جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
صالحی امیری

حوزه/ وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: تردیدی نیست با ارائه اخلاق عملی برگرفته از سیره ائمه اطهار(ع) و صیانت از آموزه‌های قرآنی و معارفی اسلام، می‌توان مولفه‌های سبک ایرانی و اسلامی را در جامعه مشاهده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، سیدرضا صالحی امیری شامگاه دوشنبه در آیین افتتاح بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم در مصلای امام خمینی(ره) اظهارداشت: نزدیکی و انس با قرآن همچنین بکارگیری مفاهیم اخلاقی سبب جاری شدن اخلاق در جامعه می‌شود که جلوه‌ها و مصادیق اخلاق عملی عبارت از صداقت و راستگویی، وفای به عهد، همنوایی و هم‌دردی و توجه به فقرا و زیردستان است.

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز در جامعه اخلاق یک حلقه مفقوده و گم شده می باشد، افزود: اخلاق بزرگ‌ترین سرمایه جامعه و دولتمردان است و اخلاق و فضیلت جوهر فرهنگ و فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است؛ جامعه بدون اخلاق ره به جایی نخواهد برد و اگر بنا باشد در جامعه‌ای امن و آرام و باثبات زندگی کنیم باید اخلاق را توسعه بدهیم و اگر بنا باشد از آسیب‌های اجتماعی به دور باشیم باید اخلاق را ترویج دهیم و اخلاق اکسیر نجات‌بخش جامعه است و بدون اخلاق جامعه به مقصد و مقصود خود نخواهد رسید.

صالحی امیری با بیان اینکه چرا به همدیگر نگاه قهرآمیز داریم، بیان داشت: همه اینها به دلیل افول اخلاق است و ما وظیفه داریم با تمسک به اصول اخلاقی برآمده از قرآن کریم بر این کاستی‌ها و آسیب‌ها فائق بیاییم و باید جامعه‌ای پایبند به اخلاق قرآنی را پایه‌گذاری کنیم و برای جامعه اخلاق‌مدار و اخلاق‌محور قرآنی باید صداقت، شفافیت، پرهیز از تهمت و انگ‌زنی و پرهیز از وعده‌های دروغین و گفت‌وگو و تعامل را مد نظر قرار بدهیم.

عضو هیئت رئیسه مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری اظهارداشت: در جامعه دارای اخلاق و فضیلت‌های اخلاقی، شاهد انسجام و همنوایی و همدردی افراد جامعه خواهیم بود؛ در جامعه اخلاقی خشونت جایی ندارد و گفت‌وگو و تعامل نقش محوری پیدا می‌کند.

صالحی امیری با بیان اینکه عامل اصلی منازعه و مناقشه دوری از اخلاق است، تأکید کرد: گفت‌وگو به دلیل نیاز جامعه امروز باید در محور فعالیت‌های فرهنگی قرار گیرد و قرآن کریم در موارد متعددی بر ضرورت گفت‌وگوی محترمانه و منصفانه تأکید دارد؛ گفت‌وگو باید وسیله‌ای باشد برای یافتن ارزش‌های مشترک که مبنای عمل قرار گیرد و لازمه گفت‌وگوی مثبت دینی پذیرش تعدد فرهنگی و قبول حد تساوی و برابری و آزادی برای تمامی فرهنگ‌هاست.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: هدف گفت‌وگو، باید فهم دیگران باشد؛ گفت‌وگو باید مبتنی بر ارزش‌های دینی و مفاهیم قرآنی پایه‌ریزی شود و عادلانه باشد یعنی طرفین گفت‌وگو برتری برای خود قائل نباشند و باید با احترام به تفکر و اعتقادات و اندیشه و آداب و رسوم همدیگر همراه باشد.

وی با تأکید بر اینکه گفت‌وگو علاوه بر گفتن، مستلزم شنیدن نیز است، اظهارداشت: گفت‌وگو ابزار مهم و کلید گشاینده قفل درب‌های بسته و تنها محصول عقل جمعی انسان‌ها در طول تاریخ بوده است؛ جامعه امروز می‌تواند با استعانت از قرآن و آموزه‌های قرآنی و اهل بیت(ع) به این هدف مهم دست بیاید و از این طریق می‌توانیم به کاهش آسیب‌های اجتماعی دست پیدا کنیم.

صالحی امیری در بخش دیگری از سخنانش به سبک زندگی ایرانی – اسلامی اشاره کرد و گفت: سبک زندگی ایرانی  ـ اسلامی را می‌توان در شاخص‌های مانند الگوی مصرف فرهنگی و اوقات فراغت جستجو کرد؛ برای تحقق سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی از منظر قرآن باید گفتمان‌سازی در سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی با استعانت از قرآن شکل بگیرد.

وی افزود: این گفتمان باید از سطح به عمق حرکت کند؛ این گفتمان باید از احساس به عقلانیت حرکت کند؛ این گفتمان از سطح دولت به سطح جامعه حرکت کند و از شعار به شعور و از سطح خرد به کلان و از سطح سخت‌افزار به نرم‌افزار حرکت کند؛ در چنین جامعه‌ای است که ما شاهد اصلاح الگوی مصرف در خانواده و تحقق ارزش‌ها و ارتقای اخلاق عمومی در سطح ملی خواهیم بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: گسترش عدالت اجتماعی، وجدان کاری، انضباط اجتماعی، مسئولیت‌پذیری، تقویت روحیه کار جمعی و توجه به مصلحت‌های ملی و جمعی و خردورزی و منطق‌گرایی از آثار سبک زندگی اسلامی و قرآنی است و کاهش آسیب‌های اجتماعی، بی‌انضباطی، قانون‌گریزی، حاشیه‌نشینی، بی‌هویتی و ده‌ها مسئله دیگر نتیجه دوری از این سبک زندگی است.

وی تاکید کرد: فرهنگ زیرساخت توسعه جامعه است جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد ما اگر می‌خواهیم آسیب‌های اجتماعی از جامعه رخت برببندد باید اخلاق را در جامعه ترویج بدهیم. اخلاق بزرگترین سرمایه سیاست مداران است و جامعه بدون اخلاق راه به جایی نخواهد برد.

صالحی امیری با بیان اینکه جنبه دیگر زندگی ایرانی- اسلامی را می‌توان در الگوی مصرف فرهنگی علایق اخلاقی هنری و دینی جست و جو کرد، اظهارداشت: باید گفتمان سازی با استعانت از قرآن شکل گیرد و این گفتمان باید از سطح باور به عمق و از احساسات به عقلانیت حرکت کند و از شعار به شعور و از سطح خرد به سمت کلان جامعه حرکت کند، در چنین جامعه‌ای است که به تحقق ارزش‌ها در سطح ملی می‌رسیم.

وی افزود: وجدان کاری و تقویت کارگروه‌های جمعی و منطق گرایی از آثار سبک زندگی ایرانی و اسلامی است. افزایش سرمایه اجتماعی مشارکت و اعتماد عمومی اعتماد به نظام و رسانه‌ها و وحدت محصول سبک زندگی اسلامی است. باید آموزه‌های قرآنی به طور مستمر در جامعه جاری و ساری باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حضور نخبگان دینی و رسانه‌ها و نهادها و همه کانون‌های اخلاق و سبک زندگی می‌تواند برای رسیدن به جامعه اسلامی موثر باشد، بنابراین با ایجاد نمادسازی اخلاق اسلامی را ترویج می‌کنیم.

وی در پایان با اشاره به شعار نمایشگاه بین المللی قرآن گفت: پیام نمایشگاه قرآن را پیام ملی می‌دانیم و باید آن را تبدیل به گفتمان ملی کنیم. «قرآن، اخلاق و زندگی» که شعار نمایشگاه است باید در جامعه نهادینه شود باید برای رسیدن به سعادت به قرآن متوسل شویم و امیدواریم با درک فرمایشان رهبری و عالمان و مراجع امسال نمایشگاه قرآن خوب و تاثیرگذاری را برگزار کنیم.

انتهای پیام   ۳۱۳/۱۷

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha