شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمود مدنی

حوزه/حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین مدنی با بیان اینکه ذکر مودت و رحمت یکی از شاهکارهای قرآن کریم است، گفت: خداوند می‌خواهد در خانواده مودت حاکم باشد، نه محبت؛ یعنی اظهار عشق باشد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمود مدنی، مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) روز شنبه -۲۰ خردادماه- در هفتمین جلسه از سلسله جلسات «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» که با حضور اساتید، کارکنان و طلاب جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در حسینیه امام خمینی(ره) برگزار شد، با عرض تبریک میلاد باسعادت امام حسن مجتبی(علیه‌السلام)، عنوان کرد: در روایتی مشهور به نقل از شیعه و سنی آمده است: «الحَسَنُ و الحُسَیْنُ سَیِّدَا شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّةِ؛ حسن و حسين(سلام‌الله‌عليهما) دو سرور جوانان اهل بهشت هستند».

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) اظهار داشت: در بهشت همه انسان‌ها جوان هستند و در روایات آمده است که اهل الجنّه زیبا و جوان هستند؛ نکته دیگر اینکه ایستگاه نهایی همه انسان‌ها از ابتدای خلقت تا انتها بهشت است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مدنی افزود: همه خلق در ایستگاه بهشت جمع می‌شوند و بنا بر روایات اسلامی، امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) سرور همه جوانان بهشت و در نتیجه سرور همه انسان‌ها هستند.

*روابط حاکم برخانواده باید بر اساس مودت، رحمت و محبت باشد

وی در ادامه به مبحث تیپ شناسی خانواده و روابط حاکم بر خانواده‌ها که در ششمین جلسه «منشور فاطمی بر مبنای سیره حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها)» بیان شد، اشاره کردند و یادآور شد: همانطور که بیان شد، سه تیپ رابطه ممکن است در خانواده وجود داشته باشد، خانواد سلطه‌مدار که یک نفر مسلط و بقیه فرمانبر هستند و زور و قدرت در آن خانواده حاکمیت دارد که این الگو، اسلامی نیست و موفقیتی در پی ندارد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  افزود: تیپ دوم، خانواده حق‌محور هستند که این خانواوده نیز موفق نیست؛ خداوند در آیه ۹۰ سوره نحل قرآن کریم می‌فرماید: ان الله یأمر بالعدل و الاحسان إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالْإِحْسَانِ؛ همانا خداوند به عدل و احسان امر می‌کند»؛ یعنی عدل و احسان هر کدام در جاهای مختلف کاربرد دارند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: اگر در خانواده حق حاکم باشد، این خانواده به جایی نمی‌رسد، به آن صمیمیت نمی‌رسد؛ یعنی خانواده فراتر از این است.

ایشان به آیه ۲۱ سوره روم که می‌فرماید: «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً ؛ و از جمله نشانه هاى او این است که براى شما از جنس خودتان همسرانى آفرید تا در کنارشان آرامش یابید و میان شما الفت و رحمت برقرار ساخت»، اشاره و تصریح کردند: در خانواده تیپ سوم، روابط بر اساس مودت، رحمت و محبت است.

*مهم‌ترین کارهای اساسی بشر مدیون عشق است

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  تأکید کرد: مهم ترین کارهای تمدن بشری از آغاز تا کنون، با موتور عشق و محبت انجام شده است، زیباترین منظومه‌های همه ملت‌ها و مهم‌ترین کارهای اساسی بشر مدیون عشق است؛ در اینجا، منظور فقط عشق زن و مرد نیست؛ بلکه منظور، مودت و محبت است.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: آنچه که دین اسلام از ما می‌خواهد، این نیست که در خانواده به حق و حقوق و قانون عمل کنید؛ بلکه درخواست نهایی این است: «قُلْ لا أَسْئَلُکُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبي‏؛ بگو: «من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی‌کنم جز دوست داشتن نزدیکانم».

وی گفت: اگر عشق و محبت باشد، هم کارهای بزرگ انجام می‌شود و هم کارها با شیرینی همراه می‌شود؛ در خانواده نیز اگر محبت حاکم باشد، تلخی‌های آن شیرین می‌شود و ناراحتی‌های خانواده قابل تحمل می‌شود.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  بیان داشت: اگر ما در خانواده‌ها عشق را حاکم نکنیم، گرفتاری به وجود می‌آید و با کوچکترین بحثی اختلاف ایجاد می‌شود؛ به طوریکه برخی مسائل بچه گانه، زن و شوهر را به اختلاف می‌کشاند.

*ذکر مودت و رحمت در قرآن کریم یکی از شاهکارهای قرآن کریم است

 حجت الاسلام و المسلمین مدنی با بیان اینکه ذکر مودت و رحمت در قرآن کریم یکی از شاهکارهای قرآن کریم است؛ عنوان کردند: گاهی ما از واژه «مودت و رحمت» در آیه شریفه « جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً» به آسانی می‌گذریم، در حالیکه این واژه‌ها یکی از شاهکارهای قرآن کریم است.

وی  با طرح این سوال که مودت و رحمت چیست و چه تفاوتی با هم داردند، اظهار داشت: مودت، محبت، رحمت و عشق در یک مجموعه و در یک خانواده قرار دارند؛ چندین تفسیر در این رابطه وجود دارد و البته بسیاری از آنها گذشته اند.

*مودت باید در خانواده‌ها حاکم باشد، نه محبت

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  ادامه داد: آیت الله مکارم شیرازی در تفسیر نمونه درباره واژه‌های «مودت» و «رحمت» وارد واژه شناسی نشده است و چند فرق را بیان داشتند و استنباط‌های خود را نوشتند؛ اما علامه طباطبایی در تفسیر المیزان وارد واژه شناسی شده است و عنوان می‌کند که همان رابطه ای که میان خشوع و خضوع است، در میان «مودت» و «محبت» هم وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: محبت آن حالت درونی و کشش درونی شما است؛ وقتی ظاهر، اظهار و بیان شد، به مودت تبدیل می‌شود.

وی بیان داشت: خداوند می‌خواهد در خانواده شما مودت حاکم باشد، نه محبت؛ یعنی اظهار عشق باشد؛ چیزی که در برخی خانواده‌های متدین ما وجود ندارد و از بیان آن شرم دارند؛ در حالیکه پیامبر گرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) در حدیثی می‌فرمایند: « قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ «إنّي اُحِبُّكِ» لا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِها اَبَداً؛ قَوْلُ الرَّجُلِ لِلْمَرْأَةِ «إنّي اُحِبُّكِ» لا يَذْهَبُ مِنْ قَلْبِها اَبَداً؛ اين گفته مرد به همسرش كه «من تو را دوست دارم» هيچ‏گاه از قلب زن بيرون نمى‏رود».

*اولیا و بزرگان دین به خانواده ابراز عشق و علاقه می‌کردند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها)  یادآور شد: پیامبرگرامی اسلام (صلّی‌الله‌علیه‌وآله) به برخی از همسران و فرزندان خود ابراز عشق و علاقه می‌کردند و عشق به آنان را مخفی نمی‌کردند؛ بزرگان و علمای دین نیز این مسئله را اظهار می‌کردند و آن را مخفی نمی‌کردند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی افزود: امام خمینی(ره) در بیروت زمانی که به سفر حج مشرف می‌شوند، نامه ای به همسر خویش می‌نویسند و اظهار می‌دارند: « تصدقت شوم،الهی قربانت بروم، در این مدت که مبتلا به جدایی از نور چشم عزیز و قوت قلبم گردیدم متذکر شما هستم و در صورت زیبایت در آینه قلبم منقوش است عزیزم امیدوارم خداوند شما را به سلامت و خوش در پناه خودش حفظ کند. حال من با هر شدتی که باشم می‌گذرد ولی به حمد اله تا کنون هر چه پیش آمد خوش بوده و الان در شهر زیبای بیروت هستم حقیقتا جای شما خالی است. فقط برای تماشای شهر و دریا خیلی منظره خوشی دارد و ... محبوب عزیزم همراهم نیست که این منظره عالی به دلم بچسبد».

وی اظهار داشت: امام خمینی(ره) در زمانی که مجتهد و عالم بودند این نامه را به همسر خویش نوشتند؛ امام راحل(ره) زمانی که به عرفان می‌پردازند، «مصباح الولایه» را می‌نویسند.

*رحمت، عواطف انسانی افراد را متأثر می‌کند

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) به واژه «رحمت» اشاره کرد و بیان داشت: آیت الله مطهری(ره) در بحث رحمن و رحیم چنین بیان می‌کنند که رحم و رحمت، آن حالت درونی است که انسان نسبت به موضوعی علم داشته باشد و به ضعف و نیاز طرف هم شرط است و آمادگی برای کمک و توانایی برای کمک داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی ادامه داد: شما کسی را نمی شناسید، نسبت به آن رحم و رحمت ندارید؛ اما به محض این که شناخت داشته باشید و گرفتاری فرد را بدانید، آن حالت انسانی شما تحریک می‌شود، احساس می‌کنید که فرد نیاز دارد که مجموعه همه اینها رحمت است.

وی گفت: برخی مواقع ما نمی خواهیم نیاز و ضعف دیگران را بفهمیم،در حالیکه رحمت، عاطفه انسانی است که انسان از حال فردی باخبر و متأثر شود، مشکل او را درک کند و بفهمد و در نهایت بخواهد برای رفع گرفتاری آن فرد قدمی بردارد.

*اوج مودت و رحمت در زندگانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) نمود دارد/نمونه‌های مودت و رحمت را در زندگی حضرت خدیجه(س) و حضرت زهرا(س) مشاهده می‌کنیم

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) یادآور شد: ما نمونه‌های مودت و رحمت را در زندگی حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) مشاهده می‌کنیم؛ اوج مودت و رحمت در زندگانی حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) و حضرت خدیجه(سلام‌الله‌علیها) وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی به روایتی از امام حسین(علیه‌السلام) در جلد اول اصول کافی مرحوم کلینی(ره) اشاره و عنوان کرد: امام حسین(علیه‌السلام) می‌فرمایند زمانی که پدرمان امام علی(علیه‌السلام) مادرمان حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) را دفن می‌کردند، کلماتی را بیان داشتند.

وی افزود: امام علی(علیه‌السلام) در زمان دفن حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) می‌فرمایند: «قَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ وَ أُخِذَتِ الرَّهِينَةُ وَ أُخْلِسَتِ الزَّهْرَاءُ فَمَا أَقْبَحَ الْخَضْرَاءَ وَ الْغَبْرَاءَ يَا رَسُولَ اللَّهِ أَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ وَ أَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ وَ هَمٌّ لَا يَبْرَحُ مِنْ قَلْبِي أَوْ يَخْتَارَ اللَّهُ لِي دَارَكَ الَّتِي أَنْتَ فِيهَا مُقِيمٌ كَمَدٌ مُقَيِّحٌ وَ هَمٌّ مُهَيِّجٌ سَرْعَانَ مَا فَرَّقَ بَيْنَنَا وَ إِلَى اللَّهِ أَشْكُو وَ سَتُنْبِئُكَ ابْنَتُكَ بِتَظَافُرِ أُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِهَا فَأَحْفِهَا السُّؤَالَ؛ همانا امانت پس گرفته شد و گروگان دريافت گشت و زهرا از دستم ربوده شد؛ اى رسول خدا ديگر چه اندازه اين آسمان نيلگون و زمين تيره در نظرم زشت جلوه مي‌كند، اندوهم هميشگى‌ باشد و شبم در بيخوابى گذرد و غمم پيوسته در دل است، تا خدا خانه‌اى را كه تو در آن اقامت دارى برايم برگزيند، (بميرم و بتو ملحق شوم) غصه‌اى دارم دل خون كن و اندوهى دارم هيجان انگيز، چه زود ميان ما جدائى افتاد، تنها به سوى خدا شكوه مي‌برم.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) ادامه داد: حضرت علی(علیه‌السلام) که صدها شمشیر کشیده در بدر و احد و خندق و حنین دل آن حضرت را نلرزاند؛ امپراطوری اسلامی، حکومت و غوغای لشکر، درود بر علی، بیعت برای علی و غیره دل آن حضرت را نلرزاند و فرمود این امپراطوری شما به اندازه لنگه کفشی ارزش ندارد، چنین برای از دست دادن حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اندوهگین می‌شوند.

حجت الاسلام و المسلمین مدنی تصریح کرد: هنر این است که زنی همانند حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) این گونه بر قلب همسر خویش مسلط باشد؛ حضرت علی(علیه‌السلام) که دنیا دل آن حضرت را نلرزانده است، پس از شهادت حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) اینچنین اندوهگین می‌شوند.

*زندگی مشترک امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) باید نمونه زندگی جامعه‌الزهرایی باشد

وی تاکید کرد: زندگی مشترک امام علی(علیه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) باید نمونه زندگی زهرایی و جامعه الزهرایی باشد و مودت و رحمت این گونه در زندگی ما جریان داشته باشد.

مدیر جامعه‌الزهرا(سلام‌الله‌علیها) در پایان به زندگانی امام حسن(علیه‌السلام) و سیره زندگی آن حضرت اشاره کرد و اظهار داشت: امام حسن مجتبی(علیه‌السلام) با وجود اینکه بدترین همسر را داشتند، اما نسبت به او مودت و رحمت داشتند، به طوریکه حاضر نشدند قاتل خود را به امام حسین(علیه‌السلام) معرفی کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha