دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سعیدی

حوزه/ امام جمعه قم گفت: دشمنانی که چشم طمع به انتخابات ما دوخته‌اند، این است که مردم در انتخابات شرکت نکنند و اگر هم شرکت کردند، با سردی بیایند و به کسی رأی دهند که آن را وامدار خود قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد سعیدی، امام جمعه قم امروز چهارشنبه(۱۳ اردیبهشت ماه) در سومین جلسه از سلسله جلسات بصیرت افزایی انتخابات با موضوع «انتخاب اصلح از دیدگاه امام و رهبری» که با حضور طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) در تالار بیداری اسلامی برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت اصل انتخابات و شرکت در آن، عنوان کرد: نیاز جوامع به جلوگیری از هر گونه هرج و مرج و بی‌نظمی ایجاب می‌کند که عده ای به نمایندگی از سوی مردم، اداره کشور را به عهده بگیرند.

انتخابات تبلور اراده خاص مردم است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: در جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصل ششم قانون اساسی، امور کشور باید به اتکای آرای عمومی اداره شود و این رجوع به آرای عمومی از طریق انتخابات صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: انتخابات تبلور اراده و خاص مردم محسوب می‌شود و مردم با حضور در انتخابات، حق و سهم خود را در اداره کشور به فردی که از هر جهت مناسب و همسو با خواسته‌های خود تشخیص دادند، واگذار می‌کنند.

وی به موضوع انتخابات شورای شهر اشاره کرد و ادامه داد: انتخابات شوراهای شهر هم همانند انتخابات ریاست جمهوری از اهمیت ویژه ای برخوردار است و نباید انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شوراها را تحت الشعاع قرار دهد.

امام جمعه قم تصریح کرد: در جمهوری اسلامی ایران، مردم در هر انتخاباتی به صورت مستقیم، سرنوشت خود را رقم می‌زنند، بنابراین مردم باید بهترین‌ها را برای اداره شهر خود برگزینند.

نقش نخبگان جامعه و تأثیرگذاران بر افکار عمومی در انتخابات

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: مردم در هر اجتماع و جامعه ای، تابع رأی اکثریت در چارچوب شرع و عقل و عرف هستند؛ در انتخابات، هر کاندیدایی که حائز حداکثر آرای مردم شد، آن شخص مطرح می‌شود و کسانی که به او رأی ندادند، بر اساس اصل عقلایی از او پیروی می‌کنند.

وی بیان داشت: تشخیص اصلح و شخص شایسته برای عامه مردم و گاهی برای خواص مشکل و مشتبه می‌شود و برای احراز و تصدی یک پست ممکن است برای مردم این سوال پیش بیاید که اصلح کیست؟ که در اینجا نقش نخبگان جامعه و تأثیرگذاران بر افکار عمومی می‌تواند موثر باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) عنوان کرد: شما طلاب جامعه‌الزهرا‌(سلام‌الله‌علیها) بخش قابل توجهی از جامعه را تشکیل می‌دهید و در چنین فضایی به آموزش احکام، عقاید، باورها و غیره به طور علمی و تحقیقی پی می‌برید؛ بنابراین شما باید در مناسبت‌های مختلف به ویژه در بحث انتخابات، دانسته‌ها و آموخته‌های خود را به مردم منتقل کنید.

انتخابات یک کار تشریفاتی اجتماعی نیست

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با تصریح بر این که انتخابات یک کار تشریفاتی اجتماعی نیست که افرادی مایل به شرکت و یا عدم شرکت در آن باشند، اظهار داشت: انتخابات یک وظیفه شرعی است؛ بحث نظام و حفظ نظم و نظام از واجبات اجتماعی و سیاسی اسلام محسوب می‌شود و اگر کسی در انتخابات شرکت نکرده است از وظیفه شرعی خود تخلف کرده است.

وی با تأکید بر اینکه شرکت در این مراسم شرکت تشریفاتی نیست، افزود: اگر کسی رأی سفید دهد در حالی که در میان کاندیداها، کاندیدایی با حداقل صلاحیت‌ها حضور داشته باشد، این رأی سفید ادای تکلیف نیست، بلکه تضییع یک فرصت به تعداد هر  برگ از فرصت‌هایی است که در اختیار ماست؛ بنابراین ما باید به وظیفه شرعی خود عمل کنیم.

امام جمعه قم بیان داشت: مقام معظم رهبری(مدظله العالی) اولویت اول در بحث انتخابات را مسئله حضور حداکثری مردم بیان کردند و امروز وظیفه ما انتخاب اصلح از نگاه امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، بنابراین ما باید با بیان و رفتار خود تلاش کنیم که مردم بتوانند باشکوه، بانشاط و باعشق و علاقه در مراسم حضور حداکثری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی یادآور شد: انتخاب اصلح یکی از ضرورت‌هایی است که اگر مردم نتوانستند تشخیص دهند، اینجا وظیفه نخبگان است که به مردم اصلح را بشناسانند تا سرنوشت کشور را به انسانی بسپارند که در طی چهار سال کشور را اداره کند.

ادبیات امام راحل(ره) برای انتخابات، ادبیات جهادی و رزمی است

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) تأکید کرد: برای تحقق یک انتخاب سالم و حضور حداکثری مردم که مد نظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) است، باید امکانات و محیط سالم و فضای آرام برای مردم از سوی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی مهیا شود.

وی بیان داشت: یکی از خواست‌های امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، سالم و آرام نگه داشتن فضای انتخابات است، اما در عین سالم و آرام نگه داشتن فضای انتخابات، باید شور و هیجان خاص خود را هم داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: در فرمایشات حضرت امام(رضوان الله تعالی) وقتی در بحث انتخابات مرور می‌کنید، ادبیات امام راحل(ره) برای انتخابات، ادبیات جهادی و رزمی است و گویا مردم را به جهاد و جبهه فرا می‌خوانند.

سیاستگذاران در انتخابات باید مردم را از ضوابط حاکم بر انتخابات آگاه کنند

امام جمعه قم عنوان کرد: مضمون سخنان امام خمینی(ره) درباره انتخابات این بود که به حوزه‌های انتخابی و صندوق‌های رأی هجوم بیاورید، حضرت امام(ره) به عنوان ولیّ امر و نائب امام عصر(عجل الله فرجه الشریف) مردم را تکلیف و امر می‌کنند که به پای صندوق‌ها هجوم بیاورند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی با بیان اینکه انتخابات یک حرکت پرشور مردمی است و نباید در یک محیط سرد  و بی‌حس برگزار شود، گفت: خواست دشمنانی که چشم طمع به انتخابات ما دوخته‌اند، این است که مردم در انتخابات شرکت نکنند و اگر هم شرکت کردند، با سردی بیایند و به کسی رأی دهند که آن را وامدار خود قرار دهند.

وی تصریح کرد: وظیفه متصدیان در دستگاه‌های اجرایی و نظارتی این است که محیط و فضای انتخابات را برای انتخابات پرشور و سالم آماده کنند، همچنین سیاستگذاران در انتخابات باید مردم را از ضوابط حاکم بر انتخابات آگاه کنند.

احکام انتخابات برای مردم تبیین شود

امام جمعه قم اظهار داشت: انتخابات مثل هر وظیفه شرعی دیگر احکامی دارد و باید در این چند روز که فرصت دارید، در باب احکام انتخابات از مسئله‌های مربوط به انتخابات آگاه شوید.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: انتخابات احکام خاص خود را دارد، از جمله بحث وجوب، بحث اول و آخر وقت؛ یعنی اگر فرد اول وقت فرصت دارد، باید همان موقع رأی دهد، همان طور که در سیره و روش و سنت امام(رضوان الله علیه) و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) مشاهده شده است که جزء اولین افرادی هستند که رأی می‌دهند.

وی تصریح کرد: احکام خاص انتخابات، ضوابط حاکم بر انتخابات و چگونگی انتخاب اصلح باید برای مردم تبیین شود، همچنین فضای انتخابات نباید ملتهب و آلوده شود و تحت فشار و زور خود افراد غیرشایسته قرار گیرد؛ انتخابات خوب باید پرشور و باهیجان برگزار شود و نباید به التهاب و غوغاسالاری تبدیل شود.

مراحل اصلح بودن کاندیداهای ریاست جمهوری

امام جمعه قم بیان داشت: برخی صیادهای وابسته به دشمن فضا را غبارآلود می‌کنند تا مردم نتوانند شخص اصلح را شناسایی کنند، برای شناسایی کاندیدای اصلح چند مرحله وجود دارد، از جمله برخی کاندیداها، در مرحله تبلیغات اصلح هستند، یعنی هنرمندانه تبلیغ و افکار عمومی را جلب می‌کنند، اما ممکن است رقیب او قدرت تبلیغ نداشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی ادامه داد: برخی کاندیداها، در طرح دادن اصلح هستند، و اندیشه ورز و برای اتاق فکر مناسب هستند، اما در مرحله اجرا ممکن است دچار مشکل شوند و برخی از کاندیداها در مرحله اجرا موفق هستند.

وی تصریح کرد: کاندیدای ایده آل این است که در هر سه مرحله موفق باشد، کاندیدای اصلح باید پیام خود را به خوبی ابلاغ کند، در مرحله طرح دادن هم باید دارای طرح مناسب باشد و در نهایت در مرحله اجرا باید قوی باشد.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) اضافه کرد: اگر هر سه مرحله فوق با هم در فردی جمع نشد، کاندیدای اصلح باید در مرحله اجرا قوی باشد؛ اگر فردی بیان شیوا نداشته باشد، می‌تواند فردی را به عنوان سخنگو انتخاب کند، همان طور که حضرت موسی(علیه‌السلام) برادر خویش هارون را به عنوان سخنگو انتخاب کردند.

حجت الاسلام والمسلمین سعیدی افزود: کاندیدای اصلح در بحث طرح می‌تواند اتاق طرح و برنامه داشته باشند، اما در مرحله اجرا باید بتواند به آنچه که گفته عمل کند.

وی با بیان این که وارد شدن در عرصه انتخابات، خدمتگزاری به حضرت ولی عصر(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه) است، عنوان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری(مدظله العالی) فرمودند به درون نگاه کنید، و در تبلیغات خود و در عمل نگاه به بیرون نداشته باشند

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha