جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
استاد علی اکبر رشاد

حوزه/ رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران، گفت: حوزه علمیه باید نسبت به پرورش استعدادهای درونی خود که طلاب و اساتید اهل نگارش و تولید اثر هستند، سرمایه گذاری کرده و به صورت ویژه ای به آنان توجه کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، استاد علی اکبر رشاد، عصر امروز در مراسم آغاز به کار انجمن پژوهشی امام رضا(ع) در حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران، که با حضور مسئولان این حوزه و برخی طلاب برگزار شد، اظهار داشت: اساس نظام آموزشی پرورش مآل، فطرت بنیان بوده و در راستای پرورش فطرت انسانی است.

رئیس شورای حوزه علمیه تهران در خصوص دومین اصل اساسی نظام آموزشی پرورش مآل گفت: پایه دیگر نظام واره تحصیلی بر اساس نظام آموزشی پرورش مآل، پژوهش محور بودن آموزش است؛ یعنی طلبه در بستر پژوهش و تحقیق، علم آموزشی داشته باشد.

تولیت حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران در ادامه سخنان خود تأکید کرد: حوزه علمیه باید نسبت به پرورش استعدادهای درونی خود که طلاب و اساتید اهل نگارش و تولید اثر هستند، سرمایه گذاری کرده و به صورت ویژه ای به آنان توجه کند.

استاد رشاد خاطرنشان کرد: از اهداف دیگری که نظام واره سنجش تحصیلی بر اساس نظام آموزشی پرورش مآل، آن را دنبال می کند، این است که تولید نظریه در باب اجتهاد و فقه نظام ساز است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: موضوعی که ما پیگیر جدی آن هستیم، علوم انسانی و پیوند آن با فقه است.

رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران تصریح کرد: به نظر بنده این سؤال که در حوزه های علمیه، اجتهاد متجزی داریم یا نداریم؟ از اساس غلط است؛ ما باید به سمتی حرکت کنیم که مجتهد متخصص را تحویل دنیا دهیم.

استاد رشاد افزود: مجتهد متخصص یعنی مجتهد موضوع شناسی که در حوزه معین، به معنای واقعی صاحب نظر بوده و حرف برای گفتن دارد و قطعاً تحقق این مهم می تواند با بالا بردن قدرت پاسخ گویی فقه به مسائل مختلف دنیای امروز، قدرت فقه را نشان دهد؛ از این رو، این مهم، ظرفیت آن را دارد که در نظام سازی حوزه های علمیه، به یک امر بالفعل تبدیل شود.

313/29

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha