جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ تولیت مسجد اعظم قم با بیان این که براساس مذهب شیعه دوست داشتن اهل بیت(ع) بر اساس عشق و محبت پایه ریزی می شود و این مسئله همیشه مورد تاکید شیعیان بوده، گفت: ازدیگر خصوصیات شیعه تحمل عقائد مذاهب دیگر است که نمونه آن، حضور یهودیان، مسیحیان و زرشتیان در ایران اسلامی است و همه این اقوام و مذاهب به شکل مسالمت آمیزی در کنار مردم مسلمانان ایران زندگی می کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله علوی بروجرودی پیش از ظهر امروز در دیدار جمعی از دانشجویان خارجی که در کتابخانه مسجد اعظم در قم برگزار شد، به مبانی مذهب شیعه اشاره کرد و گفت: نکته اساسی در مذهب شیعه، موضوع جانشینی امامان معصوم (ع) است؛ بر اساس این مذهب، قدرت و حکومت همیشه باید در اختیار با ارزش ترین مردم باشد که ظلم، فساد و گناه نداشته و غیر از عالم بودن، در همه ابعاد، عدالت و ارتباط الهی داشته باشد.

وی اظهار داشت:‌ عدالت به معنای صفت نفسانی است که شخص از طریق این صفت، از هر کجی به سمت خوبی ها و ارزش ها به سلامت عبور کرده و آن را در خود تجلی داده باشد.

این استاد حوزه عنوان کرد: خصوصیت دیگر رهبر جامعه، انتصاب از سوی خداست؛ بنابراین در فرهنگ شیعه نمی توان از ظالم پیروی کرد.

آیت الله علوی بروجرودی گفت: از نظر شیعه کسی که ظالم است، عادل نیست و نمی تواند امام جامعه باشد و این ماهیت شیعه است که همیشه نسبت به حکومت ظالم دوری و اعتراض کرده و در طول تاریخ ایران اسلامی، این اعتراض به خوبی مشهود بوده که جدیدترین آن انقلاب اسلامی ایران است.

وی خاطرنشان ساخت: بر این اساس، ۱۲ امام هدایت جامعه را پس از نبی مکرم اسلام(ص) به عهده داشته اند.

این استاد حوزه با بیان این مطلب که امروز امام زمان(عج) در غیبت می باشند، تصریح کرد: یکی از تفکرات شیعه، مسئله جانشینی است که انسان های صالح باید جانشین امام گردند.

آیت الله علوی بروجرودی گفت: چون در دوران غیبت دست مردم به امام نمی رسد، پس بر اساس مذهب شیعه انسان های عالم که دارای خصوصیات عدالت و دیگر ویژگی های خاص می باشند، جانشین امام غائب می شوند که به این دسته افراد عالم، مرجع گفته می شود.

وی اظهار داشت:‌ در این شرایط اگر این مرجع، شرایط سیاسی جامعه را خوب تلقی کرد، قیام می کند و اگر شرایط حکومت سیاسی فراهم نبود، در ارتباط با حکومت ظالم، رهبری جامعه را حفظ می کند و با ابزاری مانند امر به معروف که در اختیار دارد بر حکومت ظالم اعتراض می کند.

این استاد حوزه با بیان اینکه حرکت بیداری و جوشش اسلام تنها در شیعه است، افزود: شیعه و عالمان دین هیچ وقت موافق با حکومت ظالمان نبوده و نیستند و پیروی از آنها را هم لازم نمی دانند و بر همین اساس، هر زمان اوضاع کشور را از لحاظ فرهنگی و سیاسی نامساعد ببیند، قیام می کنند و انقلابی مانند انقلاب در ایران راه می اندازند.

تولیت مسجد اعظم قم عنوان کرد: اعتراض شیعیان نسبت به حکومت های فاسد و وقوع انقلاب برای براندازی این نوع حکومت ها،‌سبب شده این دسته از عالمان دین و مذهب شیعه، دشمنان زیادی داشته باشند.

آیت الله علوی بروجرودی با بیان اینکه داعش دست ساخته غربی ها بوده و قتل عام شیعیان در طول تاریخ به وسیله حکام ظالم و گروهای تروریستی، نمونه ای از دشمنی آنهاست، گفت: در همه این موارد هیچ وقت شیعه از مذهب و خواسته خود  عقب نشینی نکرده و در میدان باقی مانده، مقاومت کرده و به موفقیت های زیادی هم رسیده است.

وی ابراز داشت: یکی از خصوصیات امامان(ع) توجه به علم است و براساس مذهب شیعه دنبال کردن علم ضروری است و حتی این فتوا وجود دارد که « اگر مسلمانان به علمی نیاز دارند اگر چه این علم در خدمت کافران باشد، باید از شهر و دیار خود به دیار غربت بروند تا علم را فرا گیرند تا مسلمانان در آن علم خاص از سایر رقبا عقب نمانند».

این استاد حوزه خاطرنشان ساخت: مسائل حقوقی در ابعاد مختلف خانواده و همسایه یکی از مسائلی است که در مذهب شیعه بوده و این مذهب در اجرای این حقوق مصمم است.

آیت الله علوی بروجرودی با بیان اینکه براساس مذهب شیعه دوست داشتن اهل بیت(ع) بر اساس عشق و محبت پایه ریزی می شود و این مسئله همیشه مورد تاکید شیعیان بوده، افزود: ازدیگر خصوصیات شیعه تحمل عقائد مذاهب دیگر است که نمونه آن، حضور یهودیان، مسیحیان و زرشتیان در ایران اسلامی است و همه این اقوام و مذاهب به شکل مسالمت آمیزی در کنار مردم مسلمانان ایران زندگی می کنند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha