پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
منوچهر متکی

حوزه / معاون امور بین الملل مجمع جهانی تقریب برنامه‌ها و اهداف سفر دبیرکل مجمع جهانی تقریب از ۱۹ الی ۳۰ بهمن به هند را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب، منوچهر متکی، با اعلام این خبر گفت: سفر هیئت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به ریاست آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب به هندوستان از مدت ها قبل در دستور کار مجمع جهانی تقریب قرار داشت که این سفر اواسط هفته جاری انجام خواهد شد.

 وی افزود: اهمیت و وسعت کشور هند، جمعیت بالای مسلمانان در هند و تلاش تفرقه گرایان و گروههای افراطی و تکفیری و هم چنین وجود برخی از محافلی که اشتهار به دشمنی با اسلام دارند در شبه قاره ایجاب می کرد که ما در راستای نشر فرهنگ تقریب، تقویت همگرایی بین مسلمین و عملیاتی کردن دیپلماسی وحدت و همچنین پرهیز از واگرایی و غلطیدن مسلمانان در دام توطئه های دشمنان بویژه از طریق جریان‌های افراطی و تکفیری به این سفر اقدام کنیم و از طریق دیدار با علما و اندیشمندان و برگزاری نشست های مطبوعاتی و برپایی 8 کنفرانس در طول مدت سفر به ایالت‌های مختلف کشور هند ان شاء الله اهدافمان محقق شود.

 معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: ما یک نشست مستقل را در راستای برنامه‌های مجمع جهانی تقریب در دهلی نو با همکاری دانشگاه "همدرد" در سالن اجتماعات این دانشگاه برگزار خواهیم کرد که این نشست با عنوان "وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی" است؛ بر اساس فرمایشات سال گذشته مقام معظم رهبری در زمینه تمدن سازی اسلامی مجمع تقریب سه نشست در داخل کشور و سه نشست در خارج از کشور برای بررسی ابعاد این موضوع برنامه‌ریزی کرد که اولین نشست آن در سال جاری در دانشگاه تهران برگزار شد و نشست دهلی هم اولین نشستی است که در خارج از کشور برگزار می‌شود و تعدادی از اساتید حوزه و دانشگاه از جمهوری اسلامی ایران و هند از سخنرانان این نشست خواهند بود.

 متکی افزود: علاوه بر این نشست، در بمبئی، بنگلور، علیپور، حیدرآباد، لکنو و دهلی نو مجموعا 7 کنفرانس مستقل از هم در زمینه وحدت برگزار خواهیم کرد.

معاون امور بین‌الملل مجمع جهانی تقریب در ادامه اظهار داشت: هیئت مجمع تقریب در بمبئی علاوه بر دیدار از مراکز اسلامی و مجموعه ایرانیان، یک کنفرانس مشترک با حضور بیش از 200 تن از علمای شیعه و سنی برگزار خواهد کرد و موضوع این کنفرانس ضرورت وحدت اسلامی در جوامع مسلمان و تقریب مذاهب است. علاوه بر این نشست دیگری در بمبئی با حضورعلمای شیعه نیز برگزار خواهد شد.

  وی افزود: با حضور مجمع تقریب در بنگلور که همزمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی یعنی 22 بهمن خواهد بود کنفرانس بزرگی متشکل از علمای شیعه و سنی برگزار خواهد شد و به موازات آن نشستی با حضور دانشجویان ایرانی به مناسبت سی و هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در بنگلور برگزار خواهد شد. همچنین آیت الله اراکی در نماز جمعه مسجد امام حسن عسکری شهر بنگلور حضور و پیش از خطبه‌ها سخنرانی خواهند کرد.

 متکی گفت: در ادامه سفر، هیئت مجمع جهانی تقریب در شهر علیپور که مقام معظم رهبری 36 سال قبل سفری به این شهر داشتند، نشست بزرگ علمای جنوب هند را برگزار خواهد کرد و سخنرانان ایرانی و هندی در این نشست پیرامون مسئولیت‌های امروز علمای جهان اسلام در همبستگی و وحدت مسلمین سخن خواهند گفت.

 معاون امور بینالملل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: در شهر حیدر آباد نیز نشستی با حضور علمای شیعه و اهل سنت با عنوان "وحدت مسلمین از منظر حضرت زهرا(س)" برگزار خواهد شد و با توجه به اینکه حیدرآباددکن، برای مدت طولانی مقر حکمرانان اسلامی در هندوستان بوده ،هیئت مجمع جهانی تقریب از مراکز اسلامی و تاریخی این شهر نیز بازدید خواهد کرد و همچنین نشستی با ایرانیان و علمای شیعه این شهرخواهد داشت.

 وی افزود: هیئت مجمع جهانی تقریب در ادامه به شهر لکنو سفر خواهد کرد شهری که یکی از مقرهای مهم حوزههای علمیه اهل سنت و تشیع در هند است و در آنجا ندوة العلماء بزرگترین حوزه علمیه اهل سنت و مدرسه ناظمیه از قدیمی ترین حوزه های علمیه هند قرار دارد در این شهر ضمن بازدید از مراکز تاریخی و اسلامی، کنفرانس وحدتی با حضور بیش از 250 تن از علمای شیعه و سنی برگزار خواهد کرد که سخنرانان در طول این کنفرانس دیدگاهها و نظرات خود را پیرامون مهمترین بحرانهای کنونی جهان اسلام و با تأکید بر وحدت به عنوان نسخه شفا بخش و تقریب به عنوان رویکرد منطقی و درست در این دوره، ارائه خواهند کرد.

 متکی ادامه داد: در دهلی نو علاوه بر برگزاری نشست "وحدت و تمدن سازی نوین اسلامی" در دانشگاه همدرد، نشست بزرگی متشکل از علمای شیعه و اهل سنت برگزار خواهد شد که در این کنفرانس هم مباحث مربوط به نقشههای دشمنان اسلام برای ایجاد تفرقه در جهان اسلام و جریانهای تکفیری و تروریستی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت و خروجی کنفرانس تأکید بر وحدت و تقریب مذاهب اسلامی خواهد بود.

معاون امور بینالملل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: هیئت مجمع جهانی تقریب مجموعا در این سفر با بیش از هزار تن از علمای شیعه و سنی سراسر هند نشست برگزار خواهد کرد و با توجه به مطالبی که مطرح میشود امیدواریم، هدف مهم این سفر که همانا نشر فرهنگ تقریب، تقویت وحدت بین مسلمین و پرهیز دادن مسلمانان از حرکت به سوی جریانهای تفرقه گرا، وهابی و تکفیری است، نائل شویم.

 وی در پایان تأکید کرد: آیت الله اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب با استفاده از فرصت این سفر، مردم هندوستان را با آموزههای حضرت امام (ره) و دیدگاههای مقام معظم رهبری در زمینه وحدت مسلمین و تقریب مذاهب اسلامی آشناتر خواهند کرد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha