یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه

حوزه/ مدیرحوزه های علمیه کشور گفت: وحدت حوزه ودانشگاه امری ضروری و مطالبه عموم جامعه و حق الناسی است که میثاق الهی را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علیرضا اعرافی امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در سالن همایش های دانشگاه معارف اسلامی اظهارداشت: وحدت حوزه و دانشگاه یکی از مقوله های کاربردی و استراتژیک نه تنها در ایران، بلکه در سطح جوامع بین المللی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه وحدت حوزه و دانشگاه هر ساله باید باشکوه تر از گذشته و در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار بگیرد افزود: مقوله وحدت و حوزه و دانشگاه مقوله ای نیست که حق انتخاب در مورد آن داشته باشیم و به عنوان یک حوزوی بگوییم خوب است، تعامل و هم افزایی داشته باشیم و یا دانشگاهی بگوید تعامل و هم فکری با حوزه باید صورت بگیرد، وحدت حوزه و دانشگاه فراتر از این حرف ها است.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: رمز تعالی و تکامل جامعه و کشور ما و هر کشوری از این دست که افکار و اندیشه های آن ریشه در ایمان و دین دارند در گرو تعامل نخبگان جامعه است و قله آن تعامل حوزه و دانشگاه است، تعامل این دو قله نخبگانی حق جامعه است و جامعه حق دارد این تعامل و نتایج آن را مطالبه کند و همه حقوق جامعه از منابع مالی تا منابع غیر مالی همه به مردم برمی گردد.

استاد حوزه بیان داشت: تعامل، همکاری، هم افزایی، هم اندیشی دو نهاد مهم دانشگاه و حوزه حق اجتماعی مردم است و از جمله مهترین مطالبات عمومی جامعه می باشد، همانطورکه این تعامل و مطالبه حق الناس است به تبع آن حقی الهی است که از منظرهای دیگر حق الله است.

آیت الله اعرافی اظهارداشت: پیوند حوزه و دانشگاه، دارای پیوست حق الناس، عهدالله و میثاق الله می باشد، پیوندی که دارای صوتی تعاملی و هم افزایی با روحی عاطفی، قلبی، علمی، دانشی، حق الناسی، حق اللهی، میثاق اللهی و یک وظیفه الزامی است که نباید نسبت به آن غفلت شود.

وی با اشاره به تاریخ یکصدسال اخیر کشور خاطرنشان کرد: تاریخ قرن اخیر نشان می دهد که هر گاه متکلفان در دیانت که همان مدارس و حوزه های علمیه و مدارس آموزشی همانند دارالفنون روی خوش و رابطه خوبی داشتند عوایدی نصیب ملت شد و هر کجا دارای انشقاق شد جامعه در باتلاق افتاد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه افزود: در طول زمان آنگاه که دو نهاد قوت بیشتری گرفت در این پیوست ها و گسست ها بر روی سطح عمومی جامعه اثر گذاشت و با فرازها و فرودهای جامعه مرارت ها و رنج هایی در این عرصه وجود داشت، اما هر کجا این دو نهاد از هم فاصله گرفتند جامعه با معضلاتی مواجه شد و هر گاه به هم نزدیک شدند میوه و ثمره شیرینی را برجای گذاشت که انقلاب اسلامی میوه شیرین همین همدلی، همکاری و هم افزایی است.

مدیرحوزه های علمیه با اشاره به مراسم چهلم آقا مصطفی خمینی گفت: امام خمینی(ره) چندین سخنرانی  مهم داشتند که یکی از آنها در همین مراسم بودکه جا دارد بارها و به آن گوش داد؛ چرا که جرقه های نخستین انقلاب با همین سخنرانی ها در سال 56 رقم خود؛ درستی، دقت و عمق کامل اندیشه و کلام امام در مبانی شکل گیری انقلاب، همین وحدت حوزه و دانشگاه و فاصله گرفتن این دو نهاد علمی را از دیگر بر حذر داشته اند.

امام جمعه قم افزود: امام راحل در گذشته و امروز مقام معظم رهبری بارها و بارها نسبت به همدلی، همفکری، هم افزایی میان دانشجو و طلبه، اساتید، مدیران، برنامه ریزان و سیاستگذاران این دو نهاد علمی سفارش کرده اند، به طوری که در طول تاریخ این هم کاری ها در شیوه های مختلف و اشکال مختلف در نهضت مشروطه، نهضت ملی شدن صعنت نفت و انقلاب اسلامی به چشم می خورد.

آیت الله اعرافی گفت: از منظر علوم اجتماعی، روانشناسی و جامعه شناسی مقوله ای به عنوان پیوست و گسست نخبگانی فراتر از حوزه و دانشگاه، درون سیاستمداران و برنامه ریزان کشور فرا تر است بطوریکه مسئولان، عالمان ، اندیشوران که قله های جامعه هستند به شکلی بدنه جامعه و قاعده هرم تحت تاثیر قله  و هرم نخبگان قرار خواهد گرفت.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بدون تردید نخبگان بر بدنه جامعه در ابعاد روحی، روانی، علمی، و سبک های تعاملی آنها اثرگذار می باشد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه ادامه داد: مقوله حوزه و دانشگاه فراتر از یک مقوله ایرانی است و درکشورهای اسلامی که صاحب اندیشه دینی هستند و جریان علم در آنها فعال است به شکلی وجود دارد بطوریکه بعد از فروپاشی رژیم صدام ، جمعیت کثیری از علمای عراق برای کسب تجربه و تعامل میان حوزه های دینی و دانشگاه ها بارها به قم سفر کرده اند و یا ما به آنجا سفر کرده ایم.

وی افزود: مساله وحدت حوزه و دانشگاه حتی در جوامع مسیحی بعداز فروپاشی رونسانس و افول دین و بازسازی مجدد و بازیابی قوانین تعاملی را به گونه ای متفاوت میان مراکز دینی و دانشگاهی غرب برقرار کرد.

امام جمعه قم ادامه داد: در یکی دو دهه ی قبل موضوع بیم ها و امید ها وجود داشت و امروز با گذشت 4 دهه از معیارهای وحدت حوزه و دانشگاه نباید یک ارزیابی مطلق مثبت یا مطلق منفی از تعاملات میان حوزه و دانشگاه ترسیم کرد و بر اساس آن نظریه ارائه نمود، چرا که در کنار همه کارهایی که صورت گرفته بدون شک خلاء هایی نیز وجود دارد که بدون توسعه و گستردگی این تعاملات خلاءها از بین نمی رود.

استاد حوزه علمیه قم اظهارداشت: امروز با وجود برخی از خلأها حوزویان و دانشگاهیان در کنار یکدیگر قوانین فاخر بسیاری را برای کشور تولید کرده‌اند؛ ارزیابی ارتباط کنونی میان حوزه و دانشگاه نیازمند یک کلان پروژه تحقیقاتی است.

جای خالی منشور هم‌افزایی حوزه و دانشگاه  احساس می شود

آیت الله اعرافی با تاکید بر اینکه در ارزیابی تعامل حوزه و دانشگاه نباید دید مطلقی داشت، افزود: نهادهایی همانند شورای عالی انقلاب فرهنگی در این راستا رسالت‌های مشخصی دارند، اما تاکنون نتوانسته اند به شیوه مطلوب این رسالت‌ها را انجام دهند؛ جای خالی منشور هم‌افزایی حوزه و دانشگاه با برنامه‌ریزی‌های جامع قابل احساس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه رعایت حرمت‌ها و خط‌ قرمزهای تعاملی حداقل تعامل حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه در سطح میانی تعاریف دینی تعامل اساتید، حوزویان و دانشگاهیان علاوه بر حفظ حرمت‌ها باید به اصول و آداب بیشتری برسد که در این زمینه نیازمند پایه‌ریزی نظام‌های منطقی، دینی و عقلانی هستیم.

وی از اندیشه‌های حوزوی و دانشگاهی به عنوان نرم‌افزار اداره جامعه نام برد و گفت: مجموعه دریافت‌های علمی در سطح بشری باید به یک سمت حرکت کند؛ مقوله وحدت حوزه و دانشگاه در مسیر پایه‌ریزی برای تمدن نوین اسلامی، رسیدن به الگوهای جدید، رقابت با تمدن جدید غرب و ارائه پایه‌های معرفتی و قوانین اجتماعی نیازمند یک حرکت بزرگ جدید است.

نگاه سکولاریستی مانع از تعامل حوزه و دانشگاه است

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نگاه سکولاریستی غربی یا سکولاریستی متحجر مانع از تعامل حوزه و دانشگاه است، تصریح کرد:‌ تعامل حوزه و دانشگاه در مقابل سکولاریسم آشکار، نهان، نوین و سنتی آسیب‌پذیر است.

رئیس جامعه‌ المصطفی‌ العالمیه با تاکید بر اینکه چالش‌های تحقق تعامل حوزه و دانشگاه در سطوح مختلف متفاوت است، ادامه داد: در هفته وحدت حوزه و دانشگاه باید چالش‌های این مقوله را در سطحی بالاتر مورد کاووش قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: حوزه برای دانشگاه و دانشگاهیان کرامت خاصی قائل است و حضور این شخصیت‌ها را برای پیشرفت نظام اسلامی مهم دانسته و دست همکاری خود را به سمت دانشگاه‌ها باز کرده است که این نگاه متقابل عاطفی، علمی و معرفتی در دانشگاه نیز وجود دارد.

مدیر حوزه های علمیه ادامه داد: وقتی صحبت از وحدت، تعامل و هم اندیشی میان نخبگان جامعه را مطرح می کنیم، باید به این توجه داشته باشیم که این وحدت در سه سطح اقلی، میانی و حداکثری است.

آیت الله اعرافی افزود: تعامل حداقلی همان تعامل در سطح مسائل دنیوی و کشوری است، سطح میانی جایی است که بحث اسلام، آرمان ها و اندیشه های اسلامی و ضرورت دارد و در سطح کلان و حداکثری در واقع همان سطح آرمانی، تمدنی و انقلابی است که در این سطح حوزه و دانشگاه در مسیر برنامه ریزی یک تمدن اسلامی و تربیتی در سطح جهان جدید هستیم که دارای یک رقابت علمی، معرفتی با غرب دارد که باید با تعامل، هم فکری، هم افزایی و هم اندیشی از این گذر به خوبی عبور کنیم و عواید ارزشمندی را به عموم جامعه تقدیم نماییم.

انتهای پیام   313/17

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha