جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام حمید ملکی

حوزه/ از نگاه قرآن کریم، تربیت از تعلیم جدا نیست و هر معلمی باید مربی نیز باشد؛ اینکه امروز برخی تربیت را از تعلیم جدا می دانند، نگاهی غربی است و ما در صدد آن هستیم که نگاه تجمیع تعلیم و تربیت را در میان مدیران و اساتید زنده نمائیم.

حجت الاسلام والمسلمین حمید ملکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، به حضور خود در معاونت تهذیب حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: در ساختار جدید مدیریت حوزه های علمیه که آیت الله اعرافی مدیریت آن را بر عهده گرفتند، مسئولیت های گوناگونی به بنده پیشنهاد شد؛ اما به دلائل گوناگون از پذیرش آن خودداری می کردم؛ ولی موضوع پذیرش معاونت تهذیب حوزه همیشه جزو پیشنهادات بود که بالاخره با توصیه و مشورت حضرت آیت الله مکارم شیرازی این مسئولیت سنگین را پذیرفته و قبول کردم.

وی با اشاره به برنامه های معاونت تهذیب حوزه های علمیه، اظهار داشت: آیت الله اعرافی بر اساس نگاه سیستمی خود، پیگیر طرح های کوتاه مدت، بلند مدت، سالانه و پنج ساله بوده اند که این معاونت نیز مشمول این برنامه بوده و در حال انجام آن می باشد.

*ایجاد شورای تهذیب در معاونت تهذیب حوزه های علمیه

معاون تهذیب حوزه های علمیه ابراز داشت: ایجاد شورای تهذیب در این معاونت، یکی از فعالیت های ما بوده که مصوبات داخلی معاونت به تصویب این شورا رسیده و شخص مدیر حوزه های علمیه در این شورا نماینده دارند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی خاطرنشان ساخت: شورای تهذیب، حلقه مفقوده این معاونت بوده است؛ چراکه برخی از طرح ها و برنامه ها به صورت خام اجرا می شده و نتایج لازم را نداشت و امروز مصوبات معاونت، از فیلتر این شورا عبور می کند که یقینا دقیق تر خواهد بود.

وی تصریح کرد: این شورا متشکل از اعضای حقیقی و حقوقی است که برخی از اعضای آن حجج اسلام والمسلمین: حسین خانی، عالم زاده، کفیل، مشایخی و ... می باشند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه بیان داشت: امروز این طرح در مدارس علمیه نیز باید اجرا گردد تا مدیر بتواند از افکار و طرح های نخبگان و اساتید استفاده نموده و با خرد جمعی تصمیم گیری نماید.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی اظهار داشت: یکی از ویژگی های آیت الله اعرافی آن است که از هر معاونت، طرح و برنامه مشخص به همراه بازه زمانی آن را طلب کرده و پیگیری های لازم را نیز انجام می دهند که به نظر می رسد بعد از یک سال از اجرایی شدن این طرح ها، شاهد تحول جدی در بخش های گوناگون حوزه خواهیم بود.

وی ابراز داشت: یکی از کارهایی که از سوی شورای عالی حوزه های علمیه به ما محول شده، انجام کارهای ستادی در معاونت و واگذاری مابقی امور به صف است؛ به عنوان مثال، اعزام اساتید اخلاق یکی از وظایف این معاونت بود که در راستای دستور شورای عالی، به صف واگذار شده و ستاد فقط به دنبال طرح، برنامه، پیگیری و رصد مباحث می باشد.

معاون تهذیب حوزه های علمیه به ساختار جدید این معاونت اشاره و خاطرنشان ساخت: شاکله اصلی معاونت، تغییر جدی پیدا نکرده و قائم مقامی برای معاونت در نظر گرفته شده است؛ ضمن اینکه اداره های «مشاوره»، «قرآن و عترت»، «اخلاق و تربیت» و «مطالعات» از زیرمجموعه های این معاونت می باشند.

*چرا معاونت های حوزه به ساختمان جمکران منتقل شده اند؟

حجت الاسلام والمسلمین ملکی در پاسخ به این سؤال که چرا تمام معاونت های حوزه به ساختمان جمکران منتقل شده اند، تصریح کرد: آیت الله اعرافی از پراکندگی جغرافیایی معاونت ها نگران بود و بر این اساس، معاونت ها به یک ساختمان منتقل شد تا بتوان با تجمیع آن، چابک سازی مدیریت، تسریع، تسهیل در امور و صرفه جویی در وقت و هزینه انجام بپذیرد.

*اجرای موفقیت آمیز طرح جهاد تربیتی و اخلاقی مدیران

وی بیان داشت: یکی از برنامه هایی که در این معاونت در حال انجام می باشد، و از طرح های معاون سابق تهذیب می باشد، طرح جهاد تربیتی و اخلاقی مدیران مدارس علمیه است که کتابی نیز در این زمینه تألیف شده که این برنامه در میان مدیران، اجرا و بازخورد مناسبی را دریافت نموده ایم؛ به نحوی که نمره 80 تا 100 به این طرح داده اند.

معاون تهذیب حوزه های علمیه اظهار داشت: این طرح در سه بخش می باشد که بخش نخست آن، طرح جهاد تربیتی مدیران و بخش های دیگر آن، طرح جهاد تربیتی اساتید و طرح جهاد تربیتی طلاب است که به زودی اجرا خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی به اهداف برگزاری طرح جهاد تربیتی مدیران اشاره و ابراز داشت: از نگاه قرآن کریم، تربیت از تعلیم جدا نیست و هر معلمی باید مربی نیز باشد؛ اینکه امروز برخی تربیت را از تعلیم جدا می دانند، نگاهی غربی است و ما در صدد آن هستیم که نگاه تجمیع تعلیم و تربیت را در میان مدیران و اساتید زنده نمائیم؛ چراکه اگر مدیران و اساتید ما مربی باشند، می توانند متربیان مناسبی تربیت نمایند.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کتب تهذیبی به مواد درسی حوزه های علمیه اضافه نخواهد شد؟، خاطرنشان ساخت: به دنبال آن هستیم که در متون آموزشی حوزه، مباحث تهذیبی و تربیتی را اضافه نماییم؛ چراکه اگر تمام مجموعه حوزوی اعم از مدیر، استاد، متن آموزشی و ... اخلاقی باشد، اثرگذار بوده و طلاب مناسبی تربیت خواهند شد.

*طرح مشاوره را به صورت جدی دنبال خواهیم کرد

معاون تهذیب حوزه های علمیه تصریح کرد: یکی از برنامه هایی که در این معاونت به صورت جدی دنبال می شود، مشاوره است؛ چراکه باید در کنار مدیران محترم، مشاوران متخصص نیز حضور داشته تا بتوانند اثرگذار باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی بیان داشت: در حال حاضر در هشت استان، مرکز مشاوره تأسیس شده تا طلاب بتوانند از خدمات مشاوره های تخصصی استفاده نمایند.

وی فعالیت های قرآنی را یکی دیگر از برنامه های شاخص معاونت تهذیب حوزه های علمیه عنوان کرد و گفت: کارگروهی در این راستا در معاونت راه اندازی شده تا قرآن و عترت محور برنامه های حوزوی قرار گرفته و اخلاقی قرآنی در سطح حوزه های علمیه گسترده شود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه اظهار داشت: موضوع قرآن در سال های گذشته فقط در حد تجوید و روخوانی مطرح بود؛ ولی ما معتقدیم که قرآن و عترت ارتباط مستقیم با معاونت تهذیب داشته و ان شاءالله تا چهارماه آینده چارچوب مشخصی را برای این موضوع تدوین خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ملکی به طرح های مطروحه در این معاونت نیز اشاره و ابراز داشت: طرح استعدادیابی در میان طلاب و برگزاری دروس اخلاق از سوی مراجع عظام تقلید از برنامه هایی است که در این معاونت مطرح شده و به دنبال تحقق آن هستیم.

*درس اخلاق مراجع  عظام تقلید برگزار می شود

وی یادآور شد: در این راستا از حضرت آیت الله مکارم شیرازی خواهش کردیم تا درس اخلاق خود را آغاز نمایند تا بتوانیم سطح کمی و کیفی این دروس را بالا ببریم؛ همچنین از مراجع عظام دیگر نیز در این طرح استفاده خواهیم نمود.

معاون تهذیب حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: امروز بسیاری از طلاب ما سردرگم هستند که چه رشته ای را انتخاب نموده و ادامه تحصیل دهند که در این راستا، معاونت تهذیب برنامه هایی را داشته و به زودی به اجرا خواهند رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha