جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
جزئیات زمان برگزاری امتحانات طلاب سطح عالی در گفت وگو با مدیر حوزه علمیه استان قم

حوزه/ امتحانات نیمسال اول سطوح عالی حوزه علمیه در سه زمان هفته دوم عید نوروز، پایان سال و شهر یور ماه به صورت اختیاری و تلفیقی برگزار می شود.

حجت الاسلام و المسلمین احمدفرخ فال در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به برگزاری امتحانات نیمسال اول سطوح عالی حوزهای علمیه در هفته دوم عید اشاره کرد و چالش های پیش رو برای برگزاری آن قبل از عید اشاره کرد و گفت: یکی از نگرانی و چالش این سالهای حوزه علمیه استان قم و بسیاری از شهرها و استانها دیگر  که در حال حاضر با آن مواجه هستند کم شدن روزهای درسی حوزه  به لحاظ وضعیت ایام تبلیغ ماه مبارک رمضان، محرم وصفر است.

مدیر حوزه علمیه استان قم ابراز داشت: زمانی که سال تحصیلی شروع و طلبه مشغول درس و بحث می شود، ماه محرم و ایام تبلیغی طلاب آغاز  می شود و باید طلبه درس و بحث را رها کرده و به تبلیغ برود، دوباره از تبلیغ برمی گردد  تا  مشغول درس می شود، دوباره  ماه صفر و بعد ایام فاطمیه و ماه مبارک رمضان، باید به دنبال تبلیغ برود.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین  بابیان اینکه چالش دوم حوزه علمیه استان و سایر استانهای دیگر در این سالها، برگزاری امتحانات نیمسال اول است، افزود:  بعضی ها متعقدند برای رفع این چالش، امتحانات  به صورت دو نیم سال برگزار نشود؛ یعنی برگشت به همان  رویه سابق، بدین معنا که طلبه یک سال درس بخواند و بعد از پایان سال تحصیلی امتحانات برگزار شود.

این استاد حوزه عنوان کرد: این پیشنهاد دو مشکل عمده دارد؛ اول اینکه واقعا کار دشواری است زیرا در نظام های آموزشی عالی این کار را انجام نمی دهند و دوم این عمل اجحاف و حق طلبه تا حدودی از بین  می رود؛ بنابر این با دو مشکل عملا نظریه اول رد و مورد موافقت قرار نگرفت.

وی گفت: از طرفی مدیریت حوزه علمیه، دارای تجربه دیگری در زمینه برگزاری امتحانات نیمسال اول در پنجشنبه و جمعه بود، بدین صورت که  طلبه چند روزی  مجبور می شد؛ درس را رها کند و برای امتحانات در روز پنج شنبه و جمعه آماده شود. اگر می خواستیم امتحانات نیمسال را در دی و بهمن برگزار کنیم  به هر صورت 15 تا 30 روز درس ها تعطیل می شود و این آسیب دیگر در حوزه علمیه بود.

حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال اظهار داشت: همه به فکر افتاده اند تا بتوانند این مشکل را به نوعی از بین ببرند، بنابراین نظر خواهی از طلاب  صورت گرفت؛ تقریبا سه هزار طلبه در نظر سنجی برای برگزاری زمان امتحانات نیمسال اول شرکت کردند و نهایتا با کار بسیار کارشناسی شده و با حضور متخصصین، آخرین نظریه ای که  مدیر حوزه های علمیه و استان قم  به آن رسید، برگزاری  امتحانات نیمسال اول در هفته دوم عید نوروز سال ۹۶  است.

مدیر حوزه علمیه استان قم ابراز داشت: در هفته دوم عید، طلاب فرصت 7 الی 8 روز برای مطالعه خواهند داشت و  با خیال راحت امتحانات در سرجلسه  حاضر می شوند و لطمه به ایام تحصیلی هم  وارد نخواهد شد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین در پاسخ به ادعای بعضی ها که ممکن است بگویند ایام عید، زمان دید و بازید است و فرصت مطالعه نخواهیم داشت، افزود:  برای حل این مشکل،  مدیریت حوزه تصمیم گرفته  برای این دسته از افراد، امتحانات نیمسال اول را در زمان دیگر، یعنی با امتحانات پایان سال برگزار کند.

 این استاد حوزه عنوان کرد: باز ممکن است  بعضی ها بگویند در پایان سال با تراکم دو نیمسال مواجه خواهند بود و  نمی توانند  امتحانات دو تا نیم سال را در زمان واحد دهند گفت: برای این مشکل نیز،  راحل دیگری داده شد و آن هم برگزاری امتحانات نیمسال در شهر یور ماه است. نهایتا  امتحانات نیم سال اول سطوح  عالی حوزه علمیه در سه زمان  هفته دوم عید، پایان سال و شهر یور ماه به صورت اختیاری و تلفیقی گرفته خواهدشد.

 حجت الاسلام و المسلمین فرخ فال اظهار داشت: منظور از تلفیقی یعنی طلاب می توانند بخشی از امتحانات نیمسال اول را در  هفته دوم عید، بخشی را در پایان سال و  بخش دیگر را در شهریور دهند.

مدیر حوزه علمیه استان قم ابراز داشت:  امتحانات پایان سال امسال هم به دلیل جلو آمدن زمان ماه مبارک رمضان، بعد از ماه مبارک رمضان برگزار می شود.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
    0 0
    یعنی واقعا که خسته نباشید. این قدر به ذهن مبارک نرسید که امتحانات رو در روزهای جمعه قبل از عید برگزار کنند؟ این طوری هم کلاس ها تعطیل نمیشد و هم طلاب وقت بیشتری برای درس خودندن داشتند. حالا امسال هم مثل همیشه آزمون و خطا بکنید ببینید به کجا می رسید.