یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقی

حوزه/ سالانه قریب به یک هزار اثر در حوزه تولید می شود که عدد مناسبی است و قالب آن در کتاب سال حوزه عرضه می شود که این آثار، ناظر به نیازها بوده و پاسخ دهنده بسیاری از مشکلات کشور است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین مهدی حقی پیش از ظهر امروز در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد،

اظهار داشت: کتاب سال حوزه صفحه نوری از تلالو تفکر اندیشمندان و دست پرورده های  حوزه های شیعه است؛ حوزه هایی که با تکیه بر وحی می کوشند تا گوهر تابناک دین را از دستبرد شیاطین جن و انس مصون بدارند.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه افزود: در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه 875 اثر به دبیرخانه رسیده است که از میان این تعداد، 137 اثر، پایان نامه های سطح چهار حوزوی می باشند.

وی ابراز داشت: سالانه قریب به یک هزار اثر در حوزه تولید می شود که عدد مناسبی بوده و قالب آن در کتاب سال حوزه عرضه می شود که این آثار، ناظر به نیازها بوده و پاسخ دهنده بسیاری از مشکلات کشور است که از برکات این همایش می باشد.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه خاطرنشان ساخت: تقریبا 28 درصد آثار به تعداد 242 اثر به مرحله رقابت های اصلی همایش راه پیدا کرده و بیش از 600 داوری بر روی این تعداد اثر انجام شده که در پایان 36 اثر کاندیدای آثار برتر شده اند.

حجت الاسلام والملسمین حقی تصریح کرد: از 9 اثر برگزیده، 9 اثر شایسته تقدیر و 18 اثر قابل تحسین امروز تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی با اشاره به اینکه امسال 51 نفر از بانوان طلبه نیز در این همایش شرکت داشته اند، گفت: مجموعه آثار در 16 گروه علمی تقسیم بندی شده که تحلیل محتوایی 11 گروه در ویژه نامه همایش منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین حقی با بیان اینکه آثار موجود در این دوره همایش، کاستی های این عرصه را به رخ می کشد، گفت: بی تردید دستیابی به وضع مطلوب در این باره نیازمند نقشه راه علمی و برنامه ریزی جامع مسئولان حوزوی است.

وی در ادامه با بیان اینکه شرکت 137 پایان نامه سطح چهار در این دوره که همه آنها در سال 1395 دفاع شده اند، یکی دیگر از ظرفیت های نهفته در متن حوزه را عیان می کند، گفت: تنوع موضوعات پایان نامه ها از نکات برجسته و قابل توجه این عرصه است؛ اما حذف هشتاد پایان نامه از رقابت ها در مرحله ارزیابی اولیه و کسب تنها 55 درصد امتیازات شاخص نظریه پردازی و نوآوری، هشداری جدی برای این بخش مهم از تولید علم در حوزه ها است.

وی افزود: بنابراین انتظار می رود که پایان نامه های سطح چهار با رویکرد پژوهشی و در راستای حل مسائل مهم علمی به نگارش درآیند و بر خط مرز دانش حرکت کنند.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه با ابراز تاسف ازکاهش تعداد آثار متقن در برخی دانش ها همچون فقه و اصول که با هویت علمی حوزه ها پیوند دارند، گفت: از 64 کتاب نگارش یافته در عرصه فقه و اصول، هیچکدام موفق به دریافت نشان برتر همایش امسال نشدند.

حجت الاسلام والمسلمین حقی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه ایران و اخیرا عراق، در احیای تراث نامداران علم، تلاش قابل تحسینی از خود نشان داده اند، گفت: البته آنچه مهم است توجه به اجرای یک مطالعه نیازسنجی در آثار مخلوط شیعی است؛ بر اساس این نیاز سنجی می توان در احیای این گونه آثار به اولویت ها پرداخت و از صرف نیرو و هزینه های بسیار برای احیای آثار فاقد اولویت اجتناب ورزید.

وی در ادامه به فرآیند داوری هجدهمین همایش کتاب سال حوزه اشاره داشت و گفت: امسال نیز همچون سال های گذشته آثار رسیده به دبیرخانه در مرحله نخست در 16 گروه علمی موضوع بندی و پس از ارزیابی اولیه، به داوران و کارشناسان صاحب نظر هر رشته سپرده شد؛ سپس هر کتاب و پایان نامه از چند مرحله عمومی و تخصصی عبور کرد تا به مرحله نهایی برای تصمیم گیری رسید.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه افزود: خدا را بر این تونفیق شاکر هستیم که با معرفی "آثار برگزیده"، "شایسته تقدیر" و "شایسته تحسین" زمینه ساز همدلی های بیشتر می شویم و قلم صدها محقق عالیقدر و نویسنده روشنگر را ارج می نهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حقی تصریح کرد: اکنون در هجدهمین دوره کتاب سال حوزه بر اساس اهمیت این دانشوران ارجمند از میان 875 اثر مکتوب، سرانجام 10 اثر برگزیده، 9 اثر شایسته تقدیر و 19 اثر شایسته تحسین شناخته شدند.

وی افزود: معرفی یک ناشر برگزیده و یک ناشر شایسته تقدیر نیز گامی در راستای جامعه ناشران است که نقش موثری در گسترش علوم دینی برعهده دارند.

دبیر هجدهمین همایش کتاب سال حوزه در پایان خاطرنشان کرد: 277 داور فاضل و فرهیخته در ارزیابی آثار این دوره همایش مشارکت داشتند.

انتهای پیام/313/33

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha