چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت الاسلام علی نهاوندی

حوزه/ رئیس مرکز پژوهش های اسلامی رسانه به بیان کارکردهای رسانه ها در تغییر شکل زندگی مردم پرداخت.

به گزارش  خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت‎الاسلام والمسلمین نهاوندی در نشست «وظیفه و رسالت حوزه در عرصه رسانه» با اشاره به اصول سواد رسانه گفت: اولین اصلی که در این عرصه باید به آن توجه کرد این است که رسانه‎ها ساختگی و سازهای هستند.

وی با ذکر این مطلب که رسانهها واقعیت را بازسازی می‏ کنند، افزود: مخاطبان مفهوم مورد نظر خود را از رسانهها میگیرند.

مدیر مرکز پژوهش‎های اسلامی رسانه بیان کرد: یکی دیگر از نکاتی که باید در مساله سواد رسانه‎ای به آن اشاره کرد، آن است که رسانه ها در بردارنده پیام‏های ایدئولوژیکی و ارزشی هستند.

وی اظهارکرد: یکی دیگر از نکات مرتبط با سواد رسانه و در واقع یکی از اصول این سواد آن است که رسانه‏ ها بار سیاسی و اجتماعی دارند؛ نکته دیگر آن است که هر رسانه شکل زیباشناختی خاص خود را دارد.

حجت‎الاسلام والمسلمین نهاوندی بیان کرد: محصولات رسانهای اهداف تجاری دارند؛ این مساله از رسانه مجزا نیست؛ امروزه غول‎های رسانه‎ای به این سمت حرکت می‎کنند.

وی با ذکر این مطلب که رسانهها امروز نقش پدر و مادر را در خانه‏ها تغییر داده‎اند گفت: رسانه دنیایی را به نمایش میگذارند که اگرچه حقیقی به نظر می رسند ولی گزینشی هستند و ما بازای خارجی ندارند و از این رو مرز میان واقعیت و مجاز در نمایش رسانهای دشوار است.

استاد حوزه یادآورشد: رسانه واقعیت را بازسازی میکند یعنی شیوه ارایه واقعی عالم بواسطه رسانه ها و شیوه درک این عالم از سوی مصرف کنندگان رسانه یک رابطه قطعی و معنادار دارد؛ واسطه شدن رسانهها برای درک واقعیت همان چیزی است که ودیار(نظریه پرداز رسانه) معتقد است که جامعه از این رهگذار به مرحله نمادین و وانمودگی می‏‎رسد.

حجت‎الاسلام والمسلمین نهاوندی بیان کرد: تصاویر با معانی ضمنی  میتوانند کارکردی ایدئولوژیک داشته باشند و بر تصور ما از دنیا اثر بگذارد؛ آنها دلالتهای ایدئولوژیک دارند؛ پس دیدن به معنی باورکردن است.

وی گفت: امام صادق(ع) فرمودند،کسی که حرفی از شخصی می‏ شنود بندهاش می‏ شود ؛اگرآن فرد انسان معتقدی باشد به آن سمت می‏ رود؛ اینکه انسان خود را در معرض شنیدار قراردهد امری حتمی است.

این استاد رسانه بیان کرد: امام راحل سالها پیش فرمود، کسانی که اساتید علوم انسانی هستند اگر متقی نباشند موجب افساد در جامعه می شوند؛ سواد رسانه ای ما را قادر به درک فرم قالب و ویزگی ها و مشخصات منحصر به فرد  و رسته و زبان نشانه شناسی می کند؛ به این ترتیب می‏توانیم روشهای شکلی و متحوایی رسانه ‏ها را جستجو و درک کنیم.

وی گفت: مهارت‏های کنشی درسواد رسانه شامل شکستن پیام به عناصر معنادار؛ داوری درباره ارزش پیام یا مقایسه عناصر پیام ارزشیابی، تعیین اجزای مشابه و متفاوت پیام ، نتیجهگیری از برخی از جهات پیام و تعمیم آن، استقرار و قیاس هستند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha