چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اقتصاد مقاومتی

حوزه/ عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) تصریح کرد: فرهنگ مصرف نادرست، اسراف و چشم و هم چشمی میان خانواده ها ، هیچ همخوانی با اقتصاد مقاومتی ندارد.

دکتر محمدجواد توکلی در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که اصلاح فرهنگ جامعه یکی از عوامل توفیق در تحقق اقتصاد مقاومتی است، اظهار داشت: اسراف و تبذیر ، فرهنگ مصرف‌گرایی و چشم‌ و هم‌چشمی با اقتصاد مقاومتی در تضاد است ، ضمن آن که تنبلی و خمودگی در عرصه تولید و فعالیت اقتصادی نیز به هیچ وجه با مولفه های اقتصاد مقاومتی قرابت و همخوانی ندارد.

وی همچنین با تاکید بر این که اقتصاد مقاومتی باید در فرهنگ جاری مردم جامعه جای بگیرد ، افزود: این امر محقق نمی‌شود مگر با تصرف  در باورها و گرایش‌های مردم در راستای معطوف کردن آن‌ها به سمت اقتصاد مقاومتی.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: فرهنگ شکننده و سبک زندگی شکننده مانع رواج الگوی اقتصاد مقاومتی در بخش‌های مختلف می‌شود و لذا ما در صورتی می توانیم در تحقق اقتصاد مقاومتی موفق باشیم که قبل از هر چیز به اصلاح وضع فرهنگ جامعه به صورت جدی بپردازیم.

وی یادآور شد: از سویی بخش های تأثیرگذار بر فرهنگ جامعه مانند حوزه های علمیه، نظام آموزشی، رسانه ها و ... برای نهادینه شدن الگوی اقتصاد مقاومتی در جامعه و تبدیل شدن این الگو به فرهنگ، باید تلاش بیشتر و گسترده تری انجام دهند و در این راستا گفتمان سازی را در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

توکلی خاطرنشان کرد: آنچه مسلم است این که اگر اقتصاد مقاومتی به صورت یک خرده فرهنگ باقی بماند و تنها مورد توجه بخشی از اعضای جامعه باشد، نباید انتظار وقوع تحول مثبت و بزرگ در حوزه اقتصادی داشته باشیم ، به این خاطر که زمانی اقتصاد مقاومتی سبب ایجاد تحول مثبت و بزرگ در بخش اقتصادی جامعه می شود که الگوی اقتصاد مقاومتی فراگیر و در حد وسیع اجرایی شود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha