پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حسيني خراساني

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبري نظریه پردازی را جوهره حوزه علمیه دانست و گفت: فقه شیعی از ابتدا تا انتها به صورتی است که ضرورت و اهمیت تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای قوانین و احکام را اثبات می کند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام و المسلمين سیداحمد حسینی خراسانی، در کرسی نظریه پردازی که امروز در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد برگزار شد، با بیان اینکه باید نظریات و دیدگاه های مخالفین تشکیل حکومت اسلامی را شنید و پاسخ متناسب را به آن ها ارائه داد، گفت: فقه شیعی از ابتدا تا انتها به صورتی است که ضرورت و اهمیت تشکیل حکومت اسلامی برای اجرای قوانین و احکام را اثبات می کند.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: اجرای فقه اهل بیت (ع) مستلزم ولایت بر عامه امور و نه بر امور عامه است و طلاب حوزه علمیه باید با جدّیت در این زمینه به تحقیق و پژوهش بپردازند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: بسیاری از افرادی که دلایل اثبات ولایت فقیه را نقد کرده اند، اصل آن را انکار نکرده اند و این بدان معناست که این افراد معتقد بوده اند که اصل ولایت فقیه باید از طرق دیگری اثبات شود.

حجت الاسلام و المسلمين حسینی خراسانی با تأکید بر اینکه باید جنبه های مختلف موضوع ولایت فقیه از طریق برگزاری کرسی های نظریه پردازی و آزاداندیشی مورد بررسی قرار گیرد تا ابهامات رفع شود و نبايد بدون علم و حجّت صحبت کرد.

نظریه پردازی، جوهره حوزه علمیه است

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که اجتهاد و فقاهت در واقع همان تولید علم است، ابراز کرد: جلسات بحث و کرسی های نظریه پردازی فرصت نواندیشی و نوآفرینی در مدار فقه و اصول و مبانی دینی را فراهم می آورند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: بحث علمی و نظریه پردازی جوهره و فلسفه حوزه علمیه است و باید ارزش و بهای بیشتری برای این مسئله در حوزه علمیه قائل شد.

حجت الاسلام و المسلمين حسینی خراسانی، اصل فقاهت را نظریه پردازی، تعمق، اجتهاد و استنباط و دقت در متون برای کشف حقایق جدید دانست و عنوان کرد: کرسی های نظریه پردازی می توانند آینده روشنی را برای فقاهت رقم بزنند و آن را با نیازها و مباحث روز همراه کنند.

وی با بیان این که هویت حوزه علمیه امامیه همواره با نوآوری و نظریه پردازی قرین و آمیخته بوده است، اظهار کرد: بزرگان علوم دینی علی رغم تأکید بر نظر، برداشت و اجتهاد خود، هیچ گاه باب تفکر و استدلال را محدود نمی کردند.

 استاد درس خارج حوزه علميه قم با تأکید بر اهمیت تبلیغ و تدریس علوم دینی در عصر حاضر، ابراز کرد: باید طلاب حوزه علمیه دست به قلم شوند و در برابر نظریات بیگانگان در علوم مختلف نظریه پردازی و قلم فرسایی کنند.

حوزه علمیه خراسان، پیشتاز نظریه پردازی باشد

عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد اهمیت و ضرورت توجه به نظریه پردازی در حوزه علمیه، گفت: اگر فردی در اجتهاد و استنباط خود هیچ نوسان فکری نداشته باشد و در آراء او عدول و تغییری صورت نگیرد و اجتهاد جدیدی ارائه ندهد، نه تنها باید در علمیت او شک کرد، بلکه باید به عدالت او نیز به دیده تردید نگریست.

حجت الاسلام و المسلمين حسینی خراسانی با یادآوری دعوت مأمون از بزرگان ادیان مختلف برای مناظره با امام رضا (ع) به توس، عنوان کرد: شایسته است حوزه علمیه کهن خراسان پیشتاز و جلودار برگزاری کرسی های نظریه پردازی باشد.

وی با اشاره به سابقه حوزه علمیه خراسان در علوم دینی، بیان کرد: نوآوری های فقهی و دینی باید با تسلط و تمرکز کافی بر سبک و منهج عالمان و استفاده از شیوه استدلال و استنباط آنان صورت پذیرد و چارچوب ها و موازین مشخصی داشته باشد تا از هرج و مرج جلوگیری شود.

عضو مجلس خبرگان رهبري با اشاره به روایت «علينا إلقاء الأصول و عليكم التفريع» (وسائل الشيعة ج 18، ص 41، ح 52)، تأکید کرد: سبک و منهج فقهی حوزه علمیه از ائمه(ع) دریافت شده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha