جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله العظمی مکارم  در همایش کتاب سال حوزه

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: امروز حوزه های علمیه بالنده است و محققان حوزه، خط بزرگان پیشین و علمای گذشته را در پیشرفت اسلام و مکتب اهل بیت(ع) ادامه می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی پیش از ظهر امروز در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با قدردانی از دست اندرکاران برگزاری این همایش ارزشمند، اظهار داشتند: این همایش نشان می دهد حوزه علمیه بسیار پربار، فعال، بالنده و برای آثار فرزندان خود ارزش و قیمت قائل است.

حوزه های علمیه بالنده هستند

ایشان تصریح کردند: برخی در گوشه و کنار می گویند کسانی که در حوزه گردهم آمده اند چه آثاری دارند؛ تولید صدها آثار علمی و مقالات از حوزه های علمیه مبتنی بر نیازهای جامعه اسلامی و تمدن اسلامی و موضوعات مختلف نشان می دهد حوزه های علمیه بالنده  هستند و محققان حوزه خط بزرگان پیشین و علمای گذشته را در پیشرفت اسلام و مکتب اهلبیت(ع) ادامه می دهند.

این مرجع تقلید تصریح کردند: امروز باید آثار ارزشمند حوزه را عرضه کرد تا پاسخ بسیاری از سوالات داده شود و یکی از راه های تحقق این امر، برگزاری همایش کتاب سال حوزه است.

اهمیت اسلام به قلم معجزه است

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ادامه با بیان اینکه اسلام در محیط جهل و نادانی ظهور کرد، گفتند: اهمیت فوق العاده اسلام، قرآن و ائمه معصومین(ع) به قلم، نوشتن، خواندن و علم آموزی؛ یک معجزه است؛ از محیط جهل و خرافه پرستی چنین قرآن و مذهبی ظهور کرد که خود این امر یک معجزه است.

معظم له با بیان اینکه امر کتابت در قرآن کریم از اهمیت زیادی برخوردار است، تصریح کردند: قرآن می فرماید فرشتگان اعمال بندگان خدا را کتابت می کنند؛ و انسان ها در روز روز قیامت با کتاب اعمال خود مواجه خواهند شد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: انبیای اولوالعزم(ع) کتاب آسمانی داشتند و طولانی ترین آیات قرآن درباره کتابت است.

تاکید ائمه بر نوشتن

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که  اصول و فروع اسلام بر محور امر کتابت است، گفتند: امیرالمومنین(ع) در حدیثی می فرمایند؛ «همان گونه که باغ ها جسم و روح انسان را سیراب می کنند، کتاب ها هم باغ های علما هستند»، همچنین امام صادق(ع) در حدیثی می فرمایند؛ «خداوند نعمتی رابه همه بندگان ارزانی داشته است تا همه بنویسند و محاسبه کنند و اگر کتاب و کتابت نبود، مطالب آنها غلط می شد».

معظم له تصریح کردند: نبی مکرم اسلام در حدیثی می فرمایند، «علم را با امرنوشتن از فرار کردن نجات دهید زیرا علم فرار است و راه ذخیره آن امرکتابت است».

این مرجع تقلید افزودند: بزرگان و علما از قدیم الایام دست به قلم بودند و همواره به امر کتابت اهتمام داشتند و آثار بزرگی را به یادگار گذاشته اند و ما هم وظیفه داریم به آنها اضافه کنیم و به آیندگان تحویل دهیم تا این حرکت علمی متوقف نشود.

حوزه های علمیه فقط نباید مصرف کننده باشند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان اینکه استعدادهای بندگان خداوند تمام نمی شود، تصریح کردند: حوزه های علمیه فقط نباید مصرف کننده باشند و باید تولید کننده هم باشند و امروز باید با استفاده از ظرفیت نخبگان حوزه شاهد تولید آثار ارزشمند باشیم.

ایشان افزودند: این همایش کتاب سال حوزه بسیار مبارک است و به کسانی که در خرج از مجموعه حوزه هستند، نشان می دهد حوزه علمیه پربار و فعالی داریم و آثار ارزشمندی معرفی می شود.

معظم له تصریح کردند: برخی ها می گویند وجوهات شرعی در کجا مصرف می شود و ما پاسخ می دهیم تدوین کتاب های حوزه که مبارزه با جهل و ظلم بوده یکی ازمنابع مصرفی وجوهات است.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در کنار هر موهبتی آسیب هایی نیز وجود دارد، گفتند: کتاب نیز می تواند آسیب هایی داشته باشد.

هفت آسیب احتمالی دامن گیر مولفان و نویسندگان

حضرت آیت الله مکارم شیرازی به تبیین هفت آسیب احتمالی دامن گیر مولفان و نویسندگان پرداختند و گفتند: برخی می گویند کتاب ها را به گونه ای بنویسید که کسی متوجه مباحث نشود تا شما چهره علمی تری پیدا کنید؛ این سخن صحیح نیست؛ ما همواره باید در سایه قرآن حرکت کنیم و از ادبیات پیچیده، غیرمودبانه و سخت پرهیز کنیم؛ ادبیات نویسندگان ما باید همچون قرآن کریم روان باشد.

ایشان افزودند: همچنین نباید در کتاب ها به ایجاد اختلاف و دشمنی و عداوت پرداخت و ادبیات نویسندگان باید مودبانه باشد.

معظم له همچنین بر لزوم پرهیز از تالیف کتاب های تکراری تاکید کردند واین امر را یک عیب دانستند و گفتند: حلقه وصلی در میان نویسندگان وجود ندارد که از کارهای تکراری پرهیز شود.

هشدار نسبت به سرقت علمی

این مرجع تقلید بر لزوم پرهیز از سرقت علمی از آثار اندیشمندان تاکید کردند و گفتند: اگر مطلبی از اثری برداشته می شود، باید در اثر ذکر شود؛ همواره باید صادقانه کار کرد؛ بالاخره افرادی زحمت کشیده اند و نباید ابتکار دیگران را به نام خود کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی بر لزوم پرهیز از تالیف مباحث بی اهمیت و حاشیه ای تاکید کردند و گفتند: برخی افراد مسائل مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و پاسخ به شبهات را رها می کنند و سراغ تولید آثاری می روند که مورد ابتلای جامعه نیست.

ایشان با تاکید بر اینکه نباید برای حجیم شدن کتاب از موضوع اصلی خارج شد، گفتند: برخی برای نوشتن شرح حال سی صفحه ای، سیصد صفحه کتاب می نویسند و به حاشیه های مختلف روی می آورند تا حجم کتاب زیاد شود در حالی که چنین کاری ضرورت ندارد.

معظم له با بیان اینکه عجله و شتاب در امر تالیف کتاب اشتباه است، اظهار داشتند: برخی افراد تا صاحب قلم می شوند به طور فوری شروع به نوشتن کتاب می کنند در حالی که باید مشورت کرد تا اثر ارزشمندی ارائه شود.

این مرجع تقلید با بیان اینکه فکر یک فرد با یک گروه متفاوت است، افزودند: کتاب اگر در قالب تفکر گروهی تالیف شود، اثر ارزشمندی تری می شود؛ تجربه بنده نشان می دهد تالیف گروهی کتاب اشتباه و خطای کمتری دارد و جامع تر است.

حاکمیت فرهنگ غربی بر نوشته های حوزوی درست نیست

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه حاکمیت فرهنگ غربی و دانشگاهی بر نوشته های حوزوی کار صحیحی نیست، گفتند: بعضی افراد، روش های حوزوی را کنار گذاشته و روش های دانشگاهی و غربی را جایگزین کرده اند.

ایشان باید بیان اینکه چرا فرهنگ صحیح حوزوی فدای ژست غربی شود، گفتند: فرهنگ اصیل حوزوی در کتاب ها حاکم باشد و آنچه برای خواننده مفیدتر است، نشان دهیم.

حوزویان به دردهای مردم آگاه هستند

این مرجع تقلید در پایان خاطرنشان کرد: در حوزه علمیه کتاب هایی نوشته می شود که بیش از بیست بار و حتی هشتادبار تجدید چاپ می شود و این مسئله نشان می دهد که حوزویان به دردهای مردم آگاه هستند و فضلای حوزه در حال تولید علم هستند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha