جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام ماندگاری

حوزه/ رئیس موسسه روایت سیره شهدا، ایجاد استراس و اضطراب را یکی از آسیب‌های فضای مجازی برشمرد و گفت: یکی از معضلات امروز این است که حاضریم سخنان برخی افراد را گوش بدهیم، ولی این فرصت را به خود نمی‌دهیم که به سخنان خداوند و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) گوش کرده و در آنها تدبّر کنیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری، شب گذشته در جمع مردم روزه‌دار مهدیه تهران با اشاره به اهمیت تدبّر و تفکر در آیات قرآن مجید، اظهار داشت: به ما توصیه شده است چنانچه برنامه‌ زندگی‌تان بر اساس مفاهیم و دستورات قرآن باشد، قطعاً در مسیر زندگی به بن بست نمی‌رسید. با این که امروزه علم بشر پیشرفت قابل ملاحظه‌ای دارد، ولی عقل بشر در برخی موارد به اصطلاح قفل شده است.

وی با بیان این که علم و عقل دو موضوع متفاوت از هم هستند، گفت: علم، فهم ظاهر است، ولی عقل، فهم باطن است. قرآن مجید در آیه 18 سوره زمر می‌فرماید «فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَه». طبق این آیه خداوند متعال به همه‌ی ما توصیه کرده است تا در رابطه با چیزهایی که می‌شنویم، فکر و تدبّر کنیم.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: آیا تا کنون به این فکر کرده‌ایم که چرا خداوند متعال دو گوش و یک زبان به ما داده است؟ به عبارت دیگر خداوند می‌خواهد این نکته را به ما متذکر شود که دو برابر آنچه می‌گویید، گوش فرا دهید. از اين رو حضرت علی(عليه‌السلام) می‌فرماید «اِنَّ مَحَلَّ الإيمانِ الجِنانُ وَسَبِيلَهُ الاُذْنان؛ جايگاه ايمان، قلب است و راه آن، گوش‌ها است».

رئیس موسسه روایت سیره شهدا افزود: گوش‌های انسان می‌تواند خانه‌ی قلب او را از ایمان پر کند، و یا آکنده از کفر و نفاق سازد. از این رو امروزه بر اساس یک حقیقت واضح که نیاز به استدلال هم ندارد، یک علتِ آرامش و یا عدم آرامش انسان‌ها، به دلیل شنیدنی‌ها است. بر اساس روایات چشم، گوش، دهان، شهوت و فکر در داشتن قلب سلیم و با ایمان و یا قلب بدون ایمان موثر می‌باشند.

سخنران مهدیه تهران، ایجاد استراس و اضطراب را یکی از آسیب‌های فضای مجازی برشمرد، و بیان داشت: عدم مدیریت صحیح در استفاده از شبکه‌های اجتماعی، و گوش فرا دادن به شایعات و اخبار نادرست، یکی از دلایل عدم آرامش انسان‌ها است.

وی با بیان این که گوش انسان وسیله‌ بندگی او است، عنوان داشت: حضرت جواد(علیه‌السلام) در این رابطه می‌فرماید «مَنْ أصْغی إلی ناطِق فَقَدْ عَبَدَه، فَإنْ كانَ النّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقَدْ عَبَدَالله، وَ إنْ كانَ النّاطِقُ یَنْطِقُ عَنْ لِسانِ إبلیس فَقَدْ عَبَدَ إبلیس». یعنی؛ کسی که به سخن گوینده‌ای گوش فرا دارد، با این عمل وی را بندگی کرده است! اگر گوینده سخن از خدا می‌گوید، او خدا را بندگی کرده است. و اگر گوینده از زبان شیطان سخن می‌گوید، او  شیطان را بندگی نموده است».

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری افزود: بر این اساس خداوند متعال در آیه 18 زمر به ما نمی‌گوید که فقط حرف‌های او و پیامبر(ص) را گوش فرا دهیم! بلکه می‌گوید، ای مردم اگر به حرف‌های دیگران گوش می‌کنید در کنار آن به حرف‌های خدا و رسولش هم گوش کنید. سپس با تدبّر و تفکر در هر کدام از آن‌ها، مسیر بندگی خود را انتخاب کنید.

رئیس موسسه روایت سیره شهدا تصریح کرد: یکی از معضلات امروز جامعه ما این است که حاضریم سخنان برخی افراد را گوش بدهیم، ولی این فرصت را به خود نمی‌دهیم که به سخنان خداوند و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) گوش کرده و در آن تدبّر کنیم، در حالی که هدایت و سعادت ما در گرو عمل به توصیه‌ها و سخنان خداوند و ائمه معصومین(ع) است.

این کارشناس دینی با اشاره به تأثیر معنوی شنیده‌ها در روح و قلب انسان، اظهار داشت: امام سجاد(علیه‌السلام) در این رابطه می‌فرماید «وَ أَمّا حَقّ السّمْعِ فَتَنْزِيهُهُ عَنْ أَنْ تَجْعَلَهُ طَرِيقاً إِلَى قَلْبِكَ إِلّا لِفُوّهَةٍ كَرِيمَةٍ تُحْدِثُ فِي قَلْبِكَ خَيْراً أَوْ تَكْسِبُ خُلُقاً كَرِيماً فَإِنّهُ بَابُ الْكَلَامِ إِلَى الْقَلْبِ يُؤَدّي إِلَيْهِ ضُرُوبُ الْمَعَانِي عَلَى مَا فِيهَا مِنْ خَيْرٍ أَوْ شَرٍّ وَ لا قُوّةَ إِلّا بِاللّه».

وی ادامه داد: حضرت سجاد(ع) در صحیفه‌ سجادیه می‌فرماید «حق گوش اين است كه از هر چيز چنان پاكش دارى كه آن‌را راهى به دل خود سازى، و آن ‌را نگشايى مگر براى شنيدن سخن خوبى كه در دلت خيرى پديد آورد يا اخلاق والايى بدان كسب كنى، زيرا گوش دروازه سخن به‌سوى دل است كه معانى گوناگونى را كه متضمن خير يا شر است به آن مى‏رساند و نيرويى جز از ناحیه خداوند نيست».

حجت‌الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان این که حرف‌های آلوده روح انسان را به نابودی می‌کشاند، گفت: امام صادق(علیه‌السلام) در رابطه با حق گوش می‌فرماید «زكاة الاذن استماع العلم و الحكمه و القرآن و فوائد الدین من الحكمه و الموعظه و النصیحه و ما فیه نجاتك بالاعراض عما هو ضده من الكذب و الغیبه و اشباهها؛ زكات گوش، عبارت است از شنیدن مسائل علمى و حكمت ‏آمیز و قرآن و موعظه و نصیحت و إعراض از كذب و غیبت و نظایر آن».

رئیس موسسه روایت سیره شهدا با تاکید بر مطالعه کتب دینی و تلاوت آیات قرآن در ماه مبارک رمضان، افزود: طبق آیه 18 سوره زمر ما سه دسته شنیدنی داریم. شنیدنی خوب، شنیدنی بد و شنیدنی بی‌خاصیت و بی‌فایده. و از آنجا که شنیدنی‌ها در قلب و روح ما اثرگذارند، پس خود ما ضامن قلب پاک و یا آلوده خود هستیم و امیدوارم گفتمان پاک که نتیجه‌ی آن قلب پاک است در جامعه‌ ما نهادینه شود. 313/42

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha