یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
گرجیان

حوزه/ نهمین نشست از سلسله نشستهای فلسفی با عنوان «جایگاه وحی، شهود و عقل در حکمت متعالیه»، توسط دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی قم درجامعه الزهرا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محمد مهدی گرجیان در این نشست علمی در تعریف حکیم متأله گفت: حکیم در این دستگاه کسی نیست که صرفا حکمت اشراق و مشاء و قرآن و کلام را یاد گرفته باشد، بلکه حکیم متأله کسی است که بین قرآن، برهان و عرفان جمع کند و تمام حقایق را در جان خود محقق نموده و در اثر حرکت جوهری و توسعه وجودی به جایی برسد که مشابه عالم عینی شود؛ و در واقع  بتواند بین غیب و شهود جمع کند و اسم جامع الله را در خود محقق کند و برای او ملکه شود.

عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم (ع)با بیان اینکه حکمت متعالیه بسیط است و بخاطر بساطتی که دارد با مکاتب دیگر و نظرات پیشینیان سازگاری دارد و درست نیست اگر گفته شود مجموعه ای از نظرات پیشینیان است.

وی افزود: شاهکاری که ملاصدرا انجام داد این است که آیات را صرفا نه به عنوان تنبیه، بلکه حد وسط برهان قرار و مواد برهان را توسعه داد. در استدلال برهانی از یقینیات استفاده می شود و یقینیات بالاتر از وحی وجود ندارد. همچنین اگر شهود یقینی مستند به وحی و عقل مسلم باشد آن را هم می توان به عنوان حد وسط برهان استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان خاطر نشان کرد: در واقع جامعیت حکمت متعالیه طوری است که هم اهل شهود، هم اهل قرآن و هم اهل برهان از آن بهره می برند.

وی درادامه با استناد به آیات و روایات و با توجه به معنای حکیم بیان کرد: راه دستن یافتن به حکمت متعالیه خواندن کتاب و فرا گرفتن علوم مختلف نیست، بلکه تصفیه باطن وسلوک الی الله است تا زمینه ی سیر صعودی با حرکت جوهری فراهم شود.

خاطرنشان می شود: این نشست علمی در ادامه  با پرسش و پاسخ اساتید ، دانشجویان و طلاب به پایان رسید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha