دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت‌‌الاسلام والمسلمین یعقوبی- امام جمعه بجنورد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین یعقوبی با بیان اینکه سنت حسنه صله‌رحم ریشه در دین اسلام دارد، گفت: در میهمانی ها از تشریفات و اسراف خودداری شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین ابوالقاسم یعقوبی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خراسان شمالی، با اشاره به اینکه اجرای سنت صله‌رحم فلسفه اصلی نوروز است، اظهار داشت:  سنت حسنه صله ارحام موجب زدودن کینه از دل و رفع کدورت و ناراحتی‌های به وجود آمده در بین افراد می‌شود.

وی با اشاره به آیات و روایات اسلامی در خصوص اهمیت صله‌رحم افزود: در دین اسلام هم به صله‌رحم در قالب آیات و روایات اشارات فراوانی شده به طوری که طبق آموزه‌های دین مبین اسلام، صله‌رحم یکی از بهترین راه‌ها جهت قرب الهی است.

رئیس شورای استانی حوزه علمیه خراسان شمالی، افزایش رزق و روزی، برکت در عمر، آمرزش گناهان و جلوگیری از مرگ ناگهانی را ازجمله فواید دیگر صله‌رحم برشمرد.

وی با بیان اینکه نوروز، بهترین فرصت برای دیدوبازدید و انجام صله ارحام است و باید این سنت حسنه پاس داشته شود، گفت: روایت‌های فراوانی برکنار گذاشتن کدورت‌ها، محبت کردن به یکدیگر در نوروز از زبان اهل‌بیت(ع) رسیده و تأکید شده مسلمانان هر روزشان را نوروز قرار دهند و به همدیگر محبت کنند تا دشمن از ایجاد اختلاف بین مسلمانان نا اُمید شود.

امام‌جمعه بجنورد با اشاره به اینکه نوروز نشاط، پاکی و آرامش را به همراه دارد، اظهار داشت: در سال جدید که از همه‌چیز گردگیری می‌شود، باید از قلب‌ها نیز گردگیری شده و کدورت‌ها زدوده شود و سنت نیکوی صله‌رحم و دیدار با بزرگ‌ترها و بیماران و افراد فامیل فراموش نشود.

وی با تأکید بر اینکه در دین مبین اسلام به پاکیزگی و تمیزی بسیار سفارش شده است، گفت: پایه‌های دین اسلام بر نظافت و پاکی بنا شده و باید توجه کرد که دو نوع خانه‌ تکانی وجود دارد، خانه‌تکانی دل، تمام گرفتاری‌ها رنج‌ها و عذاب‌ها را از خانه دل رها می‌کند و انسان را به سعادت می‌رساند.

استاد حوزه علمیه خراسان شمالی تصریح کرد: نوروز این درس را به انسان می‌دهد که خداوند طبیعت را دگرگون کرده و لازم است او هم ‌تغییری در درون خود ایجاد کند، لذا باید حال ما نیز مثل طبیعت دگرگون‌ شده و بیش‌ از پیش به‌ خوبی و مهربانی روی بیاوریم.

وی همچنین با توصیه به خانواده‌ها برای پرهیز از چشم و هم‌چشمی و رعایت حال افراد مستمند و فقیر جامعه گفت: کسانی که با خرید و مسافرت‌های متعدد و پرهزینه و با برگزاری آیین‌های پرخرج و نیز تعویض مستمر البسه موجب تحقیر مستمندان می‌شوند، به خود بیایند و از افراط در هزینه کردن بپرهیزند.

امام‌جمعه بجنورد بر ضرورت رعایت اخلاق و شئونات اسلامی به‌ ویژه دستگیری از نیازمندان در ایام نوروز تأکید کرد و افزود: در این ایام مردم کمک به نیازمندها و دستگیری از آن‌ها را فراموش نکنند چراکه پسندیده‌ترین کار نزد پروردگار دستگیری از نیازمندان است.

وی با اشاره به افزایش مسافرت‌های نوروزی در این ایام، گفت: مسافرانی که در تعطیلات نوروزی سفر می‌کنند، با توجه به شلوغی جاده‌ها، رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی و احتیاط در رانندگی را فراموش نکنند.

رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی همچنین با تأکید بر لزوم داشتن اخلاق نیکو، اظهار داشت: اخلاق نیکو در اسلام جایگاه بالایی دارد و اعمال و کردار مسلمانان زمانی تأثیرگذار است که بااخلاق نیک همراه باشد.

وی به اهمیت دوری از هرگونه تشریفات و اسراف نیز در دید و بازدیدها اشاره کرد و گفت: در ایام دیدوبازدیدهای نوروزی باید از اسراف پرهیز کرد و برخی از رسم و رسومات غلط که بر خانواده‌ها هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند، باید کنار گذاشته شود.

امام‌جمعه بجنورد خاطرنشان کرد: سنت‌های نیکو و صالحی در جامعه اسلامی رواج دارد که موجب دوستی، اتحاد و همدلی در بین افراد جامعه می‌شود، از این‌رو نوروز یک سنت صالحه بوده که از پیشینیان ما به ارث رسیده است.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha