پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام و المسلمین علی کورانی

حوزه/ استاد حوزه علمیه گفت: حضرت مهدی(عج) براساس روایات دو رجعت دارد؛ رجعت نخست، ظهور ایشان است که از آن به عنوان رجعت صغری نام برده می شود و رجعت کبرا از تشکیل دولت امام زمان(عج) تا روز قیامت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علی کورانی شامگاه چهارشنبه در نشست علمی تمدن نوین اسلامی با بیان اینکه حکومت امام زمان(عج) دولت عدل الهی است، اظهار داشت: ظلم تا روز ظهور وجود خواهد داشت و بعد از آن از بین خواهد رفت.

این محقق و پژوهشگر لبنانی به برخی ویژگی های دوره ظهور اشاره کرد و افزود: یکی از مهم ترین ویژگی های دوران ظهور رشد علم، طب و رفاه عمومی است به طوریکه روایت داریم تا 25 درصد علوم ارتقا پیدا می کنند و وضعیت بشریت، زندگی و حیات در دوران امام زمان(عج) با پیش از ظهور قابل قیاس نیست.

حجت الاسلام والمسلمین کورانی با اشاره به اینکه ائمه معصومین(ع) سه واقعه ظهور، رجعت و قیامت را از یکدیگر تفکیک کرده اند، ادامه داد: حضرت مهدی(عج) براساس روایات دو رجعت دارد؛ رجعت نخست، ظهور ایشان است که از آن به عنوان رجعت صغری نام برده می شود و رجعت کبرا از تشکیل دولت امام زمان(عج) تا روز قیامت است.

وی با بیان اینکه برخی روایات اهل سنت میان این سه واقعه تفکیکی قایل نشده اند، اظهارداشت: دو موضوع را درباره مسئله نشانه های ظهور، باید مد نظر داشت و از اختلاط و التقاط آن دو با یکدیگر حذر کرد: یکی اجتناب از تطبیق قطعی وقایع تاریخی با احادیث و روایات ظهور و دیگری  امیدواری به ظهور حضرت مهدی (عج) است.

استاد کورانی ادامه داد: یکی از سنت ها و روش های الهی این بوده که هر یک از انبیا و اوصیا، ظهور پیامبر بعد از خود را بشارت داده و نشانه های آن را نیز ارائه می کرده است. حضرت آدم (ع) علامت هایی برای آمدن حضرت ادریس (ع) ارائه داد و حضرت ادریس (ع) نیز نشانه هایی برای نبوت حضرت نوح (ع) تبیین کرد. این روند تا زمان حضرت عیسی (ع) ادامه داشت تا این که آن حضرت در انجیل، از علامت هایی برای ظهور حضرت محمد (ص) خبر داد.

وی گفت: این سنت الهی در زمان حضرت محمد (ص) نیز ادامه یافت و آن حضرت، با بشارت به برقراری حکومت عدل الهی روی زمین، نشانه هایی را درباره حکومت عادلانه حضرت مهدی (عج) بر جهان بیان داشت؛ از جمله این نشانه خروج یمانی، سفیانی و خراسانی است.

این محقق و پژوهشگر عرب زبان خاطرنشان کرد: روایات موجود، یمانی را مدح و تمجید کرده و آورده اند که وی چند ماه قبل از ظهور حضرت مهدی (عج) حاکم یمن می شود و زمینه ساز حکومت آن حضرت خواهد بود، بر اساس این روایات، سفیانی با اهل بیت(ع) دشمنی می ورزد و به مقابله با یمانی برمی خیزد.

حجت الاسلام والمسلمین کورانی بیان داشت: علاوه بر نشانه های فراوانی که برای ظهور حضرت مهدی (عج) در روایات آمده است، دو شخصیت متضاد با نام های یمانی و سفیانی در کانون این روایات قرار دارند و بسیاری از مسائل مربوط به نشانه های ظهور، حول این دو شخص می چرخد. یمانی پیرو اهل بیت(ع) و سفیانی مخالف ایشان است. از سوی دیگر، به دلیل آنکه شیعیان محب و پیرو اهل بیت (ع) و سلفی ها دشمن آنها هستند، می توان امیدوار بود جریاناتی که امروزه در کشور های مختلف جهان، به ویژه یمن، رخ می دهد، از نشانه های ظهور حضرت حجت (عج) است.

استاد حوزه علمیه در بخش پاسخ به سوالات حاضرین در نشست در خصوص اینکه آیا تحولات اخیر سوریه تطابقی با سفیانی و رخدادهای آخرالزمان، که در احادیث اهل بیت(ع) ذکر شده دارد؟ پاسخ داد: اصل اینکه در آخر الزمان رخدادهایی در سوریه اتفاق می افتد مورد تایید روایات متواتری که از اهل بیت رسیده، می باشد. مانند روایت ظهور سفیانی در سوریه که دشمن امام مهدی(عج) است. سفیانی حدود هفت الی هشت ماه قبل از ظهور امام زمان(عج) حاکم سوریه می شود. یا پیش بینی های دیگری نیز در روایت مطرح شده. لکن مسئله اینجاست که هنوز آنها وقوع پیدا نکرده و تا به الان ارتباطی به تحولات اخیر سوریه ندارد.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha