پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله العظمی مکارم شیرازی

حوزه/حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید از سیره و رفتار امیرالمومنین(ع) الگو بگیریم، گفتند: باید برای دفاع از حق و عدالت به هر قیمتی ایستادگی کرد و با خدای خود در شب قدر برای ایستادگی در این مسیر عهد کنیم.

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری«حوزه»، حضرت آیت الله مکارم شیرازی شامگاه پنجشنبه در برنامه «چشمه معرفت» که از شبکه سوم سیما پخش شد،  ضمن تسلیت شهادت حضرت علی(ع) و با اشاره به اینکه امیرمومنان(ع) الگوی جامعه بشری است، اظهار داشتند: ما باید تلاش کنیم خودمان را به شخصیت، اخلاق، برنامه ها و کلمات ایشان نزدیک کنیم.

ایشان با بیان روایتی مبنی بر اینکه ایمان حضرت علی(ع) از زمین و آسمان بزرگتر و بیشتر است، تصریح کردند: این حدیث در کتاب های اهل سنت به نقل از نبی مکرم اسلام نقل شده است که فرمود: اگر تمام آسمان و زمین را در یک کفه ترازو بگذارند و ایمان علی بن ابی طالب را در کفه دیگر بگذارند کفه ای که ایمان علی(ع) است، ترجیح پیدا می کند.

معظم له افزودند: افتخار بزرگ امیرمومنان(ع) این است که ایمان ایشان در عمل هم تجلی داشته و رخدادهای زیادی در زندگی حضرت علی(ع) وجود دارد که ایمان حضرت را نشان می دهد.

این مرجع تقلید تصریح کردند: اشعث بن غیب با وجود اینکه گاهی در لا به لای صفوف اصحاب امیرمومنان(ع) بود اما جزء منافقین بود و هرگاه می توانست خرابکاری می کرد؛ روزی این فرد نزاعی با مسلمانی در رابطه با آب، ملک و زمین داشت، پرونده او در اختیار حضرت علی(ع) قرار گرفت و اشعث بر این اساس حلوای بسیار لذیذ مخصوصی که در کوفه بود را آماده کرد و به خیال اینکه حضرت فردا به نفع او رای می دهد، به خانه علی(ع) آمد.

این استاد برجسته حوزه ادامه دادند: امیرمومنان(ع) نگاهی به اشعث کرد و فرمود آیا دیوانه ای؟ عقلت را گم کرده ای؟ آمده ای علی را با این فریب دهی؟ آیا این زکات است؟ به ما نمی رسد، صدقه است؟ به ما نمی رسد، رشوه است؟ ما اهل رشوه نیستیم. اشعث گفت امیرالمومنین این هدیه است. حضرت علی(ع) فرمود: نام هدیه گذاشته ای بر رشوه؟ علی(ع) را نشناخته ای و در ادامه امیرمومنان(ع) آن جمله معروف را فرمودند که اگر تمام آنچه زیر آسمان است به علی(ع) بدهند تا پوست جویی را از دهان مورچه ای بیرون بیاورد والله نخواهم کرد.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تاکید بر اینکه باید از سیره و رفتار امیرالمومنین(ع) الگو بگیریم، ابراز داشتند: باید برای دفاع از حق و عدالت به هر قیمتی ایستادگی کرد و با خدای خود در شب قدر برای ایستادگی در این مسیر عهد کنیم.

ایشان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه تعیین مقدرات در شب قدر براساس لیاقت و شایستگی های افراد و عین عدالت است، تصریح کردند: شاید یکی از دلایل بیدارماندن شب قدر این است که مردم بیدار مانده و توبه کنند، صفات زشت را از خودشان دور کنند و آراسته به فضائل اخلاقی بشوند تا در پیشگاه خدا شایستگی این را پیدا کنند که مقدرات بهتری را برای او رقم بزند.

معظم له با بیان اینکه قرآن دارای دو نزول دفعی و تدریجی بوده است، ابراز داشتند: یکی از امتیازات شب قدر این است که در چنین شبی نزول دفعی قرآن کریم بر قلب بیامبراکرم(ص) نازل شد.

این مرجع تقلید، شب قدر را از بهترین و مهمترین شب های سال عنوان کردند و افزودند: یکی از برنامه های دعای شب قدر این است که قرآن را روی سر می گذاریم و خدا را به حق این قرآن و به حق کسانی که در این قرآن مورد مدح واقع شده اند، قسم می دهیم و یکی از مسائل این شب آمیخته شدن با نام امیرمومنان علی(ع) است.

انتهای پیام/313/33

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha