سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
سفر نوروزی

حوزه/مدیر موسسه تخصصی امام خمینی(ره) تهران با اشاره به حضور مردم در طبیعت و تفرجگاه‌ها، بر محافظت از این سرمایه‌های حیاتی تاکید و تصریح کرد: محافظت و مراقبت از این منابع طبیعی و خدادادی بر همه لازم است و هر گونه کوتاهی در این زمینه و آسیب رساندن به این سرمایه‌های عمومی، حق الناس و بلکه حق الله می‌باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین آقازاده، مدیر موسسه تخصصی امام خمینی(ره) تهران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران با اشاره به سفرهای نوروزی و حضور مردم در طبیعت و تفرجگاه‌ها، اظهار داشت: اصل سفر مورد توصیه اهل بیت(علیهم‌السلام) است. زیرا یک سفر خوب و سالم توام با مشکلات، تلخی‌ها و شیرینی‌های خاص خود، انسان را پخته‌تر و تجربیات مفید و کاربردی را در اختیار او قرار می‌دهد، ضمن این که او را به لحاظ روحی و روانی شاداب و بانشاط نگه می‌دارد و ظرفیت‌های وجودی و توانمندی‌های پنهان او را آشکار و در مسیر رشد قرار می‌دهد.

وی با بیان این که آشنایی با فرهنگ شهرهای مختلف و تمدن دیگر کشورها از برکات یک سفر خوب است، ادامه داد: آنچه در کیفیت سفر باید مورد توجه افراد واقع شود، رعایت اصولی است که در دین مبین اسلام ذکر شده است، یعنی با توکل به خدا و با یاد و نام خدا سفر را شروع کند و در طول سفر به جهت غفلت‌های دنیوی از ذکر و یاد خدا باز نماند، بلکه شگفتی‌های سفر او را به شناخت و معرفت بیشتر نسبت به خدا نزدیک‌تر سازد.

مدیر موسسه تخصصی امام خمینی(ره) تهران افزود: سفر موقعیت بسیار مناسبی برای ترویج سبک زندگی اسلامی است. و اقامه نماز در اول وقت یکی از مصادیق سبک زندگی است. زیرا معمولاً شاهد این هستیم که در سفرها نسبت به مسائل دینی همچون نماز غفلت صورت می‌گیرد و این مسئله با ویژگی‌های یک سفر خوب و معنوی مغایرت دارد.

وی خاطرنشان کرد: تعامل با همسفران و کسانی که همراه ما هستند، نکته بسیار مهمی است. و چه بسا فرزندان و دیگر افراد خانواده در همین سفرها نکات بسیار ریز اخلاقی و تربیتی را از نوع رفتار و عملکرد ما یاد بگیرند، بنابراین صبور بودن، تحمل مشکلات را داشتن، و تعامل با همسفرها یکی از نکات مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

این کارشناس مذهبی در ادامه به حضور مردم در تفرجگاه‌ها و جنگل‌ها اشاره کرد و با تاکید بر محافظت از این سرمایه‌های حیاتی، تصریح کرد: محافظت و مراقبت از این منابع طبیعی و خدادادی بر همه ما واجب است و هر گونه کوتاهی در این زمینه و آسیب رساندن به این سرمایه‌های زندگی، حق الناس و بلکه حق الله می‌باشد.

حجت‌الاسلام آقازاده در پایان افزود: در ورایات مختلفی از قطع درختان، شکستن شاخه‌ها، و آتش زدن آن‌ها به شدت نهی شده است، و حتی در برخی موارد کفاره هم ذکر شده است. یا مثلاً آلوده کردن آب و رودخانه‌ها یکی دیگر از مسائلی است که مورد نهی واقع شده است. و هر گونه آسیب رساندن به منابع طبیعی ظلم به خود و آیندگان است.

42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha