پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
خانم معصومه ظهیری

عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: بی شک کم توجهی و بی توجهی به آسیب های فضای مجازی، باعث به مخاطره افتادن سلامت و هویت نهاد خانواده می شود.

خانم معصومه ظهیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به این که شبکه های اجتماعی تاثیرگذاری بسیاری بر روی افراد و به خصوص خانواده های ایرانی دارند، اظهار داشت: امروزه فضای مجازی به خصوص همین شبکه های اجتماعی تلفن همراه، به یک بستر و ظرفیت مهم فرهنگی و اجتماعی بدل شده که هم می تواند منشأ تحولات و آثار مطلوب باشد و هم این که عوارض و آسیب های خطرناکی را باعث گردد.

وی افزود: در شرایطی که فضای مجازی روز به روز دامنه نفوذ و تاثیرگذاری اش بیشتر می شود، دغدغه ای جدی برای افراد جامعه به خصوص خانواده ها است که به راستی در برابر آسیب ها و آفت های فضای مجازی چه باید کرد؟!

مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم همچنین با تاکید بر این که مهم ترین مساله در این میان شناخت درست از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است ، گفت: تا زمانی که این درک و شناخت وجود نداشته باشد نمی توان راه حل درستی را شناسایی و به کار گرفت تا بلکه از این طریق آسیب ها و عوارض کمتری از حضور در فضای مجازی نصیب افراد و مخاطبان آن شود.

وی با اشاره به این که ورود آگاهانه و کم آسیب در این خصوص نیازمند آموزش و اطلاع رسانی در کنار فرهنگ سازی مناسب و هوشمندانه است، خاطرنشان کرد: امروزه با ورود تکنولوژی و وسایل ارتباط جمعی و توسعه روزافزون آن، نهاد خانواده ایرانی با مسائل و مشکلات عدیده ای مواجه شده که نمی توان این واقعیت را نادیده گرفت.

*خودکنترلی خانواده ها در استفاده از فضای مجازی

خانم ظهیری ادامه داد: بعد از آموزش ، مساله کنترل و نظارت اهمیت پیدا می کندکه در این خصوص توصیه این است نباید به راحتی همه ابزارهای رسانه ای در اختیار همه افراد قرار گیرد، بلکه خود خانواده ها و فرد باید خودکنترلی داشته باشند و گرنه نمی توان به آسانی جلوی عوارض و آسیب های شبکه های اجتماعی و فناوری های نوین را گرفت.

وی گفت: متاسفانه گاهی اوقات مشاهده می شود برخی والدین به بهانه این که باید فرزندانشان با دنیای روز و فناوری های نوین آشنا شوند، اساساً نظارت و کنترلی بر فرزندان خود ندارند، یا بسیار ضعیف دارند که این مساله هم مربوط به شبکه های اجتماعی می شود و هم بازی های رایانه ای و دیگر مسایل.

استاد حوزه علمیه خواهران تصریح کرد: در این که این تصور و نگاه غلط است هیچ شکی وجود ندارد، چرا که نتیجه اش می شود بروز و ظهور آسیب هایی که به فرزندان و خانواده ها وارد می شود و خدای ناکرده در صورت تداوم و توسعه این آفت ها ، کار به جاهای خطرناک تر هم می کشد و چه بسا باعث فروپاشی خانواده در مراتب بعدی گردد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha