یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام پارسانیا

حوزه/ انتقال علوم حوزوی به دانشگاه‌ها در سطح کلان به خوبی قابل احساس است و بروز فاصله میان این دو نهاد، مشکلات بسیاری را در جامعه به دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین پارسانیا ظهر امروز در همایش وحدت حوزه و دانشگاه در سالن همایش های دانشگاه معارف اسلامی اظهارداشت: نباید از وحدت حوزه و دانشگاه این تلقی را داشته باشیم که حوزه به دانشگاه و یا دانشگاه به حوزه تبدیل شود، بلکه ایجاد یک انسجام معرفتی با توجه و بهره گیری از منابع و مبادی مشترک معرفتی بین این دو نهاد معنای وحدت حوزه و دانشگاه است.

رئیس شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود:  وحدت حوزه و دانشگاه از آن منظر دارای اهمیت است که این دو نهاد که هر کدام از یک عقبه تاریخی و معرفتی متفاوت برخوردارند، شکل دهنده و سازنده هویت اجتماعی ما بوده و هستند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه برای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه، باید انتظارات ما از این دو نهاد مشخص شود، افزود: وقتی سخن از وحدت میان این دو نهاد علمی و قله های نخبگانی جامعه می شود، مراد آن نیست که هر یک به دیگری تبدیل شوند و رویه خود را تغییر دهند.

حجت الاسلام  والمسلمین پارسانیا ادامه داد: زمینه سازی برای یک گفتگوی روشمند و منطقی علمی می تواند در زمینه سازی برای وحدت حوزه و دانشگاه موثر باشد.

وی تصریح کرد: بخشی از موانع عدم تحقق کامل وحدت حوزه و دانشگاه، به ضعف های ساختاری این دو نهاد باز می گردد، البته حضور برخی از فارغ التحصیلان حوزوی در دانشگاه و بالعکس که در سال های اخیر این روند خوشبختانه رو به افزایش بوده ، توانسته است زمینه مناسبی برای مفاهمه و ایجاد یک زبان مشترک و دغدغه های یکسان بین دو نهاد مهم حوزه و دانشگاه ایجاد کند.

عضو شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی تاکید کرد:حوزه و دانشگاه باید در زمینه تحول و ارتقای علوم انسانی به یک فهم مشترک از علوم انسانی و زمینه های نوسازی و بازنگری در برخی از این علوم برسند.

وی از ارتباط مراکز دینی کشورهای مختلف با مراکز آکادمیک یاد کرد و افزود: نظام دانشگاهی، باید مبانی هستی‌شناسی که در حوزه تداوم یافته است را در رشته‌های مختلف خود بازخوانی کند.

حجت اسلام والمسلمین پارسانیا با بیان این که شیوه تعامل میان حوزه و دانشگاه باید مورد بررسی قرار گیرد، با تاکید بر اینکه طلاب به دنبال حضور در دانشگاه‌ها هستند، افزود: انتقال علوم حوزوی به دانشگاه‌ها در سطح کلان به خوبی قابل احساس است و بروز فاصله میان حوزه و دانشگاه، مشکلات بسیاری را در جامعه به دنبال خواهد داشت، به طوری که در حوزه علوم تجربی مبانی هستی‌شناسی، باید از معارف اسلامی گرفته شود به همین علت فلسفه دین با ادبیات جدید می‌تواند نقش مشخصی در هستی‌شناسی داشته باشد.

انتهای پیام  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha