چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نشست علمی «شاخص های تربیتی آموزش مجازی»

حوزه/ نشست علمی «شاخص های تربیتی آموزش مجازی» در دانشگاه مجازی المصطفی در قم برگزار شد.  

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام  محمد صادق شجاعی در نشست علمی " شاخص های تربیتی آموزش مجازی" که در سالن جلسات دانشگاه مجازی المصطفی برگزار شد، با اشاره به نقش فضای مجازی در جامعه جهانی خاطر نشان ساخت: آموزش مجازی نقش بسیار مهمی در بحث تعلیم و یادگیری افراد دارد به ویژه برای کسانی که توانایی حضور در مراکز آموزشی به صورت مستقیم را به دلایلی همچون هزینه بعد مکانی و...ندارند.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: اهمیت این مقوله می طلبد که تمامی مراکز علمی و حوزه های علمیه به این سمت حرکت کند، همچون جامعه المصطفی که به خاطر رسالت و مخاطبان برون مرزی خود در این عرصه گام موثر و در خور متناسب با نیاز روز برای مخاطبان خود از سراسر گیتی دارد.

وی در ادامه با شاره به آسیب شناسی فضای مجازی در زمینه نظام آموزشی و تربیتی خاطرنشان ساخت: آموزش مجازی یک سری مزایا و جاذبه های همچون ارائه اطلاعات با کیفیت خوب، آزادی عمل در انتخاب واحدها، برنامه های آموزشی متعدد، صرفه جویی در هزینه و وقت، امکان شبیه سازی موضوعات دینی می باشد و همچنین دارای محدودیت هایی همچون فقدان ارتباط حضوری، وابستگی بیش از حد به تکنولوژی، نیاز به کادر اجرایی متخصص در حوزه فناوری و تکنولوژی است.

حجت الاسلام شجاعی گفت: از مزیت های آموزش سنتی حوزه ارتباط به صورت فیزیکی می باشد که در این صورت مباحث اخلاقی و تربیتی بسیاری از طریق تعامل و الگوگیری شاگرد از استاد حل می شود؛ اما در فضای مجازی این امر موجود نمی باشد و خود یک تهدید است، لذا باید در این زمینه فرصتی در فضای مجازی به وجود آورد تا در کنار نظام آموزشی نظام تربیتی نیز با شیوه ها و راهکار های متعدد بوجود آید.

این محقق در ادامه تصریح کرد: باید در جهت پیش برد مباحث تربیتی در نظام آموزشی مباحثی همچون استاد و محتوا را مورد توجه قرار داد؛ چرا که این دو امر در زمینه القا مطالب می تواند نقش مهمی را ایفا کنند و اگر محتوا غنی و همراه با مطالب تربیتی باشد، دانش پژوه در کنار آموزش علم نکات تربیتی را نیز فرا خواهد گرفت.

وی با اشاره به ویژگی های استاد در عرصه فضای مجازی تصریح کرد: استاد در این عرصه دو نقش را ایفا می کند یکی در عرصه تولید محتوا است که خود این استاد باید دارای یک سری ویژگی ها مانند،مسلط به علوم، مخاطب شناس، توانایی برقراری ارتباط با مخاطب و... را داشته باشد.

حجت الاسلام شجاعی خاطر نشان ساخت: هدف اصلی آموزش تربیت محور شکوفا کردن استعداد های بالقوه انسان است تا از این طریق به کمال مطلوب برسد و این امر ابعاد مختلفی را در نظر دارد که مهمترین ان ها زیستی، جسمی، شغلی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و... است، تا این اهداف تربیتی باعث شکوفا کرد بعد جسمی شغلی وعاطفی در مخاطب باشد.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: مقیاس اولی سنجش شاخص های تربیتی محتوای مجازی که برنامه ی آموزشی برای مخاطب ارایه می شود، گردآوری اطلاعات پایه و مبانی نظری، پژوهش مطالعه اسناد بالا دستی، بررسی کتاب های اخلاقی، بررسی کتاب های روانشناسی و... می باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha