پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
آسیب های اجتماعی

حوزه/ عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که در حال حاضر نیازمند نظریه پردازی حوزه در جهت مقابله با معضلات اجتماعی هستیم، گفت: حوزه علمیه با تکیه بر سواد رسانه ای باید در مسیر ارایه الگوی مقابله با آسیب های اجتماعی گام بردارد.

حجت الاسلام و المسلمین  حسن خیری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با اشاره به بررسی و تحلیل چرایی و چگونگی ایجاد و توسعه آسیب های اجتماعی در کشور از ابعاد گوناگون باید مورد توجه قرار گیرد، اظهار داشت: در سال جاری شاهد آسیب هایی همچون فقر و بیکاری، مساله گورخوابی و غیره بودیم که بخشی از آن ها ناشی از غفلت و یا کم توجهی مسئولان است و این که به هر حال ما با جامعه مطلوب، فاصله قابل توجهی پیدا کرده ایم

وی با اشاره به این که در جامعه اسلامی عدالت اجتماعی و رفع تبعیض و مقابله با فساد جزو اصلی ترین محورهاست، گفت: ما قبل از هر چیز باید از این دست مسایل متوجه بشویم که در زیر پوست شهر و جامعه خبرهایی هست و از این رو می بایست دقت بیشتری در ارتباط با توزیع امکانات و رفع آسیب های اجتماعی داشته باشیم.

لزوم نظریه پردازی در حوزه در زمینه تامین نیازهای محرومان

وی افزود: یکی از مسایل اساسی که حتماً باید به لحاظ تئوریکی در حوزه های علمیه راجع به آن نظریه پردازی شود و از طرف مسئولان حکومتی نیز به آن توجه لازم صورت گیرد ، بحث چگونگی رفع نیازهای اولیه افراد است یعنی قطع نظر از این که اقشار آسیب پذیر مقصر هستند یا نیستند حداقل نیازهای اولیه جامعه تامین شود.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نراق همچنین با بیان این که متاسفانه ما در خصوص تامین نیازهای اولیه در جامعه به ویژه در رابطه با تهیدستان و محرومان، دچار بحران هستیم، گفت: در آیات نورانی قرآن اساس جامعه اسلامی به بحث عدالت و اقامه قسط تاکید شده است و به خصوص اهمیت مقابله با فقر چنان است که گفته شده چه بسا فقر به کفر بینجامد و از این رو حاکمیت دینی موظف است که در رابطه با فقرزدایی و اقامه قسط و عدل و مقابله با تبعیض و فساد و بی عدالتی اهتمام ویژه ای داشته باشد.

لازمه شکوفایی جامعه ، اقامه قسط و عدل است

وی با اشاره به این که تلاش در مسیر اقامه قسط و عدل، لازمه شکوفایی جامعه است، خاطرنشان کرد: جامعه ای که بخواهد شکوفا شود باید در رفع نیازهای اقتصادی و معیشتی مردم گام بردارد و حداقل امکانات معیشتی را در اختیار اقشار مختلف قرار دهد

استاد دانشگاه  ادامه داد: از جمله نیازهای اولیه و ضروری که متاسفانه جامعه ما مشکل دارد و زمینه بسیاری از مسایل را فراهم می کند، موضوع ازدواج است که تکمیل نیمی از دین به آن وابسته است.

حجت الاسلام و المسلمین خیری با بیان این که دولت و آحاد جامعه نمی تواند نسبت به مساله ازدواج و فراهم سازی زمینه و بستر انجام آن بی تفاوت و یا کم تفاوت باشد، گفت: شهرهای ما و سبک زندگی مردم ما و شاخص های معیشتی ما دچار تجملات زاید است و هر روز انباشت ثروت و تجملات را شاهد هستیم که این مساله در نمادهای شهری، معماری و خانه سازی در ابعاد مختلف مشهود است و از سویی ایجاد دو قطبی فقر و غنا ، فاصله طبقاتی زیادی ایجاد کرده است که باید به همه این موارد در جای خود توجه جدی داشت.

گورخوابی و فقر شدید؛ نشانه بی عدالتی اجتماعی

وی با اشاره به این که گورخوابی و فقر شدید عده ای نشانه بی عدالتی اجتماعی و غفلت مسئولان در رفع این گونه معضلات است، اظهار داشت: در کنار مباحث مربوط به عدالت اجتماعی و اقدامات حاکمیتی، سلامت جسمی و معنوی و روحی جامعه را باید علاج کرد که البته این مساله متاثر از مسایل اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی و نکات تربیتی است و جالب این که مسئولان در این رابطه نیز رسالت و مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

این محقق حوزوی افزود: از سویی این که در نظام اقتصادی گفته می شود که وجوهات شرعیه قرار داده شده تا چرخش مالی در میان اقشار مختلف مردم رخ دهد ، این مساله برای این که است مال و ثروت یک جایی انباشته نشود و لذا تکالیفی برای اغنیا گذاشته شده که خمس و زکات بدهند و مالیات و صدقه بپردازند تا به این طریق شاهد چرخش ثروت و دارایی در جامعه باشیم و با فقر مقابله شود.

لزوم آموزش و فرهنگ سازی در سطح جامعه

عضو انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود به اهمیت مقوله آموزش در این رابطه اشاره کرد و گفت: ما باید جامعه را آموزش داده و فرهنگ سازی کنیم تا همگان به پرداخت حقوق دینی خود و نیز اهتمام به وقف و پرداخت مالیات بپردازند و از سویی نسبت به همسایگان و اقوام و نزدیکان خود که در فقر به سر می برند، به هیچ وجه بی تفاوت نباشند.

وی بیان داشت: این موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه شود و لازمه اش این است که علوم اجتماعی و ارتباطاتی بر پایه رویکردهای اسلامی بازتعریف شود؛ اگر در غرب با اصالت فرد و بی تفاوتی نسبت به اطرافیان مواجه هستیم و هر کس به دنبال منافع خودش است، بر اساس یک تمدنی این ها اتفاق افتاده و خود غربی ها امروز بیش از همه گرفتار آن هستند.

الگوی پیشرفت ایرانی – اسلامی ؛ لازمه رفع مشکلات

وی افزود: لذا اگر ما می خواهیم الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی ایجاد کرده و به سمت تمدن نوین اسلامی برویم باید این مشکلات را رفع کنیم؛ اول این که جامعه به امور مسلمانان اهتمام داشته باشد چنان که حضرت رسول(ص) فرمودند مسلمان نیست کسی که به امور مسلمین اهتمام نداشته باشند.

حجت الاسلام و المسلمین خیری با بیان این که ایجاد این فرهنگ هم یک وظیفه دولتی و هم وظیفه مردمی است، گفت: خوشبختانه در برخی کلان شهرها همچون شهر تبریز به این مساله توجه شده چنان که در این شهر گدای مشهود وجود ندارد به این خاطر که خود مردم و هیئات و تشکل های مردمی وارد شده و به نیازمندان واقعی کمک می کنند.

مراقب سوء استفاده دشمنان از معضلات اجتماعی باشیم

وی تصریح کرد: البته از آن سوی قضیه ما باید مراقب باشیم که آن زشتی های پنهان در لایه های اجتماعی اگر هم وجود دارد نباید آن قدر برجسته شود که دشمن سو استفاده کرده و زیبایی های ما را ندیده گیرد و بخواهد اهداف خود را دنبال کند و بگوید که الگوی نامطلوبی از نظام اسلامی وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نراق همچنین بیان داشت: البته شفاف سازی کار خوبی است که باعث هشدار دادن به مردم و مسئولان می شود اما از سویی پیامدهای منفی توی بوق و کرنا کردن این گونه مسایل را باید در نظر گرفت و مراقب بود که بی جهت خود را در موضع انفعال و قضاوت منفی دیگران که از ما انتظار الگوی مطلوب دارند قرار ندهیم.

تقویت سواد رسانه ای؛ لازمه مقابله با معضلات و آسیب ها

وی با بیان این که ما در کلان جامعه و هم درون حوزه علمیه نیاز به ایجاد و تقویت سواد رسانه ای داریم ، گفت: سواد رسانه ای به ما کمک می کند که بدانیم چقدر و کجا باید شفاف سازی کنیم و کجا این ها را به نمایش بگذاریم و یا این که قبل از این که این اتفاقات ناخوشایند در جامعه رخ بدهد به مداوای آن ها بپردازیم و مراقب باشیم که به دست خودمان ، آب به آسیاب دشمن نریزیم.

این محقق حوزوی  خاطرنشان کرد: در واقع ضمن این که قبول داریم که نباید از شفاف سازی غافل شد اما به هر حال پیدا کردن راه متعادلی در این باره یکی از موضوعاتی است که حوزه باید به آن بپردازد و برای ما باید ها و هنجارهای دینی و فقهی را مشخص کند؛ در این رابطه فعلاً الگویی در دست نداریم اما حوزه های علمیه با تکیه بر سواد رسانه ای می تواند به ارایه این الگو بپردازد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha