چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام والمسملین علی عباسی، معاون پژوهش جامعه المصطفی

حوزه/ معاون پژوهش جامعه‌المصطفی با اشاره به برخی از دستا وردهای پژوهشی جامعه‌المصطفی، استفاده از ظرفیت‌های پژوهشی این نهاد حوزوی را لازم و ضروری برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با تبریک اعیاد ربیع‌الاول و هفته پژوهش  با بیان این که نگاه به وضعیت کنونی پژوهش در جامعه المصطفی، راه آینده را برای ما مشخص می‌نماید، اظهار داشت: تنظیم نظام‌نامه جامع پژوهش به منظور وضعیت‌شناسی مناسب فعالیت‌های پژوهشی المصطفی، ضرورت دارد، زیرا موجب می‌گردد برای حرکت به سمت اهداف والاتر آماده‌تر باشیم.

وی با بیان این که فعالیت پژوهشی نهاد علمی المصطفی می‌تواند نمره قبولی داشته باشد، اظهار داشت: تاکنون، 2030 کتاب به کوشش مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی منتشر شده که بسیاری از این موارد، مورد استقبال مراکز بین‌المللی قرار گرفته است.

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی، با اشاره به این که هفتصد اثر آموزشی در جامعه‌المصطفی تولید شده است، خاطرنشان کرد: بیش از چهل نشریه در جامعه‌المصطفی به چاپ می‌رسد که برانیم تا بسیاری از این موارد، به مرحله علمی- پژوهشی برسانیم.

وی شبکه‌سازی و برقراری ارتباط، تغذیه، جهت‌دهی و پشتیبانی پژوهشگران در عرصه بین‌المللی را نیازمند برنامه‌ریزی‌های هدفمندی دانست و با بیان این که حوزه علمیه قم، عمیق و ریشه‌دار است، گفت: المصطفی افتخار می‌کند که بخشی از این حوزه ریشه‌دار به شمار می‌رود و ریشه‌های حوزوی دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی با بیان این که پژوهش در جامعه‌المصطفی در ابتدای امر حضور آشکاری نداشت، ابراز کرد: براساس طراحی‌های جدید نظام آموزشی المصطفی، از نزدیک به پانزده سال پیش و توسعه رشته‌های آموزشی، زمینه‌های رشد پژوهش در جامعه‌المصطفی فراهم شد.

وی با بیان این که در نظام آموزشی جدید، که به پژوهش بیشتر توجه می‌شود، باید از همه ظرفیت‌ها استفاده نمود، بیان نمود: همه نظام‌های آموزشی توانمند و تأثیرگذار امروزی، بخش زیادی از پیش‌گامی‌‌شان را در عرصه علم، در تحقیقات و پایان‌نامه‌های تولیدی می‌دانند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی ضمن تقدیر از زحمات فعالان پژوهشی در جامعه‌المصطفی، به ایجاد مراکز صفی پژوهشی در جامعه‌المصطفی اشاره و تصریح نمود: نخستین مجموعه‌های صفی ویژه پژوهش در جامعه‌المصطفی با عمری کمتر از ده سال، به دست‌آوردهای در خور توجهی دست یافته‌اند.

وی آمایش درست بین‌المللی را برای شکل‌گیری شبکه تأثیرگذار پژوهشی در سراسر جهان مهم ارزیابی نمود و خاطرنشان ساخت: طرح شکل‌گیری پانزده قطب زبانی پژوهشی، یکی از رویکردهای مهمی است که امیدواریم در دو سال آینده همه انها را فعال نماییم تا المصطفی در همه قطب‌های زبانی در عالم، حضور علمی تأثیرگذار داشته باشد.

معاون پژوهش جامعه‌المصطفی، با بیان این که به تغییرات ساختاری مطابق با اقتضائات و نیازها نیازمندیم، ابراز نمود: برای سرعت بخشیدن به شکل‌گیری عملیات پژوهش در المصطفی، نیازمند بازبینی فرایندهای پژوهشی هستیم.

وی هماهنگی و حرکت کردن در چارچوب اهداف مشترک را نیازمند برنامه‌ریزی دقیق برشمرد و با بیان این که بخشی از شاخص‌سازی‌های پژوهش در دنیا، به منظور جهت‌دهی به پژوهش صورت می‌گیرد، خاطرنشان ساخت: در دنیای امروز، شاخص‌های علمی به گونه‌ای طراحی می‌شود که همه اطلاعات علمی تا در اختیار دیگران قرار گیرد. شاخص‌سازی، یکی از پیچیدگی‌های استعمار کنونی در نظام علمی است.

معاون پژوهش المصطفی با تأکید بر این که باید خود را برای برخی از ارزیابی‌های بیرونی آماده کنیم، گفت: در بسیاری از موارد، شاخص‌ها با مأموریت‌های المصطفی همخوانی ندارد و بخشی از این مهم، به ضعف ما برمی‌گردد.

وی برخورداری از نگاه بین‌المللی در جریان پژوهشی جامعه‌المصطفی را مورد تأکید قرار داد و اذعان داشت: متأسفانه بسیاری از فعالیت‌های موازی با المصطفی، نگاه بین‌المللی ندارد و برای تأمین این نیاز، ضمن برخورداری از زیرساخت‌ها، باید از نیروهایی متخصص بهره‌مند بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha