جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 882725
۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
حضرت زهرا

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) در خصوص فلسفه خطبه فدکیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) افزود: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در این خطبه برای بیداری ظن ها از زبان فطرت استفاده کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، خانم ساداتی مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) افزود: با توجه به شخصیت این بانوی بزرگوار فضایی که این خطبه را بیان کردند قابل توجه است.

وی با بیان اینکه راوی ماجرای خطبه فدکیه حضرت زینب(سلام الله علیها) بودند، افزود: اشخاصی دیگر از جمله عایشه نیز این ماجرا را نقل کرده اند اما شارح نهج البلاغه ابن ابی الحدید این ماجرا را از جوهری نقل می کند و منبع جوهری نیز حضرت زینب(سلام الله علیها) است، همچنین بسیاری از اهل سنت نیز ماجرای خطبه فدکیه را از حضرت زینب(سلام الله علیها) نقل می کنند.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا در خصوص فلسفه خطبه فدکیه حضرت زهرا(سلام الله علیها) افزود: ایشان در زمان بیان این خطبه نسبت به دو مساله نگران بودند که یکی غصب حکومت بود نه غصب ولایت زیرا ولایت امری تکوینی و از سوی خداست و دیگری مسائل مالی بود.

خطبه فدکیه از توحید آغاز می شود

وی بیان کرد: با وجود اینکه اسم این خطبه بانوی بزرگ اسلام فدکیه بود اما در آن تنها به مساله فدک نمی پردازند بلکه این خطبه از توحید آغاز می شود، سپس نبوت و بعد امامت را در بر می گیرد.

وی ادامه داد: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با بیان این مسائل در خطبه فدکیه می خواستند به مردم بگویند که اگر شما چنین شدید به دلیل این است که دینتان ایراد دارد، در خصوص حقیقت دین و یا مرگ صحبت می کنند تا بگویند اگر دنیاطلب شدید انگار قصد مردن ندارید.

خانم ساداتی اضافه کرد: حضرت زهرا(سلام الله علیها) در این خطبه برای بیداری ظن ها از زبان فطرت استفاده کردند زیرا فضای اجتماعی و مردم آن زمان از آنجایی که غدیر را دیده بودند و رشادت های پیامبر(صلی الله علیه و آله) و همسرش را می دانستند، نیازی به استدلال نداشتند، هرچند در خصوص زمین فدک محاجه کردند.

وی حضرت زهرا(سلام الله علیها) را دارای شخصیت جامعی دانست و افزود: طلاب در زمینه ولایتمداری با تاسی از این بانوی بزرگوار باید این راه را به خوبی ادامه دهند.وی یکی از مصادیق ولایتمداری را تبیین و روشنگری دانست و افزود: چنانچه در مسیر ولایت تبیین و روشنگری صریح و صحیح انجام گیرد، مردم دچار اعوجاج نخواهند شد.

مدیر مدرسه علمیه ریحانه الرسول(سلام الله علیها) نکا یکی از مهم ترین درس هایی که از زندگی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) باید گرفت را نحوه همسرداری ایشان دانست و تصریح کرد: می توان از زندگی ایشان مهارت های زندگی را کسب کرد.

وی بیان کرد: در نحوه برخورد حضرت زهرا(سلام الله علیها) با فرزندان نیز می توان نکات تربیتی خوبی را آموخت به عنوان نمونه ایشان از فرزندش امام حسن مجتبی(علیه السلام) می خواستند به مسجد برود و به بیانات پدربزرگش گوش فرادهد و ماحصل بیانات را برایشان تعریف کند که از این اقدام این بانوی بزرگ می توان لزوم ورود فرزند در عرصه اجتماعی، خوب گوش دادن و خوب بیان کردن را آموخت.

وی گفت: در حدیث کسا نوع ادبیات کلامی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با فرزندانش و با پدر و همسرش نشان می دهد که فضای منزل کاملا همراه با احترام و محبت بوده است.

خانم ساداتی با بیان اینکه همه زندگی حضرت زهرا(سلام الله علیها) در عبودیت ختم می شود، افزود: این بانوی بزرگوار عبدی بودند که همه مصیبت و رنج ها را بخاطر پروردگارش متحمل شدند که این درس بزرگی است تا ما همه امورات خود را برای رضای الهی انجام دهیم.

وی بیان کرد: امام علی(علیه السلام) در خصوص حضرت زهرا(سلام الله علیها) می فرمایند که دیدن او غم از دلم می زدود که می توان از این درس گرفت که زن باید برخورد، کلام، رفتار و حضورش برای شوهرش آرامش بخش باشد.

وی گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) برای همسرش احترام فوق العاده ای قائل بودند و حضرت علی(علیه السلام) در این زمینه می فرمایند که او هرگز مرا به غضب نیاورد که این امر بیانگر آرامش حضرت و مدیریت عاطفی منزل بود.

313/32

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha