سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
شهادت حضرت فاطمه زهرا س

حوزه/ استاد حوزه یکی از اصول مهم زندگی این بانوی بزرگوار را مودت دانست و افزود: ایشان در زندگی با حضرت علی(علیه السلام) به خوبی می دانستند که در خانواده، همسران باید نسبت به یکدیگر مودت و رحمت داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم حکیم زاده در گفتگویی با اشاره به اینکه حضرت فاطمه(س) الگویی کامل برای افرادی که در حال طی کردن راه رسیدن به کمال هستند، می باشند. اظهار داشت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در دوران زندگیشان با توجه به جایگاهشان نزد خداوند، همه وظایف خود را به خوبی انجام دادند و راه و روش قرب الهی را به بهترین نحو طی کردند.

این استاد جامعه الزهرا(سلام الله علیها) بیان کرد: همه زندگی ایشان در ابعاد مختلف فردی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی برای مومنان سرمشقی بزرگ است.

جایگاه عظیم حضرت فاطمه(س) نزد اهل بیت(ع)

وی گفت: ائمه معصومین(علیهم السلام) سخنان بسیاری در خصوص جایگاه حضرت فاطمه(سلام الله علیها) بیان کرده اند از جمله امام حسن عسکری(علیه السلام) می فرمایند که «دختر رسول خدا برای من الگویی نیکوست» که این سخن نشاندهنده جایگاه عظیم بانوی بزرگ اسلام است.

توجه بسیار حضرت فاطمه(س) به زندگی خانوادگی

خانم حکیم زاده با اشاره به توجه بسیار ایشان به زندگی خانوادگی افزود: خانواده مهمترین رکن اجتماع محسوب می شود و صلاح و فساد اجتماع در گرو صلاح و فساد خانواده است.

وی زن را یکی از ارکان اصلی خانواده دانست و تصریح کرد: زن دارای جایگاه تربیتی، فرهنگ سازی و پرورشی می باشد بنابرین نقش خانوادگی پررنگی را ایفا می کند و حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نیز در این زمینه الگویی پررنگ هستند.

مودت از اصول مهم در زندگی حضرت فاطمه(س) بود

این پژوهشگر حوزه یکی از اصول مهم زندگی این بانوی بزرگوار را مودت دانست و افزود: ایشان در زندگی با حضرت علی(علیه السلام) به خوبی می دانستند که در خانواده، همسران باید نسبت به یکدیگر مودت و رحمت داشته باشند.

وی با بیان اینکه حضرت زهرا(سلام الله علیها) با مودت و مهربانی با همسر و فرزندان خود رفتار می کردند، اظهار داشت: حضرت علی(علیه السلام) می فرمایند که فاطمه(سلام الله علیها) هیچ گاه مرا ناراحت نکرد و کارهایی که برخلاف رضای من باشد انجام نداد و همیشه با من همراهی کرد و من هر گاه از بیرون منزل به داخل می آمدم و به چهره ایشان نگاه می کردم همه رنج و ناراحتیم برطرف می شد.

وی یکی از صفات حضرت زهرا(سلام الله علیها) را هانیه نامید و افزود: هانیه به خانمی اطلاق می شودکه نسبت به همسر و فرزندانش مهربان و صمیمی است و با تمام وجود خود برای فرزندانش فداکاری می کند.

خانم حکیم زاده بیان کرد: این بانوی بزرگ از حیث رسیدگی به امور مادی به خوبی به اداره زندگی می پرداخت و از حیث تربیت و پرورش فرزندان نیز سنگ تمام گذاشت.

تقسیم کار در زندگی مشترک از اصول مهم زندگی حضرت فاطمه(س) بود

وی گفت: یکی دیگر از اصول زندگی ایشان که امروزه نیز از حیث جامعه شناسی و روانشناسی مورد توجه قرار گرفته است، تفسیم کار و تفکیک نقش بوده است.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در نخستین روزهای تشکیل زندگی مشترک خود به همراه حضرت علی(علیه السلام) به خدمت پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسیدند تا از ایشان الگوی زندگی درست را آموزش ببینند که از پدر خود می پرسند که بفرمایید هر یک از ما چه نقشی باید داشته باشیم که پیامبر(صلی الله علیه و آله) می فرمایند که فعالیت های بیرون از خانه را بر عهده علی و مدیریت داخل منزل را بر عهده فاطمه می گذارم.

این استاد حوزه اضافه کرد: این بانوی بزرگوار پاسخ دادند که از اینکه امور داخل منزل به من واگذار شد بسیارخوشحالم زیرا از اینکه در برخورد با مردان نامحرم قرار گیرم، راحت شدم زیرا برای ایشان عفاف و حجاب بسیار اهمیت داشت.

وی بیان کرد: اینگونه نیست که زن خانه نشین باشد و فعالیت های اجتماعی و سیاسی انجام ندهد بلکه در مواقع غیر ضروری بهتر است به فرموده حضرت فاطمه(سلام الله علیها) برخورد و گفتگویی با نامحرم نداشته باشد.

وی با بیان اینکه پایه های نخست تربیت انسان در خانواده گذاشته می شود، افزود: زمانیکه حضرت علی(علیه السلام) در جبهه مشغول نبرد با دشمنان بودند، این بانوی بزرگ در منزل به تربیت فرزندان می پرداختند و افرادی را تربیت کردند که بعدها هادیان و مربیان جامعه شدند.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha