جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام سید عباس حسینی پور

حوزه/ حجت الاسلام حسینی پور گفت: متأسفانه فضای مجازی و گرفتاری های روزمره باعث شده تا دیدار با دوستان و خویشاوندان، کمرنگ و یا به فراموشی سپرده شود.

حجت الاسلام سید عباس حسینی پور در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در یزد، به دیدگاه اسلام به مسئله صله رحم اشاره کرد و گفت: دین مبین اسلام برای صله رحم و ارتباط داشتن با اقوام اهمیت زیادی قائل بوده تا جائی که در آیه 21 سوره رعد صله رحم را از صفات أولوا الالباب و صاحبان عقل و درایت بیان کرده است.

معاون حوزه علمیه یزد با بیان این که بعضی در این باورند که صله رحم فقط به معنای رفتن به خانه فامیل و دقایقی در کنار هم بودن و به دید و بازدید پرداختن است، خاطر نشان کرد: وقتی به معنای صله رحم در لغت دقت شود، خواهیم دید صله به معنای احسان و دوستی بوده و رحم هم به معنای خویشاوندان است؛ پس صله رحم به معنای احسان به خویشاوندان می باشد، یعنی اگر یکی از اعضای فامیل مشکلی دارد همه دست به دست هم داده و گره از کار او باز کنند. وقتی به وصیت امام صادق(علیه السلام) در آخرین لحظات عمر مبارکشان نگاه می کنیم، این مطلب را کاملا متوجه می شویم. ایشان دستور دادند برای تمام خویشاوندان و نزدیکشان صله و تحفه‌ای فرستاده شود.

سال جدید، فرصت دورشدن از فضای مجازی

حجت الاسلام حسینی پور در پاسخ به این سؤال که آیا سال جدید بهترین فرصت برای باهم بودن و دور از فضای مجازی نیست؟ گفت: متأسفانه فضای مجازی و گرفتاری های روزمره باعث شده تا این امر مهم، کمرنگ و در بعضی موارد به فراموشی سپرده شود، اما ایام سال جدید برای تجدید دیدارها و سرکشی و صله رحم فرصت بسیار مناسبی است.

وی ضمن اشاره به اینکه بزرگترها و کسانی که سن و سالی از آنها گذشته، بیان می کنند ارتباطات فامیلی بسیار جذاب بوده، افزود: بعدها که کم کم تلویزیون جزء مایجتاج زندگی روزمره شد، در جلسات میهمانی نگاه ها به سمت تلویزیون بود، اما الان با تأسف، در میهمانی نگاه های افراد به صفحه مانیتور، تلفن همراه و تبلت های شخصی است و آن هدف اصلی صله رحم به فراموشی سپرده شده است.

حجت الاسلام حسینی پور ادامه داد: زیباست در این ایام خانواده ها در مدت زمانی که در کنار هم هستند، از فضاهای مجازی دوره بوده و فقط به دید و بازدید بپردازند و از در کنار هم بودن که آثار بسیار با برکت و فراوانی دارد، بهره مند شوند.

آرامش؛ نخستین اثر مثبت صله رحم

معاون آموزش حوزه علمیه یزد با بیان آیات و روایت به اثرات مثبت صله رحم و آسیب های دوری از آن اشاره کرد و اذعان داشت: خداوند متعال در آیه 91 سوره هود می فرماید: «قَالُوا یا شُعَیبُ مَا نَفْقَهُ کثِیرًا مِمَّا تَقُولُ وَإِنَّا لَنَرَاک فِینَا ضَعِیفًا وَلَوْلا رَهْطُک لَرَجَمْنَاک وَمَا أَنْتَ عَلَینَا بِعَزِیزٍ» بر اساس این آیه، زمانی که قوم شعیب، او را تهدید می کنند، به او می گویند که اگر خویشاوندان تو نبودند، ما تو را سنگ سار می کردیم و امنیت و آرامش را از تو می گرفتیم. این نشان می دهد که انسان در پناه خویشاوندان صالح و خوب در آرامش قرار می گیرد.

قدم برداشتن به سوی خویشاوندان اجر صد شهید را دارد

وی ابراز داشت: علامه مجلسی در جلد 71 بحار روایتی از پیامبر عظیم الشأن اسلام حضرت محمد(صلی الله علیه و آله) نقل می کند که: «هرکس به سوی خویشاوندانش با جان و مالش قدم بردارد تا صله رحم را به جا آورد، خداوند عزوجل به وی اجر صد شهید عطا می‌کند و برای هر قدمی که برمی‌دارد، خداوند چهل هزار حسنه می‌نویسد و چهل هزار گناه از او پاک می‌کند و چهل هزار درجه بالا می‌برد و گویا خداوند را در حال صبر، صد سال عبادت کرده که عبادتش پذیرفته شده است».

حجت الاسلام حسینی پور به روایت حضرت محمد (ص)در خصوص افزایش رزق و روزی با انجام صله رحم اشاره کرد و اظهار داشت: صله رحم باعث زیادی رزق و روزی و طولانی شدن عمر می شود.

انتهای پیام/313/23

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha