چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست اعتدال بهاری

حوزه/ نشست «اعتدال بهاری» با حضور کارشناسان و علاقه مندان در خانه نجوم مرکز مطالعات و پژوهشهای فلکی نجومی وابسته به دفتر آیت الله العظمی سیستانی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا الهی در این نشست ابتدا به مباحث نجومی اعتدالین پرداخت و اظهارداشت: اعتدال بهاری و پاییزی دو نقطه تلاقی دایره البروج و معدل النهار است و سال اعتدالی با توجه به نقطه اعتدالی تعریف می شود و آن عبارت است از فاصله زمانی دو عبور متوالی خورشید از این نقطه و این فاصله زمانی حدود بیست دقیقه از سال نجومی کوتاهتر است و دلیل این وضعیت حرکت نقطه اعتدال بهاری در جهت عقربه های ساعت است که باعث می شود تلاقی خورشید که در جهت خلاف حرکت می کند با اعتدال بهاری زودتر صورت بگیرد.

محقق و پژوهشگر حوزه با اشاره به نزدیک بودن عید نوروز به بیان روایاتی پیرامون نوروز پرداخت و گفت: روایاتی که در تایید نوروز وارد شده به تعبیر علامه مجلسی هم اقوی و هم مشهورتر می باشد بطوریکه در روایت مفصل معلی بن خنیس از امام صادق علیه السلام که در آن ضمن بیان وقایع بزرگ از جمله عید غدیر و قیام حجت علیه السلام فرمود هیچ نوروزی نیست مگر آنکه ما در آن روز توقع ظهور حضرت حجت، عجل الله تعالی فرجه الشریف، را داریم چرا که این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که ایرانیان آنرا گرامی داشته ولی شما آنرا ضایع نمودید.

وی افزود: تنها یک روایت در مذمت آمده آن هم روایت منصور از موسی بن جعفر علیه السّلام است که حضرت فرمود من اخبار جدم رسول خدا را بررسی کردم و در آنها برای این عید خبری نیافتم و این سنت ایرانیان است که اسلام آنرا محو کرده است و به خدا پناه می برم که چیزی را که اسلام محو کرده احیاء کنم. منصور در پاسخ گفت: ما این کار را برای اداره لشکریان انجام می دهیم و تو را به خدای بزرگ سوگند می دهم که در این مجلس بنشینی و آنگاه حضرت نشست.

حجت الاسلام و المسلمین الهی در تبیین این روایت و تحلیل آن بیان داشت: حل این روایت به دقت در روایت معلی بن خنیس خواهد بود آنجا که حضرت می فرمایند این روز، از روزهای ما و شیعیان ما است که ایرانیان آنرا گرامی داشته ولی شما آنرا ضایع نمودید.

استاد حوزه  ادامه داد: در این عبارت دو نکته ایجابی و سلبی وجود دارد یکی اصل عید نوروز است که مورد تایید قرار گرفته و دیگری پیرایه ها و سنن باطلی است که به آن اضافه شده است و این از جمله  فهمیده می شود  که  این روز خوب را ما باید اخذ کنیم و به جای پیرایه های باطل آن را مزین به خوبی های دینی کنیم. براین اساس روایت موسی بن جعفر علیه السلام تفسیر می شود و اینکه منع حضرت ناظر به رسومات غلط و خرافات است. علاوه براینکه چه بسا مذمت حضرت از آن جهت بود که وجود حضرت در آن مجلس بدون هیچ انکار و مذمتی موجب تقویت منصور و تقویت بنیان های باطل و طاغوت بود.

انتهای پیام   313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha