جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
جلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی جامعه‌المصطفی

حوزه/ مدیران و دبیران پژوهشی گروه های علمی المصطفی در سومین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی گروه های علمی جامعه‌المصطفی، ‌ نظرات و دیدگاه های خود را پیرامون ارتقاء امر پژوهش مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام صمیمی، دبیر گروه فلسفه و کلام مجتمع آموزش عالی فقه، در سومین اجلاسیه مدیران و دبیران پژوهشی گروه های علمی جامعه‌المصطفی با اشاره به فعالیت چهارده انجمن علمی در مجتمع، گفت: در اداره خدمات پژوهشی و در قسمت تألیف و ترجمه و طرح‌های پژوهشی، 115 طرح پژوهشی طلاب در حال پی‌گیری است.

وی ادامه داد: در امور محققان، آثار پژوهشگران سامان‌دهی گشته و بخشی نیز به منظور برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

جمع‌آوری 1400 عنوان کتاب خطی

حجت‌الاسلام والمسلمین صمیمی از جمع‌آوری 1400 عنوان کتاب خطی در کتابخانه مجتمع خبر داد و ابراز کرد: مدرسه عالی فقه و معارف اسلامی، مهم‌ترین برنامه‌های پژوهشی ارزیابی آثار پژوهشگران، کتاب‌ها و مقالات و آثار چاپ‌شده را ارزیابی نموده می‌نماید.

دبیر گروه فلسفه و کلام مجتمع آموزش عالی فقه افزود: با توجه به شبهات و مباحث جدید در حوزه علوم اسلامی، نشست‌هایی با همکاری بخش‌های مختلف برگزار می‌شود. همچنین کارگاه‌های متعددی برگزار شده است.

وی یکی از کارهای گروه فلسفه و کلام را تصویب کلان‌پروژه‌ها به منظور ارائه پایان‌نامه‌های برگزیده برشمرد و گفت: طراحی طرح جامع اعتقادات در قالب پروژه‌ای در حال پی‌گیری است.

دبیر گروه فلسفه و کلام مجتمع آموزش عالی فقه با بیان این که  تحقیقات کلاسی به فرصتی پژوهشی برای طلاب تبدیل شود، بیان کرد: باید طلاب بتوانند به صورت عملی، با معیارهای پژوهشی آشنا شوند.

جای خالی نشریه مطالعات آموزش زبان فارسی

دکتر مهرآوران عضو گروه زبان فارسی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی نیز با بیان این که جامعه‌المصطفی، مرکزی بین‌المللی فعال در ابعاد آموزشی و پژوهشی شناخته می‌شود، خاطرنشان ساخت: رشته‌های گوناگون، فعالیت‌های پژوهشی هدفمند و توجه به جامعه مخاطبان، اهمیت ویژه‌ای در فعالیت در زمینه بین‌المللی دارد.

وی با بیان این که در حوزه آموزشی و پژوهشی، فعالیت‌های در خور توجهی صورت گرفته است، ابراز داشت: متأسفانه آن گونه که باید، زمینه‌های تولید علم و اندیشه‌های به روز ناظر به جامعه هدف مورد توجه قرار نگرفته است.

عضو گروه زبان فارسی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی، پرورش و تربیت پژوهشگران را بسیار مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان کرد: در جامعه‌المصطفی، جای خالی نشریه مطالعات آموزش زبان فارسی به وضوح دیده می‌شود.

وی تربیت استادان پژوهش‌محور را در جامعه‌المصطفی مهم عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به این که استادان جامعه‌المصطفی از نظر علمی به مراتب در درجه‌ای والاتر در مقایسه با مراکز مشابه قرار دارند، لازم است بیش از پیش در امر پژوهش وارد شوند و از فنون پژوهشی به خوبی بهره بگیرند.

لزوم اولویت بندی فعالیت های پژوهشی

در ادامه، حجت‌الاسلام کریمی ، دبیر پژوهشی گروه کلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) به روابط عمیق آموزش و پژوهش اشاره نمود و ابراز داشت: زمانی می‌توانیم پژوهشی دقیق و کامل داشته باشیم که زمینه‌های آن در عرصه آموزشی فراهم شده باشد.

دبیر پژوهشی گروه کلام مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برخی از آسیب‌های فراروی آموزش را در جامعه‌المصطفی مورد توجه قرار داد و با تأکید بر این که باید جامع‌نگری و پرهیز از نگاه‌های تک‌بعدی به علوم اسلامی و انسانی را مهم دانست، یادآور شد: افزون بر توجه به ارتقای فنون و مهارت‌های دانش‌افزایی، هم‌افزایی و استفاده از تجربیات استادان نیز مهم است.

وی با اشاره به این که باید اولویت‌بندی درستی در عرصه پژوهش‌های راهبردی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: پژوهش باید به سمت حل مشکلات و معضلات نظری یا کاربردی حرکت نماید، زیرا جوامع اسلامی و بشری با چنین مشکلی روبه‌رویند.

روزی را برای پژوهش اختصاص دهیم

حجت‌الاسلام مظفری‌زاده  دبیر گروه عمومی جامعه‌المصطفی- واحد اصفهان تصریح نمود:  باید روزی را برای پژوهش اختصاص دهیم و به گونه‌ای برنامه‌ریزی نمود تا گروه‌های علمی دست کم هفته‌ای یک نشست برنامه‌ریزی و ارائه کنند.

وی ضمن تأکید بر تعریف سرفصل‌های پژوهشی، اظهار داشت: در حوزه چاپ و نشر سیاست «هر روز، یک کتاب»، کتاب‌های خوبی چاپ شده است. برای غنابخشی به این کتاب‌ها و تثبیت جایگاه علمی المصطفی در عرصه بین‌الملل، نباید از راه‌اندازی گروهی از متخصصان پژوهشی به منظور امتیازدهی به آثار غافل باشیم.

حجت‌الاسلام مظفری‌زاده ارائه سایت‌های پژوهشی علمی و معتبر را در حوزه پژوهش در زبان‌آموزی ادبیات فارسی، مهم عنوان کرد و گفت: جایگاه دبیران پژوهشی در معاونت پژوهش، زیرساخت‌های علمی پژوهش هستند. با این حال، در آیین‌نامه گروه‌های علمی جایگاه مستحکمی ندارند.

دبیر گروه عمومی جامعه‌المصطفی- واحد اصفهان با بیان این که لازم است جایگاه پژوهشی هیئت‌های علمی مشخص شود، تصریح کرد: نقشه پژوهش و نظام جامع پژوهشی، مهم است که باید هرچه زودتر عملیاتی گردد.

کشورهای پیشرفته، ارتقای خود را مدیون پژوهش هستند

توفیق اسداف، عضو گروه مطالعات اسلامی دانشگاه مجازی المصطفی با اشاره به این که به همت پژوهشگران، جامعه‌المصطفی به دارالتحقیق و دار‌الترجمه‌ای بین‌المللی تبدیل شده است، اظهار داشت: در اهمیت پژوهش همین بس است که کشورهای پیشرفته، ارتقای خود را مدیون پژوهش هستند.

وی افزود: هر اندازه بیشتر به پژوهش توجه شود، باز کم است. پژوهش مهم است که به صبری طاقت‌فرسا نیاز دارد و شکیبایی، یکی از مهم‌ترین لوازم این امر است.

 توفیق اسداف توجه به فروتنی در پژوهش را مهم دانست و یادآور شد: امانت‌داری در عرصه‌های پژوهشی،  یکی از بایسته‌های مهمی است که باید مورد اهتمام پژوهشگران قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر توجه به کیفی‌نگری در رویکردهای پژوهشی، گفت: در بسیاری از موارد، توجه بیش از اندازه به نگاه کمی در پژوهش، آسیب‌های جدی به پژوهش‌های ارائه‌شده تحمیل می‌کند.

عضو گروه مطالعات اسلامی دانشگاه مجازی المصطفی ورود به تحقیقات میدانی را مورد تأکید قرار داد و اظهار داشت: در پژوهش‌های مربوط به حوزه دین، باید ضمن توجه به مسئله‌یابی، نو آوری‌های زیادی داشته باشیم.

پژوهش و آموزش را نباید  از هم جدا تصور نمود

آقای منفرد، دبیر مطالعات زبان انگلیسی مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی نیز بیان کرد: پژوهش و آموزش را نباید هیچ گاه از هم جدا تصور نمود. تربیت استاد پژوهشگر، مهم است که به تربیت دانشجویان پژوهش‌محور کمک زیادی می‌کند.

وی در ادامه به برخی از کارگاه‌های برگزارشده در مؤسسه اشاره نمود و اظهار داشت: دسترسی به کتاب‌ها و مقالات تخصصی، مهم‌ترین امر برای پویایی هر چه بیشتر پژوهش است.

دبیر مطالعات زبان انگلیسی مؤسسه زبان و فرهنگ‌شناسی تعاملات دبیران پژوهشی را یکی از تأثیرگذارترین امور برای بهره‌مندی از تجربیات به‌روز عنوان کرد و ضمن تأکید بر اهمیت برگزاری کنفرانس‌ها و کارگاه‌های دانش‌افزایی، گفت: اعطای برند پژوهشی به استادان و پژوهشگران، یکی از مواردی است که ضمن انگیزه‌بخشی به پژوهشگران، تحقیقات پژوهشی ارائه‌شده را در سال آتی تجمیع می‌نماید.

توجه به کاربردی‌سازی پژوهش‌ها

آقای طالبی، دبیر گروه فلسفه و ارتباطات اسلامی جامعه‌المصطفی- واحد گرگان هم ارائه پژوهش‌های کاربردی را به جامعه هدف مهم دانست و یادآور شد: باید دغدغه‌های اختصاصی مناطق مختلف جهان به منظور ارائه پاسخ‌های متقن، مورد توجه پژوهشگران نهادهای بین‌المللی مانند جامعه‌المصطفی قرار گیرد.

وی ضمن تأکید بر کاربردی‌سازی پژوهش‌ها اظهار داشت: ارائه پکیج‌های رسانه‌ای از مقالات چاپ‌شده، در ارائه مقالات تخصصی به جامعه هدف، اثربخش خواهد بود.

دبیر گروه فلسفه و ارتباطات اسلامی جامعه‌المصطفی- واحد گرگان با بیان این که جامعه‌المصطفی می‌تواند شبکه جهانی از پژوهشگران فعال در عرصه بین‌المللی راه‌اندازی نماید، بیان کرد: حوزه زبانی متنوع در جامعه‌المصطفی، بستری مناسب برای راه‌اندازی شبکه جهانی از پژوهشگران معارف دینی در گستره جهانی است.

رتبه‌های علمی خود را در عرصه جهانی ارتقا دهیم

همچنین  حجت‌الاسلام رقوی ، معاون پژوهش مجتمع آموزش عالی مشهد با اشاره به این که معیارهای مختلفی برای ارزیابی مراکز علمی وجود دارد، گفت: ‌جامعه‌المصطفی باید ضمن توجه به همه معیارهای رتبه‌سنجی پژوهش، رتبه‌های علمی خود را در عرصه جهانی ارتقا دهد.

وی تشویق استادان و اعضای هیئت علمی را برای ورود به عرصه‌های پژوهش ضروری عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: باید با بهره‌گیری از امکانات مختلفی مانند برگزاری فرصت‌های مطالعاتی و کارگاه‌های دانش‌افزایی، روحیه پژوهشی استادان را ارتقا داد.

 حضور ۳ هزار بانو طلبه در جامعه المصطفی

خانم متولیان  مدیر گروه مطالعات زنان مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی مرجعیت علمی المصطفی را یکی از افق‌های مهم جامعه‌المصطفی عنوان کرد و ابراز داشت: باید برنامه‌های عملیاتی براساس رسیدن به این هدف مبارک صورت گیرد. در این عرصه نباید از حضور خواهران غافل بود.

وی به ظرفیت عظیم و بسیار بالای دانش‌‌آموختگان خواهر المصطفی اشاره و خاطرنشان کرد: حضور سه‌هزار نفر از بانوان المصطفی در سراسر جهان، پتانسیل بزرگی است که می‌توان از آن بهره‌برداری نمود.

معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی گفت: ضرورت ارتباط علمی با ادیان و مذاهب دیگر و کشورها در حوزه بانوان و نیز ارائه الگوی جدید زن مسلمان و پارسا، از مهم‌ترین دغدغه‌هایی به شمار می‌رود که مورد غفلت قرار گرفته است.

مدیر گروه مطالعات زنان مؤسسه آموزش عالی بنت‌الهدی، مطالبه مهم مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) را برای تقویت فرایند علمی مدیریت در عرصه بانوان با مشارکت بانوان مورد توجه قرار داد و گفت: با توجه به اقتضائات، نیازها و ضرورت‌ها، به نظر می‌رسد لازم است نظام جامع پژوهشی بانوان تدوین و کارگروه های مختلفی در نمایندگی المصطفی در سراسر جهان راه‌اندازی شود.

وی با بیان این که متأسفانه دانش‌آموختگان خواهر نز نظر پژوهشی رهاشده به شمار می‌آیند، تصریح کرد: باید برای تعمیق متوا، تعمیق متون درسی و حضور در همایش‌های بین‌المللی، به اقتضائات و نیازهای بانوان توجه نموده، گام مؤثری در این امر برداریم.

ضرورت شناخت مراکز اسلامی

حجت‌الاسلام ضمیری دبیر مطالعات اسلامی مجتمع آموزش علوم و مطالعات اسلامی هم با بیان این که در تعامل با اهل سنت، باید نکات زیادی را مورد توجه قرار دهیم، خاطرنشان ساخت: باید ضمن تأکید بر نگاه تخصصی، از نگاه‌‌های موردی و مقطعی بپرهیزیم.

وی تقویت نگاه تطبیقی و مقارنی در همه مباحث علمی را نکته‌ای مهم عنوان کرد و ابراز داشت: این نگاه باید در همه زمینه‌هایی که امکان دارد، تقویت شود، زیرا بی‌شک ثمرات فراوانی به دنبال خواهد داشت.

دبیر مطالعات اسلامی مجتمع آموزش علوم و مطالعات اسلامی، شناخت مراکز مختلف اسلامی را از مهم‌ترین ضرورت‌های فعالیت جامعه‌المصطفی دانست و خاطرنشان ساخت: شناخت تفکرات و فرقه‌های فعال در عرصه‌های مختلف اجتماعی، مهم است و باید در همه حال اطلاعات به‌روزی در این حوزه داشته باشیم.

وی ترسیم مبانی فقهی ارتباط با فرق و ادیان را ضروری برشمرد و اظهار داشت: باید متخصصان شاخصی برای تعامل با علمای مختلف مذاهب اسلامی و ادیان مختلف تربیت شوند.

ساختار متناسب به چشم‌انداز المصطفی طراحی می گردد

 دکتر رحمانی ، مدیر گروه مدیریت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی، با بیان این که در عرصه جهانی، مراکز آموزش سرمایه‌گذاری‌های زیادی در عرصه‌های پژوهشی رقم زده‌اند، اظهار داشت: هر روز شاهد ارتقای کمی و کیفی بخش‌های المصطفی هستیم و با توجه به رویکردهای اتخاذی، توجه به کیفیت بیشتر جلوه می‌کند.

مدیر گروه مدیریت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی گفت:  نظام‌نامه پژوهش، به دنبال یکپارچگی درونی ساختار و افزایش قدرت انطباق این نظام با نظام‌های همسو در داخل و خارج کشور است تا ساختار متناسب به چشم‌انداز المصطفی طراحی گردد.

دکتر رحمانی توجه به سیاست‌گذاری پژوهشی مدیریت پژوهشی و واحدهای پژوهشی را از مهم‌ترین رویکردهای این نظام‌نامه عنوان کرد و اظهار داشت: این نظام‌نامه، به دنبال این است که تعامل نظام‌دار و قانونمندی بین بخش‌های سیاست‌گذار و هسته‌های تولیدی از طریق بازطراحی ساختار ایجاد کند.

وی طراحی مدل مفهومی در نظام‌نامه و مطالعات اسناد بالادستی و بخشی در جامعه‌المصطفی را از مهم‌ترین اقدامات صورت‌گرفته در تنظیم نظام‌نامه پژوهشی عنوان و خاطرنشان کرد: در نظام‌نامه یادشده، ضعف‌ها، قوت‌ها و تهدیدهای فراروی نظام جامع پژوهش احصا شده است.

مدیر گروه مدیریت و آینده‌پژوهی پژوهشگاه بین‌المللی المصطفی از درجه‌بندی قوت‌ها و ضعف‌های احصاشده سخن گفت و ابراز نمود: به منظور پویایی هر چه بیشتر این نظام‌نامه، طرحی برای دریافت نظرات متخصصان عرصه پژوهش تنظیم شده است.

وی رسیدن به مرجعیت علمی و بهره‌گیری از دانش‌های بنیادین را یکی از دغدغه‌های کنونی جامعه المصطفی برشمرد و تصریح کرد: تغییر رویکرد از تنظیم و تألیف کتاب‌های دست دوم و سوم به سمت تولید دانش دست اول، یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های این نظام‌نامه پژوهشی به شمار می‌رود.

دکتر رحمانی همچنین حرکت به سمت دانش نوآورانه را یکی از ملزومات رسیدن به مرجعیت علمی جامعه‌المصطفی دانست.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم ضمن رونمایی از اطلاعات پژوهشی جامعه المصطفی و سامانه الکترونیکی فروشگاه اینترنتی تولیدات پژوهش جامعه المصطفی از اعضای هیئت علمی و دبیران پژوهشی برتر مراکز صفی جامعه المصطفی تقدیر شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha