سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
علیرضا واسعی

حوزه/ رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی عنوان کرد: یک فرد بی اعتقاد نسبت به مبانی دینی نیز هنگامی که حجاب را یک مسئله اجتماعی بداند، خود را ملزم به رعایت آن خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مشهد، دکتر سید علیرضا واسعی در سومین پیش نشست «عفاف و حجاب در بیمارستان ها و مراکز درمانی با رویکرد آسیب شناسی» که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار شد با اشاره به ابعاد فرهنگی، اجتماعی و اعتقادی عفاف و حجاب، گفت: مقوله عفاف و حجاب گسترده تر از آن است که بخواهیم آن را به پوشش زنان محدود کنیم.

وی با تأکید بر این که باید به حجاب به عنوان یک مسئله اجتماعی و نه اعتقادی نگاه شود، اظهار کرد: حجاب در اعتقادات و فرهنگ اسلامی تعریف شده است، اما آنچه جامعه با آن مواجه می شود، مسائل اجتماعی است؛ یک فرد بی اعتقاد نسبت به مبانی دینی نیز هنگامی که حجاب را یک مسئله اجتماعی بداند، خود را ملزم به رعایت آن خواهد کرد.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی در مورد اهمیت و مزایای ایجاد نگاه اجتماعی به مقوله عفاف و حجاب عنوان کرد: اگر نگاه اجتماعی به عفاف و حجاب فراگیر شود، لزوماً باید برای آن آئین نامه ها، ضوابط و قواعد رفتار اجتماعی تعریف شود و این مسئله می تواند بدون آن که چیزی به پای دین گذاشته شود، زمینه های سوء استفاده و مداخله سلیقه های شخصی و سیاسی در مورد عفاف و حجاب را به حداقل برساند.

واسعی افزود: مقوله حجاب در فرهنگ اسلامی از جایگاه مهمی برخوردار بوده و هست، اما در هیچ دوره ای از تاریخ اسلامی مثل زمان حاضر به آن پرداخته نشده و مورد توجه نبوده است.

وی با اشاره به برخی از مصوبات و فراز و فرودها در مواجهه با مسئله عفاف و حجاب، گفت: عفاف و حجاب بیش از هر مسئله دیگری ذهنیت مدیران و مسئولان جامعه را به خود مشغول کرده و هزینه های فراوانی را به خود اختصاص داده است.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان این که عفاف و حجاب در دوره کنونی به عنوان یکی از مصادیق بارز امر به معروف و نهی از منکر شناخته می شود، ابراز کرد: مدیران فرهنگی باید وارد صحنه عمل شوند و با اقدامات مقتضی قدم هایی در جهت هدایت افراد هنجارشکن و غیرعفیف بردارند.

واسعی تصریح کرد: در متون اسلامی و روایات معصومین (ع) هیچ دستوری را نمی توان ناظر به مسئله امر به معروف و نهی از منکر پیرامون عفاف و حجاب پیدا کرد.

وی ادامه داد: بین عفاف و حجاب فاصله هایی وجود دارد که در فعالیت ها و نگاه ها باید این فاصله مد نظر قرار گیرد و به هر آن که حجابی کامل و اسلامی ندارد نسبت بی عفتی داده نشود.

رئیس پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان این که علی رغم تلاش ها برای شفاف شدن مسئله عفاف و حجاب، هم چنان در نقطه های آغازین حل این مسئله به سر می بریم، گفت: عدم وجود نگاه علمی و دقیق، فعالیت های ذوقی و سلیقه ای و عمل بر اساس بافته ها و یافته های شخصی، مهم ترین عوامل افزایش ابهامات در مورد مسئله عفاف و حجاب بوده است.

واسعی در پایان با تأکید بر این که نهادهای مختلف برای عفاف و حجاب باید آئین نامه های ویژه ای داشته باشند، اظهار کرد: نهادینه شدن فرهنگ اصیل عفاف و حجاب منوط به فرهنگ سازی عمومی است.

گفتنی است، این همایش با همکاری پژوهشکده علوم و فرهنگ اسلامی، پژوهشکده اسلام تمدنی، دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دانشگاه علوم پزشکی گناباد برگزار شد و میزگرد تخصصی عفاف و حجاب و سخنرانی حجت الاسلام دکتر مهدی ابراهیمی، استاد گروه معارف اسلامی و اخلاق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیگر برنامه های آن بود.

انتهای پیام/۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha