پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا

حوزه/ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حکمت متعالیه را پشتوانه ای مستحکم برای فقه شیعه دانست و گفت: امروزه بسیاری از مواجهاتی که با فقه انجام می شود و مطالبات و مناظراتی که با فقها انجام می شود از سنخ مسایلی است که در عقبه نظریه فلسفی و مبادی معرفت شناختی فقه قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا، پیش از ظهر امروز در نشست علمی حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی، در مجمع عالی حکمت اسلامی قم گفت: اولین سؤال این است که آیا حکمت متعالیه می‎تواند مولد انقلاب و انقلاب اسلامی ایران باشد؟ سؤال بعدی آن است که سهم حکمت متعالیه درحضور تاریخی و علمی فعال در انقلاب اسلامی چیست؟ لذا به لحاظ منطقی و عملی باید این دو حالت را بررسی کرد.

وی ادامه داد: به لحاظ منطقی، پدیده انقلاب ربط مستقیمی با حکمت متعالیه ندارد؛ حکمت متعالیه یک بحث فلسفی و وجود شناختی است، ولی آن چیزی که انقلاب اسلامی به لحاظ نظری و منطقی دارد، افقی از دانش است که به مسایل اجتماعی می پردازد که این مساله دیگر حکمت نیست بلکه علم اجتماعی و سیاسی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: همان مقدار که نظریه ولایت فقیه در انقلاب نقش آفرین است و بحث مرتبط با مسایل مشروطه(مقید کردن ظلم ظلمه) برای تئوریزه کردن مشروطه نقش آفرین استف معرفت غریبی که فعال میشود و انقلاب نیز در آن تئوریزه می کند را فقه می دانیم، ولی به لحاظ منطقی یکی از بهترین عقبه هایی که از فقه دفاع می کند، حکمت متعالیه است.

حجت الاسلام والمسلمین پارسانیا در پایان اظهار کرد: امروزه بسیاری از مواجهاتی که با فقه انجام می شود و مطالبات و مناظراتی که با فقها انجام می شود، از سنخ مسایلی است که در عقبه نظریه فلسفی و مبادی معرفت شناختی فقه قرار گرفته است؛ حکمت متعالیه برای این حضور نیز ظرفیت کم نظیری دارد که در پیش از انقلاب نیز این حکمت نقش مهمی در دفاع از هویت معرفت فقهی ما داشته است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha