جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام آشتیانی

حوزه/حوزه انقلابی، حوزه ای است که یک نقشه راه صحیح، روشن و شفافی داشته باشد و کاملاً در قسمت های مختلف، دشمن را رصد کند و نقشه روشنی داشته باشد که می خواهد چکار کند؟ و به کجا برود؟

حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا آشتیانی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهارداشت: حوزه انقلابی، حوزه ای است که دائماً نسبت به دستورات دین و نسبت به ارزشها حساس باشد. دشمن در عرصه فرهنگی می خواهد لطمه بزند و همچنین  در عرصه اقتصادی، اجتماعی،  اینها را رصد کند و توجه داشته باشد و به موقع عمل کند، بی تفاوت نباشد.

استاد حوزه علمیه ادامه افزود: ببیند در دنیا علیه دین مبین اسلام و مسلمین چه می گذرد و دشمنان چطور تلاش می کنند تا نفوذ کنند و لطمه بزنند، همچنین از نظر مسایل فرهنگی، اجتماعی و فضای مجازی که هیچ حد و مرزی ندارد و از خدا و پیغمبر و مرجعیت و حوزه و روحانیت گرفته و احیاناً مقام معظم رهبری، همه را لطمه میزند و تخریب می کند، حوزه انقلابی اگر اینها را رصد کند، قطعاً به موقع به پا می خیزد، مثل کسی که در جبهه جنگ، ابزار و تعداد نفرات و موقعیت دشمن را رصد می کند و می داند با نقشه ای که در دست دارد چگونه با دشمن برخورد کند.

حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی ادامه داد: حوزه انقلابی، حوزه ای است که یک نقشه راه صحیح و روشن و شفافی داشته باشد و کاملاً در قسمت های مختلف، دشمن را رصد کند و نقشه روشنی داشته باشد که می خواهد چکار کند و به کجا برود. حوزه در اینصورت می تواند هر وقت که دشمن بخواهد به یکی از عرصه ها و حوزه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... یورش ببرد، به پا خیزد و از انقلاب و نظام اسلامی دفاع نماید. بنابراین حوزه انقلابی، حوزه ای است که دائماً آسیب ها و آفت ها را رصد کند و در عین رصد کردن برای هر دردی هم دارو داشته باشد و به موقع آنرا بکار بگیرد.

وی بیان داشت: حوزه انقلابی، لشکر خدا و حافظان دین هستند و از مسایل دین و ارزش های دین مرزبانی می کنند، حوزه انقلابی، حوزه ای است که دائماً مترصد باشد و هر جا که به ارزشهای نظام و انقلاب لطمه خورد، آنرا رصد کند و البته با حساب و کتاب و به صورت پخته و منسجم و مدیریت شده، به میدان بیاید. حوزه انقلابی یعنی هر وقت مقام معظم رهبری پیامی بدهند، خواب از چشم ها بپرد و به تمام معنا مراقب باشند، صحبت های ایشان چه پیامی دارد و پیامها را یکی یکی دنبال کنند.

نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: فلسفه تشکیل حوزه های علمیه چه قم و یا نجف اشرف و... این است که از اصول دین اسلام دفاع کنند؛ این را باید توجه داشته باشیم و بعد باید ببینیم که چه عواملی می توانند دفاع از دین را پیاده سازی کنند. تعبیری که مقام معظم رهبری در صحبت هایشان دارند این است که ما یک عامل مهمی داریم، که حوزه مرجعیت است و متدینین و مردم مذهبی نسبت به آن اعتماد دارند و با مراجع عظام مشکلاتشان را در میان می گذارند.

رئیس سابق دانشگاه پیام نور قم، دومین عامل را  اعتماد آحاد مردم به طلبه ها و حوزویان توصیف کرد و افزود: روحانیت در کشور یک گستره و یک عمومیت و فراگیری دارد؛ بنابراین اگر هم مرجعیت و هم طلاب حوزه، آنطوری که خدا خواسته است، از دین، امامت و از ارزشها و خوبیها دفاع کنند، به هدف و فلسفه تشکیل حوزه علمیه کمک شده است. اگر حوزه و بزرگان حوزه و مراجع عظام بتوانند ظرفیت عظیم اعتماد مردم به حوزه و طلبه ها را بارور کنند، به گونه ای که اگر بر روی جوانان و دانشگاهیانی که وارد حوزه می شوند، خوب کار کنند، آنگاه آن طلبه در هر جا که مشکلی برای دین و نظام و انقلاب پیش بیاید، به هر طریقی از اصول دین و نظام دفاع و حمایت می کند و اجازه نمی دهد که به اصول بنیادین لطمه و خدشه ای وارد شود.

حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی اظهارداشت: ظرفیتی که در حوزه داریم به عنوان طلبه و به عنوان روحانیون برای دفاع از حریم دین و دفاع از اصول دین، یکی دو تا نیستند؛ منتهی امام این انرژی ها را کشف و آزاد کردند. اینگونه شد که حوزویان با رژیم شاه که شرق و غرب حامی اش بودند، مبارزه کردند و او را از پا درآورده و از کشور بیرونش کردند و در رأس هم حضرت امام(ره) را قرار دادند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: امروز در این حوزه اگر یکی مصاحبه کند ضعف نشان دهد، یکی تند برود، یکی کند؛ در این صورت از ظرفیت عظیم حوزه استفاده صحیحی نخواهد شد. یک مدیریت واحدی باید این ظرفیت عظیم را مدیریت کند و این حوزه ای که به منزله یک دریاست را حرکت بدهد.
وی بیان داشت: ببینید اگر آنطور که مقام معظم رهبری می خواهند و به موقع پیام های محکمی را می دهند که الان چی در خطر است، اگر حوزه به صورت یکنواخت مدیریت شود و فرامین و پیام های مقام معظم رهبری و مراجع عظام را بگیرد و به آنها لبیک بگوید، دیگر معنا ندارد اصول و ارزشهای انقلاب و نظام زیرپا باشد. مگر معنا دارد وقتی که این طرف مقام معظم رهبری صحبت می کنند، پس فردایش کسی دیگر در مقابل ایشان حرفهای دیگری بزند؟!

معاون جامعه مدرسین ادامه داد: بنابراین حوزه و عوامل حوزه می تواند از اصول بنیادین دین به طور قاطع و همیشگی دفاع کند و آنرا گسترش دهد، به شرطی که مدیریت بشود. به عنوان مثال، جوانان پرشور، متین و متدین، که واقعاً باید از آنها مراقبت کنیم، اگر انتقاد و پیشنهادی داشتند، توجه کنیم. اینها با یک دیدی در حوزه آمدند، اگر اینها مدیریت بشوند و مسایل اسلامی و ارزشهای دینی را بگیرند، این فرزندان انقلاب و حوزه های انقلابی، شهد عسل حوزه را از مراجع و اساتیدشان گرفته و به مردم تزریق می کنند. در کدام دین این قدرت وجود دارد، که در ایامی چون ماه مبارک رمضان و محرم و صفر، هزاران نفر، به مساجد و به نقاط مختلف بروند و مطالب دینی را به همه جا برسانند؟ بنابراین می خواهم بگویم حوزه ظرفیت مهمی دارد که اگر مدیریت بشود، می تواند همیشه مردانه در راه اسلام بایستد؛ و حوزه انقلابی همین است.

وی با بیان اینکه حوزه انقلابی در شناخت و مواجهه با جریانهایی چون «تحجر و جمود فکری»، «جدایی دین از سیاست» و «تکفیر و اسلام آمریکایی»، باید رویکردهای متفاوتی داشته باشد، گفت: تحجر یکی از این جریانات است که باید آنرا معنا کنیم که به چه مفهومی است و باید با آن مبارزه کرد و روشن شود که چه ضررهایی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین آشتیانی افزود: جوانانی که تازه به حوزه آمده اند نمی توانند با تحجر مبارزه کنند، این کار بر عهده بزرگان است. در غرب گرایی همین گونه است، حضرت امام(ره) هم با تحجر مبارزه کردند و هم با غرب گرایی؛ باید مفاسد، جنایات و ظلم های غربیها را برای مردم روشن و برملا کرد؛ والا مردم از چه طریقی باید دشمنانشان را بشناسند؟

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امروز بعضی ها غرب را نجات و ناجی می دانند! در صورتی که در دورهای انگلیسیها و آمریکاییها با استعمار ایران، جنایتهایی را مرتکب شدند. امروز این ابرقدرتها و کشورهای غربی با شعار حقوق بشر و حمایت از دولتهای دست نشانده خود مرتکب قتل عام و جنایت های غیرانسانی در یمن، سوریه و عراق می شوند. ما باید جنایات غرب را برای مردم تبیین کنیم. واقعاً این دو عامل تحجر و غرب گرایی بسیار خطرناک و غافلگیرکننده است. اگر ما بخواهیم کارها پیش برود، تبلیغات باید مدنظر باشد و با دلیل و برهان و با نقشه راه، حقایق گفته بشود و این مسایل روشن بشود تا افراد بیجا از غرب حمایت نکنند.

وی بیان داشت: حوزه انقلابی، باید مسایل سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی را رصد کند و علل آسیب ها را شناسایی کند و در نهایت آنها را از بین ببرد. حوزه انقلابی علاوه بر تشریح احکام و مسایل فقهی، باید قرآن و نهج البلاغه را برای مردم تفسیر کند؛ چراکه صد آیه سوره بقره درباره خیانت ها و جنایات یهود و مسیحیت هشدار می دهد، حالا واقعاً مانده ایم که چه خبر است خداوند متعال به پیغمبرش فرموده؛ معلوم می شود آن موقع چی بوده و حالا ما می فهمیم امروز اسرائیل چه کار دارد می کند. ما راجع به این مسایل باید دقت کنیم. یک سوم قرآن در مورد کفار و یهود و منافقین و امثال اینهاست، 6236 آیه در قرآن داریم، می بینیم یک سوم یعنی بالای دو هزار آیه قرآن در مورد دشمن شناسی است.
انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha