پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رابطه با نامحرم

حوزه/ در گذشته ارتباط با نامحرم به صورت مخفیانه و پنهانی بود، اما اکنون شاهدیم که بدون هیچ ابائی از این ارتباط صحبت می کنند، به گونه ای که بار منفی آن از بین رفته و طبق آمار، در سال ۱۳۹۳ ارتباط جوانان نامحرم با یکدیگر ۳۰ درصد افزایش داشته و به سطح نوجوانان راهنمایی رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري «حوزه» در مازندران، خانم نیکزاد، در کرسی آزاد اندیشی «بررسی محدوده ارتباط با نامحرم در روابط اجتماعی از منظر اسلام وعرف»، در مدرسه علمیه خواهران الزهرا(سلام الله علیها) محمودآباد استان مازندران با اشاره به هدف برگزاری این نشست علمی بیان کرد: بالا بردن آگاهی طلاب نسبت به اهمیت مسأله مورد بحث و تبیین مصادیق آن در جامعه از اهداف ما در برگزاری این کرسی آزاد اندیشی است.

معاون پژوهش مدرسه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) محمودآباد افزود: چگونگی برخورد با این مسأله با توجه به هجمه همه جانبه کشورهای غربی علیه ایران، از طریق عادی سازی روابط بانامحرم به بهانه روشنفکری و با فرهنگ بودن و...، به گونه ای که امروزه شاهد بی تفاوتی عده ای از مردم کشورمان نسبت به این مسأله هستیم، از جمله اهداف ما در برگزاری این کرسی است و ما به عنوان طلبه باید به دنبال پیدا کردن راه حلی برای حل این معضل اجتماعی جامعه باشیم.

در ادامه این نشست علمی، خانم علمدار، محقق و کارشناس دینی به عنوان ارائه کننده بحث با اشاره به محدوده ارتباط با نامحرم در روابط اجتماعی، اظهار کرد: این کرسی سعی دارد به برخی سؤالات در زمینه ارتباط با نامحرم پاسخ دهد از جمله این که چه تعداد از پسران و دختران ما درگیر این ارتباط هستند؟ چند نوع ارتباط داریم و از چند سالگی معمولا ارتباط با نامحرم شروع می شود؟

وی افزود: حدود 70 درصد دختران و پسران ما، به علت کششی که در نوجوانی و جوانی به جنس مخالف در افراد وجود دارد احساس نیاز به جنس مخالف داشته و درگیر این ارتباطات هستند. البته در گذشته ارتباط با نامحرم به صورت مخفیانه و پنهانی بود، اما اکنون شاهدیم که بدون هیچ ابائی از این ارتباط صحبت می کنند، به گونه ای که بار منفی آن از بین رفته و طبق آمار، در سال ۱۳۹۳ ارتباط جوانان نامحرم با یکدیگر ۳۰ درصد افزایش داشته  و به سطح نوجوانان راهنمایی رسیده است.

این کارشناس حوزوی ادامه داد: متاسفانه خانواده ها و والدین نسبت به این مسأله مهم، بی تفاوت بوده و این ارتباط وارد عرف جامعه شده و شرع را تحت تاثیر خود قرار داده است و اگر فکری به حال این وضع جامعه نشود با بحران روبرو خواهیم شد.

وی تصریح کرد: حوزه های علمیه باید با آگاه سازی خانواده ها وجوانان از عواقب خطرناک دنیوی و اخروی این ارتباطات، به دنبال راه حلی برای ازبین بردن این مشکل باشند؛ .چرا که اگر این ارتباطات، درست مدیریت نشده و فرزندان نحوه صحیح ارتباط با نامحرم را آموزش نبینند، قطعا  دچار افراط و در نهایت انحراف می شوند.

علمدار با اشاره به اجتماعی بودن انسان و نیاز به ارتباط با دیگران، گفت: اگر ارتباطات برپایه هویت و ارزش اخلاقی باشد، موجب می شود شخصیت افراد  به درستی شکل گرفته و این ارتباط مشکلی ندارد. بحث برسر نحوه ارتباط با نامحرم است که اگر صحیح و برطبق موازین احکام  شرعی نباشد، مشکل ایجاد می کند .

وی با اشاره به واقعه آندلس در اسپانیا اعلام کرد: مسأله دیگری که جامعه امروز ما با آن درگیر است، مسأله دوستی های اجتماعی است که شکل تکامل یافته دوست دختر و دوست پسر می باشد. در حقیقت دشمنان می خواهند با بهانه با فرهنگ و باکلاس بودن، مساله حیا ،که در ارتباطات حرف اول را می زند کمرنگ کنند .

خانم نصیری نیز به عنوان منتقد این کرسی آزاد اندیشی بیان کرد:  به نظر می رسد با توجه به نگاهی که در برخی از افراد در  عرف جامعه وجود دارد، امروزه با داشتن روابط اجتماعی بالا می توان در اجتماع موفقیت بیشتری در کسب و کار داشت و محبوبیت و مقبولیت بیشتری برای افراد در زمینه های مختلف، از جمله پیدا کردن شغل مناسب، ازدواج خوب و به هنگام، و... حاصل می شود.

در ادامه، خانم یزدان پناه از اساتید اخلاق حوزه خواهران استان مازندران اظهار کرد: از نظر شرع مقدس اسلام، ارتباط و سخن گفتن با نامحرم منع نشده، اما بیان شده که تحریک آمیز نباشد، چرا که با توجه به آیه قرآن برخی از مردان قلب مریضی دارند.

وی تاکید کرد: الگو سازی که در فیلم ها، سریال ها و تبلیغات ما، از ارتباطات اجتماعی  نشان می دهد در بسیاری موارد از حدود شرعی و اسلامی خارج شده و ضد فرهنگ اسلامی ماست و متاسفانه فرهنگ کشور با توجه به فیلم ها و سریال های تلویزیونی داخلی و همچنین شبکه های ماهواره ای در معرض تغییر سبک زندگی افراد به سبک زندگی غربی است که این، نیاز به کار فرهنگی جدی دارد.

استاد حوزه خواهران در پایان خاطرنشان کرد: باید سطح آگاهی های خانواده ها ومخصوصا مادران را در این زمینه بالا ببریم، چرا که کار اصلی تربیت بر عهده مادران و زنان جامعه است بنا براین باید مهارت های لازم در این خصوص را فرا گرفته و به زنان جامعه مان انتقال دهیم؛ همچنین رعایت بعضی چیز ها را برای خود اصل قرار دهیم و برای قرب بیشتر به خدا خود را ملزم به انجام آنها کنیم.

انتهاي پيام313/48

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha