جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
استاد قرائتی

حوزه/ آیه ۱۲۰سوره بقره یك اصل كلّى را مطرح مى ‏كند كه هر چه شما مسلمانان از مواضعِ به حق خود عقب نشینى كنید، دشمن به همان میزان در كفرِ باطل خود پیشروى مى ‏كند. پس در مقامِ سازش با دشمنانِ دین برنیایید.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیات 120 و 121 سوره بقره پرداخته است.

اكنون به آیه 120 از سوره بقره گوش مى‏ سپاریم:

  وَلَنْ تَرْضَى‏ عَنْكَ الْیَهُودَ وَلاَ النَّصَرى‏ حَتَّى‏ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إنَّ هُدَى‏ اللَّهِ هُوَ الهُدَى‏ وَلَئِنْ اتَّبَعْتَ أَهْوَآءَهُمْ بَعْدَ الَّذِی جَآءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَالَكَ مِنَ اللَّهِ مِنْ وَلِیّ وَلاَ نَصِیرٍ

  (اى پیامبر) هرگز یهود و نصارى از تو راضى نخواهند شد تا(آنكه تسلیم خواسته آنان شوى و) از آیین آنان پیروى كنى. بگو هدایت، تنها هدایت الهى است و (بدان) اگر از هوى و هوس آنان پیروى كنى بعد از آنكه علم و حقیقت به سوى تو آمده است، هیچ سرپرستى و یاورى از سوى خدا براى تو نخواهد بود.

 بعد از ماجراى تغییر قبله، ناراحتى یهود از مسلمانان بیشتر شد و بعضى از مسلمانان تمایل داشتند قبله همان بیت‏المقدس باشد تا بتوانند با یهودیان مدینه در دوستى و صمیمیت زندگى كنند.

 غافل از آنكه تغییر قبله، بهانه‏اى از سوى یهود براى مخالفت با مسلمانان بود و آنها نه تنها خود حاضر به پذیرش اسلام نبودند بلكه مى‏خواستند مسلمانان از دین خود دست برداشته و یهودى شوند.

 این آیه یك اصل كلّى را مطرح مى‏كند كه هر چه شما مسلمانان از مواضعِ به حق خود عقب نشینى كنید، دشمن به همان میزان در كفرِ باطل خود پیشروى مى‏كند. پس در مقامِ سازش با دشمنانِ دین برنیایید.

 *آیه 121

 الَّذِینَ ءَاتَیْنَهُمُ الْكِتَبَ یَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولَئِكَ یُؤْمِنُونَ بِهِ وَمَنْ یَكْفُرْ بِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْخَسِرُونَ

  كسانى كه به آنها كتاب آسمانى داده‏ایم و چنان كه سزاوار آن است، آنرا تلاوت مى‏كنند، آنان به (قرآن و پیامبر اسلام) ایمان مى‏آورند و كسانى كه به او كافر شدند پس آنان زیانكارند.

 از آنجا كه قرآن، همواره در برخورد با مخالفان، عدل و انصاف را رعایت مى‏كند، لذا این آیه مى‏فرماید گرچه اكثر اهل كتاب حاضر به پذیرش اسلام نشده‏اند، امّا آنان كه كتب آسمانى را با دیده حق‏پذیرى تلاوت مى‏كنند به پیامبر و قرآن ایمان مى‏آورند.

 این آیه به روشنى بیان مى‏دارد كه قرائت الفاظ قرآن گرچه با صوت خوش هم باشد، كافى نیست، آنچه موجب هدایت و سعادت انسان مى‏شود تفكر و تدبر در مفاهیم قرآن است كه در اینصورتِ حقّ تلاوت، ادا مى‏شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha