شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام و المسلمین صدیقی:

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین صدیقی در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه تهران، روحانیت را طبیب مردم خواند و گفت: هر درس خوانده‌ای از نظر قرآن عالم نیست. عالم در اصطلاح قرآن کسی است که صاحب خشیت است و صاحبان خشیت منحصر در علم هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، پیش از ظهر امروز در اجلاسیه مدیران مدارس علمیه تهران و طلاب فعال قرآنی، با تقدیر از زحمات استاد قرائتی در اجرای طرح نهضت قرآن آموزی، اظهار داشت: در طول سالیان متمادی حوزه‌های علمیه یا در جبهه‌ اجتهاد، استنباط و افتاء، و تولید علم بوده و در پی تربیت مرجعیت علمی برای جامعه هستند. و یا صادرکننده و توزیع کننده معارف دینی و قرآنی به جامعه بوده اند. یعنی تولید محتوای دینی و توزیع آن دو بخش اصلی فعالیت‌های حوزوی بوده است.

امام جمعه موقت تهران افزود: در آیه شریفه «فَاسْأَلُوا أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنتُمْ لَا تَعْلَمُون» تعبیر زیبایی صورت گرفته است. خداوند متعال خطاب به کسانی که نمی‌دانند، می‌فرماید «اگر نمی‌دانید، از اهل ذکر سؤال کنید»، بنابراین مراجعه‌ جاهل به عالم و ‌کارشناس هم عمل عقلی است و هم سیره‌ عقلاست و در طول تاریخ نیز همین گونه بوده است.

نایب رئیس شورای حوزه علمیه تهران ادامه داد: در علوم مختلف، معماری، طب، ریاضیات و... آن‌هایی که بلد نیستند، به سراغ افرادی می‌روند که کارشناس این علوم هستند. اما در دین خداوند نمی‌فرماید که بروید سراغ کسی که بلد است، بلکه به اهل ذکر ارجاع می‌دهد. حالا مراد از اهل ذکر چه کسانی هستند؟

وی با بیان این که خشیت، درک عظمت خداست، ادامه داد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید «انما يَخْشَى اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَا» ما از این آیات برداشت می‌کنیم که هر درس خوانده‌ای از نظر قرآن عالم نیست. عالم در اصطلاح قرآن کسی است که صاحب خشیت است و صاحبان خشیت منحصر در علم هستند.

وی با بیان این که طلاب به عنوان مبلغین دینی وظیفه انذار و تبشیر مردم را بر عهده دارند، گفت: در مرحله اول لازم است خود طلبه از لحاظ علمی و تهذیبی سرآمد و الگو باشد، بنابراین در قدم اول «علیکم انفسکم» و در قدم دوم «و انذر عشیرتک الاقربین» باید نزدیکان و خویشاوندان خود را مورد انذار قرار بدهد و در قدم سوم پرداختن به نجات دیگران است.

حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی تصریح کرد: تکلیف ما طلاب و روحانیون به عنوان مبلغین دینی این است که نور را به همه‌ عالم برسانیم و کسانی که مجذوب هدایت نور دین می‌شوند، موجب شفاعت ما در آخرت خواهند بود.

نایب رییس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: هر کار خالصانه‌ای که برای رضایت خداوند انجام دهیم، به همان میزان به رحمت خدای متعال نزدیک شده‌ایم. بر این اساس خلوت و مناجات با خدا، و محاسبه و مراقبه‌ اعمال روزانه سه عامل مهمی است که ما را در مسیر حق ثابت قدم نگه می‌دارد.

امام جمعه موقت تهران در پایان خطاب به طلاب فعال قرآنی، گفت: روحانیِ آشنا به مفاهیم و علوم قرآنی طبیب و قرآن دارو است. «وَ نُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِين...». یعنی قرآن برای مؤمنین شفا و رحمت است. ولی دارو را طبیب تجویز می‌کند و الا شفا حاصل نمی‌شود، از این رو قدر دانسته‌های خود را بدانید و با اخلاص در نیت و عمل، به نشر و ترویج معارف قرآنی در جامعه همت گمارید.

انتهای پیام 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha