جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
انتخابات

حوزه/ مدیریت حوزه های علمیه در منشور انتخاباتی خود از تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی و نیز آحاد مردم انقلابی و آگاه دعوت می نماید تا ضمن حضور حداکثری و پرشور در این آزمون بزرگ، با نگاه به آموزه های زیبای اخلاقی اسلام و عمل به این منشور که برگرفته از آیات قرآن، روایات اهل بیت(ع) و رهنمودهای بزرگان است، فصلی افتخارآمیز را در دفتر تاریخ سیاسی ملت ایران رقم زنند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»،  متن  کامل منشور اخلاقی سیاسی انتخابات «دوازدهمین دوره ریاست جمهوری» و پنجمین دوره شوراهای اسلامی» مرکز مدیریت حوزه های علمیه که به امضای آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه رسیده است به این شرح است:

 

بسم الله الرحمن الرحیم

«إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا . نساء /58 »

سپاس خدای عزیز را که در سی و نهمین سال پیروزی انقلاب عظیم اسلامی، توفیق برگزاری سی و ششمین انتخابات را در سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی عنایت فرموده است.

فراوانی برگزاری انتخابات با تنوع چشم گیر آن، گویای فراخوان نظرات مردم در همه ساحت های کلان سیاسی، اجتماعی در گستره فراگیر تمامی شئون حاکمیت می باشد که تبلور مردم سالاری دینی در عصری است که گریز متقابل دین و حکومت و اندیشه های سکولاریستی را بر بام های رسانه ای جهان فریاد می کنند.

آری! در آمیختگی اسلامیت و جمهوریت در جمهوری اسلامی، ابتکار بزرگ مرد قرون اخیر، حضرت امام خمینی(ره) بود که با تدبیر داهیانه رهبر عظیم الشأن انقلاب، حضرت آیت الله العظمی خامنه ای تداومی توأم با تعالی و تکامل را تاکنون شاهد بوده و آینده ای پرفروغ و توفیق را پیش رو دارد. ان شاءلله

شکرگزاری نعمت های الهی، اصلی است که قرآن کریم و روایات مأثور اهل بیت(ع) بر آن تأکید وافر ورزیده و فزونی نعمت را برآیند آن می دانند. بر این روی، در آستانه دو انتخابات بزرگ «دوازدهمین ریاست جمهوری» و «پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا» که با نگاه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و لحاظ شرائط حساس داخلی و بین المللی، کیاست و بصیرت وافری را اقتضا دارد، بایسته است با رعایت اصول و قواعد فقهی و اخلاقی اسلامی، از سوءاستفاده دشمنان پیشگیری نموده، انتخاباتی اخلاق نشان را برای درس آموزی مدعیان دروغین دموکراسی، در تاریخ ایران اسلامی به ثبت رسانیم.

مدیریت حوزه های علمیه با احترام به همه نامزدهایی که صلاحیت آنان مورد تایید شورای محترم نگهبان قرارگرفته و نیز گروه ها و احزاب طرفدار آنها، با عنایت به آرمان های بزرگ انقلاب اسلامی و با تأکید بر اندیشه تمدنی انقلاب اسلامی و در راستای حفظ کرامت انسانی و بسترسازی جهت برگزاری انتخاباتی در طراز انقلاب مقدس اسلامی با شاخص های مورد تاکید مقام معظم رهبری و مراجع عظام «دامت برکاتهم»، «منشور اخلاقی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی» را منتشر می نماید و از تمامی شخصیت های حقیقی و حقوقی و نیز آحاد مردم انقلابی و آگاه دعوت می نماید تا ضمن حضور حداکثری و پرشور در این آزمون بزرگ، با نگاه به آموزه های زیبای اخلاقی اسلام و عمل به این منشور که برگرفته از آیات قرآن، روایات اهل بیت(ع) و رهنمودهای بزرگان است، فصلی افتخارآمیز را در دفتر تاریخ سیاسی ملت ایران رقم زنند؛ امید است در آینده حوزه های علمیه در رشد و ارتقای نظریات اسلامی در زمینه نظام اسلامی و مردمسالاری دینی و نیز تبیین اصول و سیاست ها و قواعد حاکم بر ارتباطات اجتماعی و سیاسی بکوشند و فقه و اخلاق ناظر به این قلمروها و نیز فقه و اخلاق مردم سالاری و انتخابات را گسترش دهند.

اینک به امید عنایت و عمل فرزانگان، فرهیختگان و عموم ملت شریف ایران اسلامی، "منشور اخلاقی ـ سیاسی انتخابات" تقدیم می شود:

 

اصول منشور

*کرامت انسانی و احترام به همگان

 

 ۱) کرامت انسانی و احترام به همگان در جای جای قرآن کریم و سیره پیامبر اکرم (ص) و اهل بیت(ع) با همه گستره و گوناگونی آن حتی در کارزارهای سخت جلوه گر است؛ مکتبی که سخن زشت و ناسزا را نسبت به معبودهای مشرکان حرام می داند، اجازه نمی دهد کسی به یک مسلمان اهانت کند و برچسب و القاب زشت را به او نسبت دهد « وَلَا تَنَابَزُوا بِالْأَلْقَابِ بِئْسَ الِاسْمُ الْفُسُوقُ بَعْدَ الْإِيمَانِ. حجرات/11» پس بایسته است با پیروی از این پیشوایان پاک و حجت های آسمانی، هیچ گاه از حدود الهی تجاوز نکرده و ضمن داشتن کیاست سیاسی و انجام وظائف انقلابی، حریم و حرمت افراد را پاس داریم.

 

*پایبندی به میثاق ملی و شرعی

 

 ۲) قانون اساسی جمهوری اسلامی ، میثاق ملی و شرعی است؛ بر این اساس از همه نامزدهای محترم و ستادهای تبلیغی و انتخاباتی آنان چه آنان که صلاحیت شان احراز گردیده یا نگردیده است و آحاد مردم شریف و بصیر و مومن و انقلابی انتظار داریم، با التزام عملی به فرآیند و برآیند قانون انتخابات، حریم قانون را حریم کشور و ملت بدانند و آن را پاسدار باشند و از هر حرکت فراقانونی پرهیز نمایند؛ زیرا قرآن کریم اقتدارشکنی را برآیند شوم وحدت شکنی می شمرد، بدین روی، فرموده است: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ. انفال/46»

 

*مسئولیت پذیری در قبال وعده ها

 

 ۳) نامزدهای گران ارج با تدبر در نطق های انتخاباتی، نسبت به اجرایی بودن وعده های انتخاباتی عنایت لازم را بذل نموده و در صورت پیروزی در این آزمون پر مسئولیت، با تمام توان بر عهد خود با مردم پایدار باشند، که «إِنَّ الْعَهْدَ كَانَ مَسْئُولًا. اسراء/34»

 

*پرهیز از گناهان بزرگی چون تهمت

 

۴)تهمت، دروغ، تمسخر و ... از گناهان بزرگی است که عذاب اخروی و آثار نامناسب دنیوی دارد؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا يَسْخَرْ قَوْمٌ مِنْ قَوْمٍ. حجرات11» بر این اساس، شایسته است فعالان در عرصه تبلیغات سیاسی با بازخوانی احکام شرعی، آخرت خود را به خاطر ریاست دو روزه دنیای خود یا دیگران نفروخته و آگاه باشند، حرمت انسان مومن چون کعبه، بلکه بالاتر است؛ پس انتظار می رود نامزدهای محترم با بهره گیری از شیوه های مشروع گفتگوهای سیاسی به ویژه در مناظره های رسانه ای که در معرض داوری خدا و مردم است، از گناهان پر زیان زبانی پرهیز نمایند و گوش جانشان نوای آسمانی قرآن را بشنود که: «فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ . زمر 17/18» یا «إِنَّ السَّمْعَ وَالْبَصَرَ وَالْفُؤَادَ كُلُّ أُولَئِكَ كَانَ عَنْهُ مَسْئُولًا .اسراء/36»

 

*رعایت جایگاه ملی و بین المللی نظام

 

۵) در تبلیغات رعایت جایگاه داخلی و بین المللی نظام اسلامی و حقوق مردم شریف و پرهیز از القای ناکارآمدی نظام اسلامی و افشای اسرار محرمانه و دوری از مبالغه های ناروا، ضرورت دارد، عنایت به اسناد و برنامه های اساسی و کلان کشور باید مدنظر قرار گیرد و بهترین راه موفقیت برای تبلیغ نامزدها، تبیین توانمندی ها و موفقیت های مدیریتی آنان و ارائه راهکارهای کارشناسانه و برنامه های عملی برای حل معضلات امروز جامعه و وصول کشور به آرمان های بلند انقلاب اسلامی است. بنابراین بهره گیری از روش های غیراخلاقی و اثبات ناکارآمدی، شیوه ای غیراصولی محسوب می گردد که باید از آن پرهیز شود.

 

*بی طرفی مجریان انتخابات

 

 ۶) حفظ کامل امنیت، نظم و نیز اجرای صحیح و دقیق عدالت مبتنی بر قانون انتخابات و رعایت اصل عدالت و بی طرفی توسط مسئولان ارجمند، یک وظیفه قرآنی است «وَلَا يَجْرِمَنَّكُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلَّا تَعْدِلُوا. مائده/ 8»  و می تواند از حاشیه ها کاسته، فضای عمومی جامعه را سالم نگاه داشته و بهانه های واهی را از دست افراد بحران ساز بگیرد؛ از این رو از کارگزاران محترم انتخابات، انتظار می رود تا با انجام وظائف بر مناط قانون و رعایت اصل بی طرفی که تکلیفی شرعی است، زمینه هرگونه تنش و ابهام را در کلیه مراحل انتخابات محو نمایند.

 

*نقد منصفانه و شجاعانه

 

 ۷) نقد توأم با انصاف و شجاعت، اذعان به کمالات و توفیقات نسبی رقبا و پرهیز از کتمان حقائق، در آوردگاه انتخابات، موجب شفاف سازی توانمندی ها و توفیقات است و رأی دهندگان را به انتخاب اصلح بر اساس معیارهای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری رهنمون می سازد، اما باید در این عرصه با نگاه به شرافت انسانی و اخلاق اسلامی، به شدت از تخریب، توهین و بی انصافی پرهیز داشت.

 

*نقش رسانه ها در انتخاب اصلح

 

 ۸) در عصر کنونی که باید آن را عرصه حاکمیت و نفوذ رسانه ها نامید، شایسته است اصحاب رسانه با رعایت مصالح کلان نظام اسلامی و مردم انقلابی و مومن، نماد اخلاق مداری دینی باشند و با هدایت و راهبری مصلحانه، شاخص های انتخاب اصلح را به مردم اعلام نموده و با ترویج اصول اخلاقی در این آزمون سرنوشت ساز، جامعه را به برگزاری یک انتخابات سالم رهنمون باشند.

 

*دوری از اسراف در تبلیغات

 

 ۹) استفاده از شگردهای ناشایست تبلیغاتی و هزینه های گزاف همراه با اسراف و تجمل گرایی شایسته مسئولان نظام مقدس اسلامی نیست، از این جهت، نامزدهای گرامی با مدیریت متقتدرانه هواداران، از پدیده های مذکور پیشگیری نمایند تا پرسش های بی پاسخ به چرایی و چگونگی این رویدادهای غیراخلاقی، موجب فاصله فراوان بین آنان و مردم نگردد.

 

*پرهیز از دوقطبی کردن جامعه

 

۱۰) تقویت وحدت ملی، پرهیز از دو قطبی شدن جامعه، محترم شمردن رای مردم به هر یک از نامزدهای تایید صلاحیت شده، خودداری از جوسازی های کاذب تبلیغاتی، پیشگیری از سواستفاده نسبت به اموال عمومی و بیت المال به نفع نامزدها، از شاخص هایی است که سلامت و بالندگی انتخابات را می توان با آن ارزیابی نمود.

 

*ارج نهادن به خدمات ارزنده جمهوری اسلامی

 

۱۱) انقلاب اسلامی در کانون توجه جهانیان، به ویژه مردم مسلمان منطقه و دنیاست، بر این روی، شایسته است کاندیداها ضمن تاکید بر اصول انقلاب و نظرات امام راحل و مقام معظم رهبری، در نقدها خدمات ارزنده جمهوری اسلامی را مورد کم مهری قرار ندهند، تا دلسوزان انقلاب در بیرون مرزهای ایران اسلامی آزرده نگردند و انتخاباتی الگو را به عالم سیاست ارائه نماییم.

 

*آزمونی بزرگ برای دست اندرکاران انتخابات

 

۱۲) در پایان باید توجه داشت که رای دهندگان، نامزدها و همه عوامل دست اندرکار انتخابات، این آزمون بزرگ را در محضر الهی برگزار می نمایند و هر یک از آنان باید پاسخ قانع کننده ای برای کارهای خود، در دادگاه عدل الهی داشته باشند. پس شایسته است تا با نگاه به عهد الهی خود با امام راحل، مقام معظم رهبری و شهیدان انقلاب اسلامی ، انتخاباتی بصیرت مدار و اخلاق نشان را در تاریخ سیاسی جهان به ثبت رسانیم.

ان شاءالله.

مرکز مدیریت حوزه های علمیه

اردیبهشت 1396

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha