شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
 درس خارج فقه آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه با شعار دادن و برگزاری همایش، مشکل اقتصاد کشور رفع و اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود، گفتند: مشکل در صورتی رفع می شود که دولت، فروشنده و مردم به تولید داخلی اهمیت دهند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم، با اشاره به اینکه یکی از مشکلات کشور ما تعطیلی کارخانه های داخلی است، اظهار داشتند: به نظر بنده یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی، رونق تولید داخلی است؛ اگر تولید داخلی تقویت شود، مشکل مهمی نخواهیم داشت و حتی تحریم ها هم موثر نمی شود.

ایشان بر لزوم همکاری سه گروه برای تقویت تولید ملی تاکید کردند و افزودند: یکی از گروه هایی که باید فعال باشد، دولت است؛ دولت باید از ورود کالای قاچاق ممانعت کند و اجازه ندهد مصنوعات خارجی نه از طریق قاچاق نه از طریق مبادی رسمی، بازار ما را در اختیار بگیرند.

*لزوم جلوگیری دولت از ورود اجناس مشابه داخلی

معظم له بر لزوم جلوگیری دولت از ورود اجناس مشابه داخلی به کشور تاکید کردند و افزودند: همچنین وقتی بازار داخل از کالای قاچاق پُر شود، تولید داخلی متوقف می شود و افول تولید ملی زمینه ساز افزایش بیکاری و اثرگذاری تحریم ها خواهد شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فروشندگان ما در بازار به سراغ تولیدات خارجی نروند، گفتند: برخی می گویند بازار پُر از مصنوعات خارجی است؛ وقتی بازار در اختیار اجناس خارجی باشد، تولید کننده چه چیزی تولید کند.

این استاد برجسته حوزه تصریح کردند: با یک تولیدکننده مصاحبه کرده بودند که می گفت  من در تشکیلات خود 150 کارگر داشتم، اما اکنون 2 کارگر دارم زیرا فروشندگان، اجناس  خارجی مشابه کالای داخل را در بازار می آورند.

*مردم از کالای خارجی استقبال نکنند

حضرت آیت الله مکارم با بیان اینکه نمی شود همه قصور را گردن دولت انداخت، گفتند: همچنین مردم نقش مهمی در رونق تولید داخلی دارند؛ مردم دنبال خرید اجناس خارجی می روند و وقتی نسبت به این امر اقبال باشد، فروشنده هم جنس خارجی می آورد و اقتصاد مقاومتی زمین می ماند.

*سه گروه مقصر در عدم رونق تولید داخلی

ایشان با بیان اینکه هر سه گروه دولت، فروشنده و مردم در زمینه عدم رونق تولید داخلی مقصر هستند، گفتند: آنچه مسلم است تقویت تولید داخلی، یک کار جمعی است؛ اگر می خواهیم مملکت روی پای خودش بایستد، همت جمعی می خواهد؛ دولت اهتمام بورزد، فروشندگان سراغ تولید داخلی بروند و مردم هم مشتری تولید ملی باشند.

معظم له همچنین بر لزوم تقویت کیفیت اجناس تولید داخلی تاکید کردند و افزودند: وقتی کیفیت تولیدات کاهش داشته باشد، مردم استقبال نمی کنند؛ کیفیت باید بالا باشد؛ انبوه کمیت مهم نیست، بلکه انبوه کیفیت مهم است.

*با شعار دادن مشکلات اقتصادی رفع نمی شود

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه با شعار دادن و همایش برگزار کردن مشکل اقتصاد کشور رفع و اقتصاد مقاومتی محقق نمی شود، گفتند: مشکل در صورتی رفع می شود که دولت، فروشندگان و مردم به تولید داخلی اهمیت دهند.

این استاد برجسته حوزه علمیه افزودند: اگر ما اقتصاد قوی داشته باشیم، در مقابل تهدیدات خارجی هم قوی می شویم و آنها هرچه گزینه درست کنند و تحریم کنند، اثرگذار نخواهد بود.

*نشانه های کمال ایمان

حضرت آیت الله مکارم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حدیثی از رسول اکرم(ص) مبنی بر اینکه هرکس سه ویژگی را دارا  باشد، ایمان خود را کامل کرده است، اظهار داشتند: اولین ویژگی این است که انسان در انجام وظایف الهی از سرزنش ملامت کنندگان ترس و واهمه ای نداشته باشد.

ایشان با اشاره به آیه 54 سوره مائده «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ»، تصریح کردند: در این آیه از قرآن کریم به مسلمین صدراسلام خطاب شده که اگر از دین خود بازگردید، به خدا زیانی نمی‌ رسد؛ بلکه در آینده خدای متعال قومی را بر می انگیزد که "خداوند آنها را دوست دارد و آنها نیز خدا را دوست دارند"، "در برابر مومنان متواضع، و در مقابل  افران سرسخت هستند"، "در راه خدا جهاد می ‌کنند" و "از سرزنش هیچ ملامتگری هراسی ندارند".

معظم له با بیان اینکه هراس نداشتن از ملامت سرزنش کنندگان در جامعه امروز ما مصادیق زیادی دارد، اظهار داشتند: ممکن است در اداره و نهادی، افرادی رشوه بگیرند و اشخاص مومنی از چنین کاری امتناع کنند؛ افراد رشوه گیر به آنها می گویند، آینده خودتان را تامین کنید و این مقدس بازی ها برای چه است و وقتی دیگران رشوه می گیرند شما چرا نمی گیرید؛ انسان مومن هرگز نباید در مقابل این سرزنش ها تسلیم شود.

ایشان افزودند: همچنین جوانانی که روزه می گیرند، دخترانی که حجاب دارند و همچنین تجّار باصداقت، نباید سرزنش ملامت کنندگان بر آنها اثری داشته باشد و از مسیر کمال ایمان خارج شوند.

این مرجع تقلید با اشاره به ضرب المثل «خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شو»، گفتند: این ضرب المثل منطق افراد ضعیف و سست است؛ به قول آن شاعر باید گفت "همرنگ جماعت شدنت رسواییست"؛ رسوایی به معنای هم رنگ شدن با افراد آلوده است.

این مفسر برجسته قرآن کریم با تاکید بر اینکه انسان در مسیر انجام وظیفه، نباید از سرزنش ملامت کنندگان واهمه ای داشته باشد، افزودند: مهم این است انسان در هر محیطی که فعالیت دارد، وظیفه خود را انجام دهد و نگوید اکثریت و جماعت زیادی به این مسیر غلط می روند، پس من هم چنین کاری کنم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، "پرهیز از ریا" را دومین ویژگی کمال براساس حدیث رسول اکرم(ص) عنوان کردند و افزودند: ریاکاری نوعی شرک است؛ یعنی من می خواهم عمل خود را نشان دهم تا حیثیتی پیدا کنم در حالی که عزت دست خداست..

ایشان، همچنین "مقدم دانستن اراده خداوند بر شیطان" را سومین ویژگی برای دستیابی به کمال ایمان عنوان کردند و گفتند: نشانه کمال ایمان این است که انسان راهی را انتخاب کند که رضایت خدا را به دنبال دارد.

معظم له افزودند: انسان در دوران حیات خود بارها در مسیر دوراهی خدا و شیطان قرار می گیرد و بر این اساس همواره باید در مسیر رضایت خدا گام بردارد.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha