سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
معصومه ابتکار - سازمان محیط زیست

حوزه/ محیط زیست می تواند دستور کار مناسبی برای ارتباط با حوزه علمیه داشته باشد؛ امسال سه دانشگاه کشور به عنوان دانشگاه سبز انتخاب شدند که امیدواریم سال آینده از مدارس علمیه خواهران موفق نیز تقدیر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز درنشستی با حجت الاسلام  والمسلمین جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران که در مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران در قم برگزار شد گفت:  در کنار تمام رسالت های سیاسی، امام راحل نگاه خاصی به جایگاه و حقوق زنان در جامعه داشتند و این مسئولیت بر دوش همه ما است تا این نگاه را به خوبی ترویج دهیم.

ابتکار بیان کرد: خوشبختانه رهبر معظم انقلاب نیز چنین نگاهی دارند و به دنبال توجه ویژه به حقوق زنان و تعالی مادی و معنوی کل جامعه و نقشی که زنان در این زمینه دارند هستند.

وی با ذکر این مطلب که تحولات پس از انقلاب اسلامی در حوزه زنان چشمگیر و امیدبخش است گفت: بحث زنان یکی از مولفه های ارزش گذاری برای کارآمدی نظام سیاسی و  اجتماعی جمهوری اسلامی خواهد بود؛ این مساله برای کل جامعه ما یک ملاک و ارزش است و امیدواریم در این زمینه حداکثر تلاش خود را برای تحقق رسالت امام راحل  انجام شود.

ابتکار بیان کرد: جوامعی که رشد یک سویه را دنبال کردند متوجه شدند، تخریب محیط زیست چه میزان به آنها ضربه می زند، زیرا محیط زیست امروزه با کارآمدی حکومت ها پیوند خورده است.

وی گفت: امروزبا توجه به سیاست های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، توانستیم این سیاست ها را در امورات کشور به خوبی تسری دهیم؛ رئیس جمهوری نیز در بحث منشور حقوق شهروندی به بحث محیط زیست اشاره کرد.

ابتکار عنوان کرد: هیچ یک از افراد جامعه نمی تواند، بگوید محیط زیست به ما ارتباط ندارد، زیرا همه ما با آب و منابع طبیعی و پسماندها مرتبط هستیم، ولی متاسانفه در هیچ حوزه ای نتوانسته ایم با موازین اسلامی با این منابع رفتار کنیم، زیرا استفاده از منابع آبی در کشور به رغم کم آبی 5 برابر استاندارد جهانی است.

رئیس سازمان محیط زیست  اظهارکرد: آبی که می تواند با صرفه جویی به یک رودخانه زنده مثل قمرود مبدل شود با عدم پرهیز در کشاورزی، ما را با کانون های جدید ریزگردها مواجه می کند.

وی گفت: در گذشته مشکلی به نام پسماند وجود نداشت، ولی امروز به یک مشکل مبدل شده است، دنیا امروز به سمت بازیافت و تحویل به احسن کردن بازیافت ها می رود؛ عالم خلقت چیزی به نام زباله ندارد، طبیعت نیز چیزی بنام دورریز ندارد؛ چون قابلیت بازگشت دارد؛ولی وجود این همه پسماند غیر قابل استفاده به دلیل دوری و عمل نکردن به مبانی دینی است.

ابتکار بیان کرد: یکی از سیاست های کلی رهبر انقلاب، بحث اصلاح الگوی تولید و مصرف است؛ در این زمینه برای مدیریت صحیح منابع باید به این سیاست ها توجه کنیم؛ یکی از مهمترین مسایل محیط زیست رعایت حق و عدالت نسلی و بین نسلی است.

وی گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در موضوعاتی چون اسلام و محیط زیست، برنامه های مختلفی برگزار کرده است؛ نشست بین المللی اسلام، دین و فرهنگ و محیط زیست نیز در همین راستا برگزار شده است که سازمان ملل و ادیان مختلف هر کدام از زاویه خود به بحث پرداختند.

وی اظهارکرد: نشستی با عنوان حقوق ملی محیط زیست در آینده برگزار می شود، در این همایش به دنبال بین المللی کردن آن هستیم، سیاست های رهبری نیز در این نشست لحاظ می شود که از جمله آن می توان به جرم انگاری تخلفات اشاره کرد.

ابتکار عنوان کرد:در فضای مجازی و کانال های شبکه های اجتماعی  وپورتال رسمی سازمان محیط زیست اطلاعات آموزشی و اطلاع رسانی و خبری بسیاری داریم که حاضر هستیم این مطالب را در اختیار حوزه علمیه خواهران قراردهیم.

رئیس سازمان محیط زیست بیان کرد:دنیا یک سوم غذای خود را از سر مزرعه تا سفره خود را هدر می دهد، این داستان در کشور ما نیز صدق می کند؛ در این بین باید به مساله شرعی و زیست محیطی این غذا از جمله هدررفت آب توجه کنیم.

وی عنوان کرد: نظام مدیریت سبز می تواند دستور کار مناسبی برای ارتباط با حوزه علمیه داشته باشد؛ امسال سه دانشگاه کشور به عنوان دانشگاه سبز انتخاب شدند که امیدواریم سال آینده مدارس علمیه خواهران موفق را نیز تقدیر کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha