شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
انتخابات

حوزه/ تنی چند از طلاب و فضلای حوزه ضمن تبیین برخی از مهم ترین شاخصه های کاندیدای اصلح ، تلاش بصیرت آفرین در این مسیر در ایام انتخابات را رسالت مهم حوزویان عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این روزها هر چه می گذرد، بر شور و هیجان انتخابات 29 اردیبهشت ماه به ویژه انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری افزوده می شود و طبیعتاً در چنین حال و هوایی، کاندیداها و هواداران و جریان های سیاسی منسوب به آن ها بر شدت فعالیت های تبلیغی خود برای جذب آرای مردم می افزایند.

در این میان، ورای هر نتیجه ای که در روز رای گیری انتخابات به دست آید، سه نکته بسیار حائز اهمیت است؛ نخست تلاش در مسیر دعوت عمومی به منظور حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رأی و دیگری لزوم رعایت اخلاق در فعالیت های انتخاباتی و در نهایت هم لزوم توجه به شاخصه ها و ویژگی های کاندیدای اصلح.

در همین خصوص با برخی از طلاب و فضلای  حوزه، گفتگوهای کوتاهی انجام داده و نظرات و دیدگاه های آن ها را جویا شده ایم که در ادامه می آید؛

سرمایه گذاری دشمن در فضای مجازی برای دلسرد کردن مردم

حجت الاسلام علی اصغر ادیبی، طلبه درس خارج فقه واصول حوزه با اشاره به این که چندسالی است شاهد افزایش حجم فعالیت های انتخاباتی در فضای مجازی و اینترنت هستیم، گفت: این مسأله نشان می دهد که دشمن برای ضربه زدن به انقلاب و دلسردکردن مردم برای حضور در انتخابات سرمایه گذاری ویژه ای بر روی فضای مجازی کرده است.

وی افزود: آنچه به نظر بنده می رسد این که با توجه به این شرایط ، طلاب و روحانیون علاقه مند و دغدغه مند می بایست بیش از پیش در زمینه تولید محتوای فرهنگی مناسب و روشنگری در فضای مجازی ورود کنند تا در این عرصه به خوبی به هدایت و روشنگری اقشار مختلف مردم به خصوص آن ها که شاید کم رغبت و یا بی رغبت برای حضور در صحنه انتخابات باشند، بپردازند.

بصیرت انقلابی؛ خنثی کننده توطئه دشمن در جنگ نرم

این روحانی فعال در فضای مجازی همچنین با بیان این که در عرصه جنگ نرم باید با فعالیت های بصیرت بخش به مقابله با دشمن پرداخت و توطئه هایش را خنثی کرد، ابراز داشت: دشمنان می خواهند مردم را در عرصه رسانه و فضای مجازی نسبت به حضور دلسرد کنند و ما در مقابل با آن ها باید با بصیرت و ایمان انقلابی به جهاد فرهنگی در بستر فضای مجازی اهتمام داشته باشیم و بدانیم که این کار در سایه اخلاص و نیت الهی ، اجر و ثواب بسیاری هم برای ما به همراه دارد.

محمد دانشور، طلبه پایه هشتم نیز معتقد است: گرچه مقام معظم رهبری به خوبی شاخصه های کاندیدای اصلح را بیان فرموده اند اما این مساله باعث ساقط شدن وظیفه ما در روشنگری نمی شود چرا که اولاً باید فرمایشات معظم له را به گوش مردم رساند و یا در فضای مجازی منتشر کرد و ثانیاً هم این که بر اساس فهم و درک هر قشری از مردم آن ها را تشریح و تبیین کرد تا اثرگذاری لازم را بر توده های ملت داشته باشند.

شجاعت انقلابی؛ شاخصه مهم کاندیدای اصلح ریاست جمهوری

وی بیان داشت: رهبر معظم انقلاب همین چند روز پیش در سخنرانی عید سعید مبعث با اشاره به شجاعت و انقلابی بودن به عنوان یکی از کلیدی ترین معیارهای کاندیدای شایسته انتخابات فرمودند کاندیداهای انتخابات باید به مردم قول دهند که برای رشد کشور و حل مشکلات نگاهشان به بیرون مرزها نباشد بلکه چشم به توانمندی های و ظرفیت های داخل داشته باشند.

رعایت اخلاق و تقوای انتخاباتی؛ سنگ محکی برای شناخت اصلح

حجت الاسلام سید محمد حسن اشعری، از فضلای حوزوی با تاکید بر اهمیت رعایت مساله اخلاق انتخاباتی بیان داشت: کاندیدا یا کاندیداهایی که چه در مناظرات انتخاباتی و چه در تبلیغات انتخاباتی ، بدون رعایت تقوا، هر سخن و نظری را بیان داشته و به تخریب دیگران می پردازند، قطعاً صلاحیت لازم برای تصدی پست ریاست جمهوری را ندارند و لذا یکی از معیارهای بسیار مهم که می تواند مردم را در شناخت فرد اصلح یاری کند، میزان پایبندی آن ها به اخلاق و تقوای انتخاباتی است.

وی همچنین با اشاره به این که دشمن شناسی و شجاعت در برابر تحرکات دشمن از دیگر معیارهای کاندیدای اصلح است، گفت: کسی که می خواهد رییس جمهور ایران اسلامی شود در درجه اول باید دشمن شناس باشد به این معنی که برنامه ها و طرح های دشمن را بشناسد و در مسیر خنثی سازی و عقیم سازی آن ها برآید و ثانیاً هم این که با تکیه بر فرهنگ و روحیه انقلابی، گفتمان نظام و انقلاب اسلامی را در داخل و خارج دنبال کرده و آن را بیان بدارد.

تحقق اقتصاد مقاومتی؛ مطالبه جدی مردم و رهبری

احمد سعادتی ، طلبه پایه پنجم نیز با بیان این که یکی از شاخصه های مهم کاندیدای اصلح ، داشتن توان اجرایی قوی به خصوص در زمینه پیاده کردن اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: بی شک تحقق اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید خاص حضرت آقاست، به صرف شعار و سخنرانی محقق نمی شود بلکه نیازمند عمل و کار میدانی و جهادی است تا انشاالله شاهد ثمرات آن به خصوص در حل مشکل بیکاری و رکود در کشور باشیم.

وی افزود: مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خویش می فرمایند وقتی هدف و انگیزه دشمن مشخص است باید انگیزه مسئولان  نیز برای اجرای اقتصاد مقاومتی افزایش یابد؛ این فراز از بیانات معظم له اتمام حجت با مسئولان و دولتمردانی است که متاسفانه با کم کاری و یا تنبلی به دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی نیستند یا در این مسیر جدیت لازم را ندارند.

اهمیت مضاعف این دوره از انتخابات

علیرضا عربی، طلبه پایه دوم مدرسه علمیه قدیری قم با تاکید بر این که اهمیت حضور در این دوره از انتخابات به مراتب بیشتر از دوره های قبلی است، اظهار داشت: آنچه وظیفه طلاب و فضلا و دلسوزان انقلاب و اسلام عزیز است این که بر اساس شاخصه هایی که امام راحل و رهبر معظم انقلاب فرموده اند، مردم را نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح آگاه و بیدار کنند.

وی افزود: ما اگر واقعاً می خواهیم در خط شهدا و راه امام (ره) گام برداریم باید پشت سر رهبری با قوت بایستیم و به ویژه نسل جوان را به درستی آگاه کرده و نسبت به آن ها رسالت بصیرت بخشی خود را انجام دهیم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha