پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام اسکندری

حوزه/ معاون آموزش حوزه علمیه مروی تهران گفت: در نظام آموزشی جدید برخی دروس کاربردی‌ همچون لغت شناسی و آموزش مفاهیم قرآنی تحت عنوان «ذکر مبارک» به طلاب ارائه و تدریس می‌شود.

حجت الاسلام محمد اسکندری در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان این که حوزه علمیه مروی متصدی اجرای نظام آموزشی جدید می‌باشد، اظهار داشت: برای سال‌تحصیلی جدید در نظر داریم از میان داوطلبین ورود به حوزه، حدود چهل نفر  را در پایه اول پذیرش کنیم و در حال حاضر، در مراحل روند جذب و گزینش هستیم. و همه طلاب پایه اول که در حوزه مروی پذیرش می‌شوند، مطابق با نظام آموزشی جدید، به تحصیل علوم حوزوی خواهند پرداخت.

معاون آموزش حوزه علمیه مروی ادامه داد: در مرحله‌ اول جذب و گزینش از میان 63 نفر داوطلب جدیدالورود که اولویت اولشان تحصیل در حوزه علمیه مروی بود، فقط 10 نفر شرایط جذب در این حوزه  را داشتند و فعلاً مراحل جذب و گزینش ادامه دارد. زیرا برخی از داوطلبین که اولویت دومشان تحصیل در حوزه مروی است، هنوز از طرف مرکز مدیریت استان تهران به معاونت آموزش مروی معرفی نشده‌اند.

وی افزود: در مرحله اول پذیرش داوطلبین ورود به حوزه، ثبت نام به صورت سراسری بود، و استان تهران آزمون ورودی نداشت و فقط با شرط معدل اقدام به پذیرش می‌نمود. بعد از اتمام این مرحله، به حوزه تهران اجازه داده شد تا در مرحله دوم پذیرش که تا 25 اردیبهشت 96 بود، اقدام به جذب داوطلبین ورود به حوزه نماید. و هنوز آمار ثبت نام کنندگان این مرحله و افرادی که حوزه مروی را برای تحصیل انتخاب کرده‌اند، به ما اعلام نشده است. بنا بر این با معرفی این داوطلبین و آندسته از افرادی که اولویت دومشان حوزه مروی است، روند پذیرش وگزینش طلاب در مدرسه علمیه مروی تکمیل خواهد شد.

وی با اشاره به محتوای نظام آموزشی جدید، عنوان داشت: این طرح، مصوبه شورای عالی حوزه‌های علمیه است. و طی سال‌های گذشته به صورت آزمایشی در چندین مدرسه علمیه کشور اجرائی شد، و حوزه مروی نیز جزو این مدارس بود. ولی امسال تعداد بیشتری از مدارس علمیه این طرح را اجرا خواهند کرد و به نظر می‌آید همه مدارس علمیه استان تهران تحت نظام آموزشی جدید قرار گرفته‌اند.

معاون آموزش حوزه علمیه مروی تصریح کرد: در طرح نظام آموزشی جدید علاوه بر تغییر متون درسی، مدت زمان تحصیل در سطح یک برای مقاطع دیپلم و فارغ‌التحصیلان دانشگاه از 6 سال به 5 سال کاهش یافته است و حتی این امکان فراهم شده که چنانچه طلبه‌ای از آمادگی کامل علمی و آموزشی برخوردار بود -با برنامه‌ریزی و هماهنگی مسئولین مدارس-، می‌تواند در ایام تابستان نیز به تحصیل واحدهای درسی بپردازد و این مدت زمان را به 4 سال کاهش دهد. البته مدت تحصیل سطح یک برای مقطع سیکل همان 6 سال می‌باشد.

وی ادامه داد: در نظام آموزشی جدید دروس ادبیات عرب، از سه سال اول به سال‌های بالاتر توسعه یافته است. در نظام آموزشی سابق درس ادبیات در همان سه سال اول به اتمام می‌رسید ولی در نظام آموزشی جدید دروس منطق، معارف، صرف و نحو در سال‌های بالاتر به صورت کاربردی‌تر ادامه دارد. و درس دوره‌ی مقدماتی اصول که از پایه 4 ارائه می‌شد، از سال‌های پایین‌تر یعنی پایه 3 ارائه می‌شود.

حجت الاسلام اسکندری افزود: در نظام آموزشی جدید برخی دروس کاربردی‌ همچون لغت شناسی و آموزش مفاهیم قرآنی تحت عنوان «ذکر مبارک» به طلاب ارائه و تدریس می‌شود.

معاون آموزش حوزه علمیه مروی با بیان این که گزینش طلاب طبق وقف نامه این حوزه صورت می‌گیرد، گفت: در وقف نامه تصریح شده است که طلاب ساعی و مستعد جایگزین طلاب غیرساعی شوند. در همین راستا آن دسته از داوطلبین جدیدالورود که متقاضی تحصیل در حوزه مروی هستند، باید جزو افراد مستعد، کوشا، و علاقمند به علوم دینی و حوزوی باشند و در مصاحبه‌های حضوری به این امر دقت می‌شود که کسانی برای طلبگی گزینش شوند که از انگیزه لازم و قوی برخوردار هستند.

حجت‌الاسلام اسکندری در پایان با بیان این که دروس خارج همچون سال‌های گذشته در حوزه مروی برگزار خواهد شد، اظهار داشت: درس خارج آیت‌الله جعفری اراکی، و درس خارج حجت‌الاسلام والمسلمین کازرونی امسال نیز در محل حوزه مروی برگزار می‌شود و در صددیم از اساتید دیگر نیز برای تدریس درس خارج در مدرسه مروی دعوت به عمل بیاوریم.

انتهای پیام 313/42

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha