پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تسخیری

حوزه / مشاور عالي رهبر معظم انقلاب در أمور جهان اسلام گفت: اسلام، دین احترام و گفتگو است .

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، آيت الله محمد علي تسخيري مشاور عالي رهبر معظم انقلاب در أمور جهان اسلام  امروز  در کنفرانس بین المللی «علوم انسانی و دینی؛ مبارزه با افراط گرایی» که در محل دانشگاه مذاهب تهران برگزار شد، اظهار داشت: هدف از خلقت انسان عبادت بوده و اساس خلقت انسان در دو نکته عبادت خردمندانه و مبارزه با طاغوت نهفته است.

وي ادامه داد: انسان با در نظر گرفتن این دو اصل اساسی خلقت، در راستاي فهم خدا و امتناع از طاغوت، گام بر مي دارد و پژوهش هاي انساني نیز مبتني بر دو هدف است، اول انساني که خدایش را بر فهم و ادراک پذیرفته و دیگر انساني که در مقابل زشتي و پليدي ها ایستادگي مي کند.

آیت الله تسخیری افزود: لازم است براي تحقق این دو هدف، دو جناح متعادل یعني الطاف و رحمت را در مقابل طغیان و تجاوز به کار گرفت.

وی با اشاره به اینکه به گفته هگل بدون اخلاق، بلوغ فکري و خط طبیعي انسان میسر نخواهد شد، گفت: استاد شهید مرتضي مطهري نیز همواره بر این مساله تاکید داشت که ملاك احترام، آزادي و حرکت انسان در خط بشري و طبیعي اوست و اگر انسان از این خط تجاوز کند از ملاکت احترام به دور شده است.

این محقق حوزوی تصریح کرد: اسلام انسان را هدفمند پرورش مي دهد و مسئولیت آگاهي را بر عهده بشریت قرار داده و همچنین بر نفي تجاوز به دیگران تاکید بسیار دارد.

مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در امور جهان اسلام در پایان گفت: رفع موانع تفکر هدف دیگر خلقت انسان از سوي خداوند است و یکی از مزاياي گفت و گو در بین تمام ادیان الهی، احترام طرفین و به رسمیت شناخت حقوق دیگران است.

34/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha