جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام سیدمرتضی فاطمیان- امام جمعه شهرستان اقبالیه استان قزوین

حوزه / استاد حوزه علمیه قزوین گفت: حفظ محيط زيست یکی از مهمترین مسائل روزمره جامعه امروز ماست و خداوند طبیعت را برای بهره مندی متعادل و عاقلانه در اختیار انسان قرار داده است.

حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی فاطمیان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حفظ محیط زیست و نگاه اسلام به حفظ طبیعت را در جامعه اسلامی مهم برشمرد واظهار داشت: ما انسان ها نباید با رفتارهای ناصحیح خود، محیط زیست را تخریب نماییم، بلکه باید همیشه با آنها مهربان بوده که خدای متعال در رابطه با حفظ طبیعت تاکید بسیاری نموده است.

ضعف فرهنگی در حفاظت از محیط زیست

وی با بیان این که متأسفانه آن فرهنگ و حقوقی که باید نسبت به محیط زیست رعایت شود آن گونه که باید در جامعه دیده نمی‌شود، افزود: محیط زیست سالم از نعمت‌های بزرگ خداست که  نه تنها برای استفاده ما، بلکه برای بهره برداری نسل‌های آینده آفریده شده است و استفاده از جنگل‌ها، رودخانه ها بدون تخریب و کثیف کردن آن‌ها اشکالی ندارد، اما آسیب رساندن به طبیعت در واقع ضایع کردن حق دیگران است.

استاد حوزه علمیه قزوین بیان داشت: انسان عاقل سعی می‌کند همه لحظه‌های زندگی او رنگ خدایی داشته باشد و یاد مرگ، زنده شدن دوباره و حسابرسی از اعمال نقش موثری در کنترل نفس داشته و زنده شدن طبیعت در فصل بهار نشانی از حشر دوباره خلایق برای حسابرسی اعمال آنان است.

والدین فقط شعار ندهند

امام جمعه شهرستان اقبالیه استان قزوین ادامه داد:  وظیفه حفاظت از محیط زیست، وظیفه ای همگانی است و بهترین کاری که پدران و مادران می توانند انجام دهند این است که در مقابل فرزندان به جای شعار دادن، عمل نموده و  بچه ها با حرف زدن یاد نمی گیرند، بلکه با عمل کردن یاد می گیرند.

سه عامل مهم حیات گوارا

حجت الاسلام والمسلمین فاطمیان، ترویج حفظ محیط زیست در خانواده وجامعه را تاثیر گذار دانست و با نقل حدیثی از امام صادق(ع) که فرمودند زندگی بدون سه عامل حیات گوارا نیست و آن سه عامل «هوای پاک»، «آب فراوان و گوارا» و «زمین حاصلخیز و قابل کشت و زرع» است، خاطرنشان کرد: خداوند تمام عناصر محوری مورد نیاز زندگی بشر را تأمین کرده و بهره‌ برداری از آن را جزو حقوق بشر قرار داده و جامعه را به صیانت از آنها مکلف کرده ودر این موضوع باید به خوبی وبرای حفظ طبیعت  به خانواده و جامعه اطلاع رسانی نمود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha