جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین ملکی با بیان اینکه هم اکنون کرسی درس اخلاق اساتید اثر گذار در حوزه مانند سابق فعال است، از برگزاری کرسی درس اخلاق مراجع تقلید در سال تحصیلی جدید حوزه ها خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین حمید ملکی درگفت و گوبا خبرنگارخبرنگار خبرگزاری«حوزه»، به بحث اخلاق در حوزه و تشریح طرح های پیش رو اشاره کرد و گفت: اخلاق و مباحث تربیتی از مسائل مهم در دین، جامعه و حوزه است؛ همه بزرگان بر این عقیده اند که اهل علم زمانی می توانند اثر گذار و موفق باشند که علم و اخلاق را با هم داشته باشند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه با بیان این که تعلیم و تربیت دو بال موفقیت و پرواز می باشند؛ این دو را نمی تو ان جدای از هم دید عنوان کرد: در همین راستا، این معاونت در ساختار جدید خود نگاه ویژه ای به بحث تربیت و اخلاق در حوزه، طلاب و خانواده آنها دارد و با ترسیم روش و طرح های مناسب،‌به دنبال تحول اخلاقی  است؛ البته این تحول نیاز به فعالیت دامنه دار از سوی همگان دارد.

 مدیر مدرسه علمیه معصومیه ابراز داشت: از جمله این طرح ها، تألیف کتاب های اخلاقی است؛ این کتابها، تجربیات موفق اخلاقی بزرگان حوزه مانند مرحوم آیت الله حائری یزدی، مؤسس حوزه علمیه قم می باشد که در گذشته درحوزه مدیریت می کردند.

 حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: این بزرگان مدل، الگو و روش های تربیتی خاص در عرصه تربیتی داشتند و  دارند و در حال حاضر آن روش های موفق به صورت کتاب تدوین و تألیف شده است.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: طرح دوم و سوم در بحث اخلاق، برگزاری نشست تربیتی تحت عنوان «جهاد تربیتی» برای مدیران و اساتید مدارس علمیه شهرستانها است. برای این منظور اساتید اخلاق برای برگزاری کارگاه های تربیتی به مدارس استانها فرستاده می شوند و برای مدیران و اساتید مدارس مباحث اخلاقی و تربیتی را بیان خواهند کرد تا از طریق،شاهد شکوفایی طلاب در مدارس در عرصه تربیتی باشیم.    

 وی با بیان اینکه نقش استاد در بحث اخلاق بسیار تعیین کننده است، گفت:  استاد بیشترین ساعت را با طلبه در کلاس ها سپری می کند، با او انس و برخورد دارد و می تواند با ارائه مباحث اخلاقی اثر گذار باشد.

 مدیر مدرسه علمیه معصومیه بابیان اینکه اساتید نباید فقط مدرس باشند، بلکه لازم است به مباحث تربیتی و اخلاقی نگاه ویژه و پررنگ تری داشته باشند گفت: طرح دیگر برگزاری نشست «جهاد تربیتی» برای کارکنان حوزه است. بنابراین اگر این گروها، نگاه ویژه به مباحث تربیتی داشته و متخلق باشند، اثر گذاری آن در میان طلاب دو  چندان خواهد شد.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: موضوع تربیت از عواملی تشکیل شده از جمله آن فرهنگ، اقتصاد، سیاست، مدیریت، خانواده، مدرسه، جامعه و دانشگاه است، هریک از این موارد، هسته سازنده تربیت می باشند، یعنی اگر نوجوانی با شاخصه های اسلامی و دینی می خواهیم تربیت کنیم این عوامل نقش تعیین کننده دارند. باید هریک از این ها  درکنار هم وظایف خود را درست انجام دهند تا شاهد جامعه سالم باشیم.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: جوان قبل از اینکه وارد حوزه شود، در محیط و فضای بعضا نامناسب مانند آموزش و پرورش، دانشگاه، مربی و حتی خانواده و فضای مجازی بوده است.

وی عنوان کرد: فضای مجازی در حال حاضر به بزرگترین معزل تبدیل شده است، سؤالاتی زیادی مطرح است؛ آیا فضای مجازی که در اختیار جوان و نوجوان است، کنترل شده است؟ نگاه خانواده ها  به بحث تربیت و فضای مجازی چگونه است؟  اینها عواملی است شخصیت ساز در تربیت است که باید توجه ویژه کرد.

مدیر مدرسه علمیه معصومیه ابراز داشت: معاونت تهذیب حوزه با وجود همه این مسائل، تنها می تواند بخشی از مسائل تربیتی و اخلاقی را با ارائه راهکار های مناسب تربیتی و اخلاقی اساتید متخلق درمان کند، باقی کارها به دست دیگر متولیان  امورتربیتی است.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی بابیان اینکه هم اکنون کرسی درس اخلاق اساتید اثر گذار در حوزه، مانند سابق فعال است گفت: از جمله آن درس اخلاق، آیات مصباح یزدی شب های  چهارشنبه در حسینه امام خمینی(ره) قم، خرازی شب های جمعه در دفتر معظم له و فیضیه و حائری شیرازی در روز پنجشبه در مدرسه معصومیه و سایر اساتید در دیگرشهرستانها است.  

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: نکته ای که لازم است به آن پرداخت رونق گرفتن کرسی درس اخلاق مراجع تقلید است و این امر مهم در سال تحصیلی جدید حوزه ها اتفاق خواهد افتاد و شاهد اثر گذاری آن خواهیم بود.

وی  به مسئله طلاق در جامعه هم اشاره و عنوان کرد: یکی از معضلات اجتماعی بحث طلاق است؛ مسئله ای که خیلی از خانواده ها با روند روبه رشد اینترنت و فضای مجازی با آن درگیرند و هر روز شاهد از هم پاشیده شدن  خانواده ها و بالتبع فرزندان طلاق هستیم.

 مدیر مدرسه علمیه معصومیه ابراز داشت: طلاق عوامل زیادی دارد، فضای مجازی و عدم اشتغال، ضعف مالی و تربیت گلخانه ای فرزندان؛ یعنی نتوانستیم فرزندی را تربیت کنیم که در مشکلات مقاوم باشد، وقتی جوان امروز مشکل را می بیند فرار می کند نمی ایستد تا با سختی ها بجنگد، خانواده ها تا در زندگی به مشکل مواجه می شوند، اولین کار را طلاق می بیند درحالی که اگر دنبال علاج و درمان بروند آخرین راه طلاق خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین ملکی گفت: از دیگر مشکلات فعلی خانواده ها در بحث طلاق، تجمل گرایی، زیاده خواهی و قناعت نکردن است و یا اصلا راه قناعت را نمی دانند؛ دوست دارند در همان ابتدا به همه خواسته ها برسند، ولی لازم است یاد بگیرند و به تدریج جلو بروند تا مانند گذشتگان به اهداف بلند خود برسند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه افزود: در گذشته مگر مشکلات مالی، بد اخلاقی ها نبود، چرا طلاق کمتر بود، چون خانواده ها زیاده خواه، زیاده طلب، تجمل گرا نبودند؛ بلکه مقاوم، اهل قناعت بودند، همین موارد باعث طولانی شدن عشق به خانواده و استحکام شده است، به هر حال می توان با کمک همه عوامل، جامعه سالمی داشت.

گفت وگو: قربان اسلامی نژاد

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha