شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
عید مبعث

حوزه/ امروزه یکی از مهم ترین مشکلات جوامع انسانی از جمله جامعه خودمان، کم توجهی به مقوله اخلاق و تربیت است و بی شک تاسی به سیره نورانی نبوی بهترین و جامع ترین راهکار برای جبران این نقیصه است.

به گزارش خبرگزاری حوزه،رسول الله(ص) به عنوان "اُسوه حسنه" همه تاریخ بشریت، وقتی می خواهند از بعثت خویش و هدف و غایت آن سخن بگویند، تکیه شان بر اخلاق است آن جا که می فرمایند؛" انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق"

بعثت نبی مکرم اسلام، بی گمان انفجار نور در ظلمات جهل و خرافات بشری بود و دقیقاً از این حیث است که جشن بزرگ انسانیت به شمار می رود، به این خاطر که در چنین موعدِ عزیزی، بهترین و سرراست ترین آدرس به آدمی در جهت دست یابی به کمال و سعادت حقیقی نشان داده شد.

سبک زندگی پیامبر (ص) ، نمونه کاملی از سبک زندگی دینی و متعالی است؛ در واقع حضرت رسول(ص) بر اساس آموزه های وحی، مدلی از زندگی ارایه فرمودند که پس از ایشان نیز همه ائمه معصومین(ع) در امتداد آموزه های نبوی به تبیین آن الگو و مدل الهی پرداختند.

با این وجود جای این تاسف، عمیقاً وجود دارد که شاخصه ها و اصول سبک زندگی پیامبر(ص) و ائمه هدی (ع) در زندگی بسیاری از مسلمین و شیعیان تا حد زیادی مورد غفلت قرار گرفته و به تعبیر یکی از اساتید مطرح اخلاق، ریشه بسیاری از بدبختی ها و گرفتاری های امروز ما به این جهت است که خود را از آن منبع عظیم و تمام ناشدنی نور و هدایت محروم ساخته و روز به روز از آن دورتر شده ایم.

شاید چندان نیازی به گفتن و تاکید بیشتر نباشد که امروزه یکی از مهم ترین مشکلات جوامع انسانی از جمله جامعه خودمان، کم توجهی به مقوله اخلاق و تربیت است.

اخلاق و تربیت از چنان اهمیت و جایگاهی برخوردار است که حتی برخی گفته اند که انسان بودنِ انسان در گرو تحقق آن هاست.

از این حیث، یکی از اصلی ترین رسالت های انبیای الهی و در رأس آن ها خاتم پیغمبران حضرت محمد(ص) ، ناظر به تقویت بُعد اخلاقی و تربیتی جامعه اسلامی بوده و اساساً سیره تربیتی و اخلاقی حضرت، بخش قابل توجهی از سیره و سبک زندگی ایشان را در برمی گیرد.

البته مسایل اخلاقی و تربیتی از چنان حوزه ی وسیعی برخوردار است که نمی توان آن را در دو یا چند مورد و موضوع محدود کرد؛ به عبارت دیگر در همه عرصه ها می توان آثار و برکات توجه به این مقولات را پیگیری و مشاهده نمود.

با این اوصاف، علی القاعده تلاش به منظور اخلاقی تر کردن فضای جامعه هم وظیفه ای است فردی بر عهده تک تک شهروندان نظام اسلامی و هم وظیفه ای است همگانی که هم مسئولان و هم مردم باید بدان توجه داشته و اهتمام خود را در این باره مصروف بدارند.

این که ما معتقدیم پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) برترین اُلگوهای اخلاقی و تربیتی هستند این مساله باید در رأس هرم زندگی فردی و اجتماعی ما نمود داشته باشد.

حفظ اعتدال در زندگی، ایثار و گذشت و خوش برخوردی در مواجهه با مردم، رفتار صحیح و کریمانه در محیط خانه و خانواده، مهرورزی در جامعه و به خصوص محیط کار، رعایت دقیق حق الناس و تکریم ارباب رجوع و ... تنها بخشی از درس هایی است که ما می توانیم از سبک زندگی پیامبر اعظم(ص) کسب کرده و با معطر شدن به این صفات پسندیده اخلاقی در پرتو تربیت صحیح اعتقادی و عملی، زندگی خود را نورانی ساخته و آرامش حقیقی را برای خود ، خانواده و اطرافیانمان به ارمغان آوریم.

همان طور که اشاره شد حرکت در مسیر آرمان ها و رهنمودهای اخلاقی و تربیتی حضرات معصومین(ع) به ویژه نبی مکرم (ص) چنانچه در عمل صورت گیرد، سعادتمندی به همراه می آورد و گرنه بسنده کردن به جشن و شادیِ صرف در اعیادی چون مبعث و نصب بنرها و پارچه نوشته ها از کلام آن بزرگواران در سطح شهرها – بدون توجه عمیق به فحوای بیان نورانی شان- چندان دردی از دردهای اجتماع امروز ما دوا نمی کند!

سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha