جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
محیط زیست

حوزه/حجت الاسلام محسن قائمی گفت : تا زمانی که نگاه انسان به محیط زیست، نگاهی دینی نباشد محیط زیست بحرانی ترخواهد شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام محسن قائمی خرق پیش از ظهر امروز در همایش مطالعات تطبیقی اسلام و مسیحیت در تالار غدیر دفتر تبلیغات اسلامی گفت: بشر پس از کنار زدن دین برای حفظ حقوق حیوانات به سمت ایجاد نهادها و سازمان های بشری و بین المللی رفت.
وی افزود: افزایش هنجارهای حقوقی نتوانست ظلم به حقوق حیوانات را منع کند و به همین جهت حرکت به بحران زیست محیطی جهان معاصر را به سمت نگاه معنوی بردند و تصویر انسان به تبع به عنوان متهم مطرح شد.
کارشناس علوم دینی بیان کرد: تا زمانی که نگاه انسان به محیط زیست، نگاهی دینی نیست محیط زیست بحرانی تر خواهد شد.
وی گفت: در ساحت اندیشه مسیحیت سه رویکرد به عرصه حقوق حیوانات مطرح شد زیرا مسیحیت نگاهی تفاسیر به نفع و علیه حیوانات داشت و به همین دلیل این اندیشه در تاریخ تعارضات متعددی را مشاهده کرد.
حجت الاسلام قائمی خرق اظهارکرد: رویکرد اول، مرتبط با سلسله مراتب هستی بود که طرفداران این نظریه بیان می کنند که انسان در راس این سلسله مراتب هستند و حیوانات نیز در لایه زیرین هستند؛ بر مبنای این رویکرد حیوان سنگی خواهد بود و انسان با پتک می تواند آن را به هر شکلی دربیاورد.
وی افزود: ایده دوم آن بود که مسیحیت رویکرد خود را به شکل مردی درستکار مطرح شد و بیان شد که اگر رفتار مسالمت آمیز با حیوان انجام می شود به حسب ذی حق بودن حیوان نیست بلکه چون حیوان برای انسان فایده دارد.
کارشناس علوم دینی بیان کرد: رویکرد دیگر نظریه دیوانگان جانوران است؛ در این نظریه عیسی مسیح به چوپانی تشبیه شده است که برای گوسفندان خود جان خود را می دهد؛ این نگاه از اواخر دهه 1980 تا 90 شکل گرفت و بر این مبنا طبیعت و حیوانات و بشر در یک کل قرار می گیرند و هیچ یک در مرتبه بالا و پایین قرارندارند.
وی گفت: در این نگرش گوشتخواری ممنوع می شود و بشر باید به سمت گیاه خواری برود؛ این رویکرد بیان می کند که همانگونه که برای آشتی با طبیعت، فروتن شد انسان ها نیز باید فروتن شده و به خشونت علیه حیوانات پایان دهند و از خوردن گوشت بپرهیزند در حالی که در انجیل حیوانات از جمله خوراک های حضرت مسیح بوده است.
حجت الاسلام قائمی خرق اظهارکرد: بر اساس رویکرد اسلامی انسان خلیفه خدا در زمین مطرح شده است؛ انسان در این تفکر دارای فهم و شعور و مسبح خداوند و برخوردار از احترام است.
وی افزود: نگاه اسلام به حیوان ابزاری نیست بلکه رویکردی ذات گرایانه و منفعت گرایانه است؛ ممنوعیت مطلق گوشت خواری در اسلام وجود ندارد.
پژوهشگر دینی بیان کرد: مفسرین مسیحیت بر اساس این سه رویکرد به مباحثی چون سنگسار حیوانات می رسند یعنی می گویند اگر گاوی کسی را بکشند باید سنگسار شود.
وی گفت: حکم دیگر آن است که در مخاصمات و تنازعات باید حیوانات دشمن نیز همراه با دشمن کشته شود ولی امام صادق(ع) از پیامبر اکرم(ص) نقل می کنند که ایشان هرگاه گروهی را برای جهاد گسیل می کردند به آنها توصیه می کردند که در راه خدا نبرد کنید و نه کودکان را بکشید و نه از کوه بالاروندگان را؛ در این مسیر چهارپایان را جز به حسب نیاز برای اکل تلف نکنید.
حجت الاسلام قائمی خرق اظهارکرد: حفظ حیات حیوان بر مالک آن حیوان واجب است و اگر صاحب حیوان نمی تواند نفقه حیوان را بپردازد باید او را رها کند تا غذای خود را از طبیعت را بگیرد.
وی در پایان گفت: اسلام بیان می کند که سلب حق حیات حیوان تنها با ضرورت امکان پذیر است؛ عدم مثله کردن حیوان و انجام ذبح اسلامی از دیگر احکام اسلامی است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha