پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
رضا اسکندری

حوزه/ معاون فرهنگی تبلیغی حوزه های علمیه خواهران گفت: حوزه های علمیه خواهران، با ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور، ۱۰.۰۰۰نفر کادر و استاد، ۷۰.۰۰۰ طلبه و ۹۰.۰۰۰ فارغ التحصیل در ۲۸ استان، از شبکه تبلیغی وسیع و مناسبی برای فرهنگ سازی اسلامی و پیش گیری از گسترش و شیوع آسیب ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی و کاهش آنها برخوردار است.

حجت الاسلام والمسلمین رضا اسکندری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، اظهار داشت: حوزه های علمیه خواهران، یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی می باشد، زمینه حضور هرچه بیشتر بانوان را در فعالیت های فرهنگی و اجتماعی فراهم کرده است و با توجه به حجم انبوه طلاب خواهر، ضرورت دارد زمینه های بهره گیری از این گروه فرهیخته در زمینه تبلیغ و ترویج آموزه های دینی در جامعه فراهم شود.

وی افزود: همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال 1384، شورای عالی انقلاب فرهنگی را قرارگاه اصلی مهندسی کشور معرفی کرد و فرمود: «مهندسی فرهنگی کشور به عهده شماست. این جا قرارگاه اصلی است»، ایشان در دیدار با ائمه جمعه فرمود: «نماز جمعه، یک قرارگاه است؛ قرارگاه ایمان، قرارگاه تقوا، قرارگاه بصیرت، قرارگاه اخلاق. از تعبیر قرارگاه نباید ما وحشت بکنیم؛ چون قرارگاه جزو تعبیرات و اصطلاحات مربوط به جنگ و مبارزه و این چیزهاست. این جنگ وجود دارد، بر ما تحمیل شده، ما درحال جنگیم، منتها جنگ نظامی نیست؛ جنگ معنوی است، جنگ اعتقادی و ایمانی است، جنگ سیاسی است... .

استاد حوزه علمیه  خواهران ادامه داد: حوزه علمیه خواهران برای ارزش های اصلی و مهمی چون قرآن و عترت، نماز، سبک زندگی اسلامی، عفاف و پوشش اسلامی با الگوگیری از فرمایش های مقام معظم رهبری، قرارگاه هایی را به صورت فراگیر در تمامی مدارس ایجاد خواهد کرد و همچنین بعد از بررسی و شناسایی آسیب ها و معضلات کشور، برای آسیب ها و معضلات اجتماعی اولویت دار، در مناطق مختلف کشور، به اقتضای نیاز کشوری و منطقه ای، قرارگاهی را ایجاد می کند و به تناسب ضرورت ها و اولویت ها، قرارگاه هایی در استان ها ایجاد خواهد شد و در هر مدرسه علمیه نیز، قرارگاه های تخصصی متناسب با اولویت ها و نیازها برپا خواهیم کرد.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری ادامه داد: این قرارگاه ها به صورت منسجم و با روش های علمی و سازمان یافته، ضمن ترویج ارزش ها و هنجارهای اسلامی، آسیب های موجود در مناطق مختلف کشور را به صورت نقطه ای شناسایی، و از گسترش آنها جلوگیری و نسبت به کاهش آن ها اقدام می کنند.

وی اظهارداشت: به این منظور برای اینکه خواهران طلبه در فعالیت های فرهنگی و تبلیغی جامعه، نقش خود را به خوبی ایفا کنند، لازم است از همان سال های آغاز حضور در مدارس، این آمادگی در آنها به جود آید و ضمن شناسایی استعدادها و علایق آنها، نسبت به پرورش و شکوفایی این استعدادها تلاش شود.

90.000 فارغ التحصیل

وی با بیان اینکه خواهران طلبه بهتر از برادران طلبه می توانند برای بانوان جامعه، فعالیت تبلیغی و ترویجی داشته باشند، ادامه داد: مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، با 500 مدرسه در سراسر کشور، 10.000نفر کادر و استاد، 70.000 طلبه و 90.000 فارغ التحصیل در 28 استان، از شبکه تبلیغی وسیع و مناسبی برای فرهنگ سازی اسلامی و پیش گیری از گسترش و شیوع آسیب ها و معضلات اجتماعی و فرهنگی و کاهش آنها برخوردار است.

رئیس سابق بعثه مقام معظم رهبری در عراق با بیان این که نیازمند ۱۰۰ رشته تخصصی تبلیغی هستیم  بیان داشت: معاونت فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در راستای مأموریت مرکز، مبنی بر تبلیغ، ترویج، تثبیت، تعمیق فرهنگ و معارف اسلامی و ارزش های انقلابی در سطح ملی، با تأکید بر عرصه زن و خانواده و همچنین احیای هویت والا، تبیین و تثبیت الگوی زن مسلمان برای حضور در عرصه های فردی، خانوادگی، اجتماعی، تربیتی، علمی و مهارتی و در راستای تحقق چشم انداز حوزه های علمیه خواهران در افق 1404، مبنی بر مرجع بودن در ترویج دین و اندیشه اسلامی در عرصه زن و خانواده و نقش آفرینی در اعتلای نظام اسلامی و برای دستیابی به تشکیلاتی منسجم، هم افزا، هماهنگ، متوازن، چاپک و پاسخگو، اقدام به راه اندازی «طرح حیات طیبه»؛ قرارگاه های فرهنگی نموده است.

معاون حوزه علمیه خواهران به اهداف این طرح ملی اشاره کرد و گفت: « هدایت جامعه زنان با تکیه بر تعلیم، تعمیق و گسترش معنویت اخلاق و رفتار اسلامی»، « تبلیغ، ترویج، تثبیت و تعمیق ارزش ها و معارف اسلامی در جامعه زنان و خانواده های آنان در سطح ملی و فرا ملی»، « حضور طلاب و مشارکت حوزه های علمیه خواهران در فعالیت های اجتماعی به منظور پیش گیری و کاهش جرایم و آسیب ها اجتماعی» از جمله این اهداف است.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری افزود: « هدایت، راهبری و جهت دهی به فعالیتهای تبلیغی مبلغان و طلاب خواهر»، « تأمین و تربیت جامع و متوازن بانوان عالم، وارسته و توانمند در عرصه های تبلیغی و تهذیبی»، « ساماندهی و استفاده بهینه از توانمندی های دانش آموختگان با حمایت ازآنان درایجاد وتوسعه مؤسسات علمی، فرهنگی، انجمن های علمی و تشکل های مردم نهاد اجتماعی- فرهنگی» از دیگر اهداف این طرح می باشد.

این محقق و پژوهشگر حوزه به اصول و سیاست ها این طرح پرداخت و اظهارداشت: « محوریت معارف قرآن و اهل بیت (ع)»، « اهتمام ویژه بر تحقق اندیشه ها و رهنمودهای امام راحل(ره) و مقام معظم رهبری و بهره مندی از منویات و فرمایش های مراجع عظام تقلید»، « اهتمام به تقویت سلوک معنوی و اخلاقی»، « تمرکز گرایی در راهبری و سیاست گذاری و تأکید بر واگذاری اختیارات و مسؤولیت ها در اجرا»، «اهتمام ویژه به نقش آفرینی مؤثر و تعامل نظام مند، فعال و اثر بخش حوزه های علمیه خواهران با نهادهای علمی و سازمان های فرهنگی و تبلیغی»، « توجه به ویژگی های خاص بانوان و اهتمام به تحکیم و تعالی خانواده در برنامه ها و فعالیت ها، با تأکید بر نقش محوری زنان در خانواده و تربیت فرزندان» از جمله برخی از سیاست ها و اصول این طرح است.

وی به تبیین راهبردهای طرح ملی حیات طیبه پرداخت و افزود: « ایجاد وحدت رویه و هماهنگی فرهنگی میان مدارس علمیه خواهران سراسر کشور»، « ایجاد ارتباط مؤثر و تعامل سازنده با مجامع و نهادهای علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی»، « سامان دهی مبلغان و طلاب خواهر حوزه های علمیه در ارتباط با موضوع های تخصصی»، « تعیین اولویت ها بر اساس نیازهای فرهنگی جامعه و مناطق مختلف کشور»، « توسعه کمی و کیفی تبلیغ چهره به چهره، مکتوب، رسانه ای، هنری و مجازی»، « توسعه شبکه فعالیت های دینی مردمی از طریق تبلیغ سنتی، مجازی و مکتوب» از جمله این راهبردها است.

به دنبال توسعه ساختار معاونت نیستیم

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران ادامه داد: ایجاد قرارگاه های تخصصی در معاونت فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در طرح حیات طیبه، به منزله توسعه ساختار معاونت نیست؛ بلکه صرفاً جمعی از متخصصان موضوع تخصصی، در قرارگاه جمع می شوند و ضمن رصد آسیب های مرتبط با آن موضوع و هماهنگی با مراکز مرتبط در سطح کلان، فعالیت های فرهنگی و تبلیغی استان ها و مدارس را هدایت و راهبری می کنند.

حجت الاسلام والمسلمین اسکندری افزود: در استان ها نیز ساختار مدیریت های استانی تغییر نخواهد کرد و صرفاً تعدادی از متخصصان در قالب کارگروه یا کمیته تخصصی، فعالیت مدارس (طلاب مدارس) را در زمینه موضوع تخصصی، راهبری، هدایت و حمایت می کنند و بر فعالیت های آنها نظارت خواهند داشت.

وی بیان داشت: این قرارگاه های استانی فعالیت های خود را با سازمانهای فرهنگی ،تبلیغی و اجرایی استان هماهنگ می کنند، تا این سازمان ها نیز فعالیت های خود در ارتباط با موضوع تخصصی را از طریق طلاب و دانش آموختگان متخصص و آموزش دیده در آن زمینه، که همان اعضای کانون های تخصصی مدارس هستند، اجرا کنند.

معاون فرهنگی حوزه خواهران گفت: تاسیس این قرارگاه های تخصصی، از  سال 1395 آ؛از شده است و کماکان ادامه دارد، اما آنچه ابتدا مورد نیاز است، شناسایی خواهد شد به تدریج با رعایت اولویت، این قرارگاه ها در استان ها و کانون های مدارس، ایجاد می شوند.

وی در ادامه به شورای راهبردی قرارگاه های فرهنگی مرکزی اشاره کرد و افزود: در رأس قرارگاه های فرهنگی، یک شورای عالی راهبردی، متشکل از مدیر حوزه های علمیه خواهران، معاون فرهنگی و تبلیغی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران، مدیرکل امور تبلیغی مرکز، مدیرکل امور دانش آموختگان و رؤسای قرارگاه های مرکز ایجاد خواهد شد.

وی همچنین به وظایف شورای راهبردی قرارگاه های فرهنگی مرکزی پرداخت و اظهارداشت: « تدوین و ابلاغ سیاست ها و راهبردهای کلان قرارگاه» و « تدوین و ابلاغ اصول و خط و مشی های قرارگاه ها» از جمله این وظایف است.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری بیان داشت: قرارگاه های مرکزی با مسئولیت معاون  فرهنگی و تبلیغی، وظیفه راهبری قرارگاه های استانی و کانون های مدارس را بر عهده خواهد گرفت. این قرارگاه ها عبارت اند از: « قرارگاه فرهنگی قرآن و عترت»، « قرارگاه فرهنگی زن و خانواده » و « قرارگاه فرهنگی اقتصاد مقاومتی».

استاد حوزه خواهران با بیان اینکه این قرارگاه ها دارای کانون های متفاوتی هستند، اظهارداشت: قرارگاه فرهنگی قرآن و عترت، شامل کانون های ؛(  کانون فرهنگی فعالیت های قرآنی؛  کانون فرهنگی یاوران نماز؛ • کانون فرهنگی غدیر؛ کانون فرهنگی فاطمی؛ کانون فرهنگی عاشورا و اربعین؛ کانون فرهنگی خادمان رضوی و کانون فرهنگی مهدویت) می باشد.

وی ادامه داد:  قرارگاه فرهنگی زن و خانواده، شامل: ( کانون فرهنگی سبک زندگی و تحکیم خانواده؛  کانون فرهنگی عفاف و حجاب؛ کانون فرهنگی ازدواج و ازدیاد نسل؛  کانون فرهنگی پیشگیری و مقابله با اعتیاد زنان) بوده و قرارگاه فرهنگی اقتصاد مقاومتی نیز شامل ؛(  کانون فرهنگی صرفه جویی و قناعت؛ کانون فرهنگی کارآفرینی؛  کانون فرهنگی تولیدات خانگی زنان) است.

معاون حوزه علمیه خواهران اظهارداشت: در قرارگاه مرکزی، مطالعات اجتماعی و فرهنگی به صورت میدانی انجام می شود و متناسب با نیازها و ظرفیت هر منطقه، قرارگاه ها و کانون های فرهنگی، ایجاد خواهد شد، هر قرارگاه متشکل ؛ " مدیرکل امور تبلیغی یا نماینده ایشان به عنوان دبیر"، " مدیرکل امور دانش آموختگان یا نماینده ایشان"، " 5 تا 7 نفر از شخصیت های فرهنگی و حوزوی و متخصص و دستگاه های مرتبط با موضوع قرارگاه، به پیشنهاد مدیر کل امور تبلیغی و انتخاب معاون فرهنگی و تبلیغی"، " یک نفر از شخصیت های علمی و صاحب نظر در حوزه تخصصی قرارگاه و باتجربه مدیریتی موفق، به انتخاب معاون فرهنگی و تبلیغی، به عنوان رئیس قرارگاه" خواهد بود.

وی ادامه داد: بعد از تعیین نوع کانون ها، در مدارس هر کانون فرهنگی متناسب با موضوع تخصصی خود، فعالیت های آموزشی برای اعضای خود انجام خواهد داد و مبلغان کانون فرهنگی در عرصه ها و محیط های مختلف، مشغول به فعالیت خواهند شد، این کانون ها ضمن شناسایی مبلغان خواهر موجود در شهرستان، آنها را در قالب مبلغان فردی یا گروه های تبلیغی، ساماندهی می کنند و از آنها در تبلیغ چهره به چهره، مجازی، مکتوب، رسانه ای و هنری استفاده خواهند کرد.

فعالیت چهره به چهره بانوان

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری بیان داشت: برای فعال کردن مبلّغان و دانش آموختگان خواهر در حوزه تخصصی کانون برای تبلیغ چهره به چهره، ابتدا محیط ها و مکان های تبلیغی شهرستان، اعم از مساجد، بقاع متبرکه، حسینیه ها، مجالس خانگی، مدارس، دانشگاه ها، خوابگاه های دانشجویی، بیمارستان ها، محیط های بهداشتی و درمانی، ادارات، کانون های فرهنگی، فرهنگ سراها، محله های حاشیه نشین شهرها، زندان ها، کمپ های ترک اعتیاد و... شناسایی می شود و پس از هماهنگی با مسئولین ذی ربط و شناسایی مخاطبان هر مرکز و محیط، متناسب با نیاز مخاطبان، مبلّغانی در آن مراکز و محیط ها به کار مشغول خواهند شد.

وی گفت: مبلغان در عرصه تبلیغ مکتوب، مدارس، مجلات و نشریاتی را که در شهرستان فعال هستند، شناسایی خواهد کرد و در حوزه تخصصی خود، با تولید مطالبی برای نشریات با ادبیات خاص مخاطبان آن مجلات و نشریات، تهیه داستان کوتاه، بروشورها، فلش کارت ها و تولید محتوا برای تابلوهای تبلیغاتی شهری و بنرهای مختلف در سطح شهر، پارچه نوشته ها و دیوار نوشته های جذاب و زیبا در حوزه تخصصی خود، پیام های دینی را ارائه می کند.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه علمیه خواهران اظهارداشت: در حوزه مجازی، مبلّغان و اعضای هر کانون تخصصی مدرسه، با تشکیل شبکه های اجتماعی و عضو گیری ازجوانان دختر و زنان شهرستان در شبکه های اجتماعی و ایجاد سایت های فرهنگی و تبلیغی، در حوزه تخصصی خود، فعالیت خواهند کرد.

وی ادامه داد: در حوزه رسانه ای هماهنگی های لازم با صدا و سیمای استان انجام می شود و ضمن برگزاری جلسات کارشناسی در حوزه تخصصی کانون، برنامه هایی متناسب با نیاز مخاطبان رسانه در شهرستان، تولید خواهد شد، از آنجا که به فرموده مقام معظم رهبری: «هر پیامی، هر دعوتی، ... تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود»، در این بخش از کارشناسان صدا و سیما و افراد دارای توانمندی های هنری، استفاده خواهد شد و مبلغان، خود را در این زمینه آموزش خواهند داد و با همکاری کارشناسان صدا و سیما و شخصیت های هنری، برنامه هایی مانند میزگرد تخصصی، مستند، مسابقه، فیلم داستانی کوتاه، انیمیشن و... تولید و به تناسب از طریق صدا و سیمای استان پخش خواهد شد.

استاد حوزه  خواهران بیان داشت: لازم به ذکر است که کانون های فرهنگی مدارس در شهرستان ها از طریق نهادهای فرهنگی و تبلیغی موجود، فعالیت خواهند کرد. این کانون ها با همکاری اداره کل تبلیغات اسلامی، ائمه جمعه، اداره کل اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل آموزش و پرورش سازمان بهزیستی، سازمان زندان ها و سایر نهادهای فرهنگی و مردمی استان، فعالیت خود را انجام خواهند داد.

حجت الاسلام و المسلمین اسکندری در پایان تاکید کرد: در واقع، حوزه های علمیه خواهران از طریق این کانون ها، تأمین کننده نیروی تبلیغی و فرهنگی این سازمان ها و نهادها خواهند بود، برنامه ها و فعالیت هایی که این مبلغان در استان و شهرستان انجام خواهند داد، در قرارگاه استان با حضور نمایندگان این سازمان ها و نهادها به تصویب رسیده است و با هماهنگی کامل با صف و ستاد این سازمان ها، هر گونه فعالیت فرهنگی و تبلیغی در راستای ترویج ارزش های اسلامی و پیش گیری و کاهش آسیب های اجتماعی انجام خواهد شد.

گفت وگو : اکبر پوست چیان  313/17

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha