دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی ملکی

حوزه/تعلیم و تربیت نباید در فضای احساسی، سیاست گذاری، اتخاذ و راهبری شود و اگر می خواهیم در این عرصه موثر باشیم لازم است، تصمیم گیری و سیاست گذاری و اتخاذ راهبری در فضای عقلانی گرفته شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مجتبی ملکی در نشست قطب دو کشوری که در سالن اجتماعات ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش برگزارشد گفت: در رساله امام سجاد(ع) حقوق متعددی از قشرهای مختلف بیان شده است و یکی از آن، در ارتباط با کودکان است.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در ارتباط با کودکان شاخص هایی را رعایت کرد و یکی از شاخصه ها  مهربانی و رفتار درست و صحیح است، عنوان کرد: لازم است همه اهدافی که در عرصه تعلیم و تربیت دنبال می کنیم براساس مهربانی و رفتار مناسب بنا و پی ریزی شود تا شاهد اثر گذاری باشیم.

وی با بیان اینکه  تربیت برخلاف دانش،  ساحت عام و فراگیر است که می تواند دانش و رفتارهای اجتماعی کنش و واکنش را در موارد  مختلف  فرا گیرد ابراز داشت: در روایتی امام صادق(ع) فرمودند« کودکان را به گونه ای تربیت کنید که نگویند  شاگردان مکتب فقه جعفری(ع) از تربیت صحیح اجتماعی ورفتاری  برخوردار نیستند.

دبیر ستاد همکاریهای  حوزه و آموزش وپرورش، نقش مربی و والدین را در تربیت صحیح و مناسب کودکان بسیا تاثیر گذار دانست و  اظهار داشت: والدین و مربیان لازم است در تربیت کودکان عناصری چون پوشاندن عیب، بخشش و عفو، یاری در حل مشکلات، عدم مچ گیری را مورد توجه قرار دهند.

 وی عنوان کرد: بخش و عفو و عناصر دیگر مباحث ارزشی ودینی دین  اسلام در ارتباط با کودکان است ونشان می دهد دین و اهل بیت(ع)  توجه ویژه به کودکان و تربیت عالیه آنها دارند.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: اگر بخواهیم موضوع  تعلیم و تربیت را در مکاتب گوناگون بررسی کنیم به دو مسئله  جهان بینی  و نگاه  و تعریف انسان  آیا مادی و یا الهی است می رسیم. بنابراین جامعه اسلامی هم به آن تفسیری که از دو مقوله جهان بینی و انسان شناسی داریم ،باید روش تربیتی خود را تعریف و به اجرا دربیاوریم. 

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روش تربیتی مسلمانان توحید و الهی و برگرفته از آموزه های معرفتی دین است گفت: در تربیت باید در کنار مقوله خداشناسی  نگاه ویژه به خلقت و امتیازهای انسان داشته باشیم و آن را تبیین کنیم.

وی بیان داشت: تبیین این دو مسئله در جهت گیری بحث تعلیم وتربیت می تواند موثر باشد. زمانی که انسان ارتباط با خالق را تعریف می کنیم به جایگاه و منزلت او پی می بریم و همین مسئله می تواند ما را در تربیت دینی کمک کند. 

حجت الاسلام  والمسلمین  ملکی افزود: اگر هدف از خلقت انسان وتوحید تعریف شود، ارتباط اگر توحید، خدا شناسی و  جایگاه و منزلت انسان به درستی تعریف و شناخته شود و ارتباط این دو مسئله هم با عرصه تعلیم و تربیت هم مشخص  شود، شاهد اتفاقات خوبی در زمنیه تربیت خواهیم بود.

دبیر ستاد همکاریهای   حوزه  و آموزش وپرورش اظهار داشت: یکی از موضوعاتی که در مکاتب مختلف مورد غفلت گرفته بحث وظیفه انسان در دستگاه خلقت است  تکیه بر مبانی معرفتی ودینی و الهی برگرفته از قرآن را بهترین آموزه برای تربیت دینی وتبیین دوشاخصه معرفت الله وانسان دانست.

وی عنوان کرد: برای ارائه تربیت از منظر اسلام لازم است به اصولی چون اصول احکام و مبانی برگرفته از دین و استفاده از کارشناسان، صاحب نظران علمی و متخصصان حقیقی و حقوقی در عرصه تعلیم وتربیت،  برخورداری و حمایت  عمومی  جامعه  و دولت مردان در مسئله تعلیم و تربیت، بهره گیری ازدستاورد و تجربه های بشری در مسئله تعلیم وتربیت برای جلوی گیری از هدر رفتن وقت وهزینه های مادی و معنوی، استفاده از ابزار های نوین آموزشی و داشتن راهبری بلند مدت و  تدوین  برنامه  اجرایی در بحث تعلیم تربیت تکیه کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین  ملکی  با تاکید بر اینکه اگر فرهنگ عام و فراگیر مبتنی بر پشتوانه و حمایت جدی مسئولین ازتعلیم و تربیت نباشد به موفقیتی نخواهیم رسید، گفت: باید در نظام جمهوری به جای برسیم که  متولیان فرهنگی هیچ نگرانی برای اجرای برنامه تربیتی نداشته باشند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه فضای مجازی مسئله مهم و قوی برای  اهداف آموزشی و تعلیم وتربیت می تواند باشد به مسئله  تصمیم گیری عقلانی در مسئله تربیت اشاره کرد و افزود: تعلیم و تربیت نباید در فضای احساسی، سیاست گذاری، اتخاذ و راهبری شود و اگر می خواهیم در این عرصه موثر باشیم لازم است، تصمیم گیری و سیاست گذاری و اتخاذ راهبری در فضای عقلانی گرفته شود.

دبیر ستاد همکاریهای حوزه و آموزش وپرورش با بیان اینکه باید برنامه ای در بحث تعلیم تربیت تدوین شود که قابل اجرا و نیاز جامعه باشد، مهمترین و اصولی ترین برنامه تعلیم وتربیت برای تدوین و اجرا را تکیه  بر دوری از سطحی نگری و تک ساحتی و عدم جامع نگری، برقرار کردن تعادل در همه عرصه ها حتی در موضوع تربیت بدنی، تدریجی بودن و  کیفیت بخشی به برنامه، واقع بینی در ضرورت ها ونیازها، پرهیز از عوام زدگی ودوری از جمود و تجدد و شعار زدگی و پرهیز از برخورد بخش نامه ای عنوان کرد.

وی ابراز داشت: مطلب دیگر سند تحول بنیادین است، این سند در تلاش است مسیری را برای تحقق تربیت اسلامی فراهم کند و  قطب دو  بخش مهم از اجرا سند را بردوش دارد.

 حجت الاسلام و المسلمین  ملکی افزود: سند  بنیادین بر آمده از مبانی ارزشی است و باید با توجه به این سند مباحث تربیت به  حرکت خود  ادامه دهد به همین دلیل نیازمند همکاری دو نهاد حوزه و آموزش و پرورش  است.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha