جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
آیت الله علوی بروجردی امروز در دیدار مدیر شعب  مؤسسه کوثر استان قم

حوزه/ دولت نباید درکار بانکها دخالت کند؛ لازم است بانک مرکزی سیستم مستقلی داشته باشد؛ بانکها نباید تحت فشار و حواله ای و سفارشی دولت ها فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله علوی بروجردی امروز در دیدار مدیر شعب  مؤسسه کوثر استان قم که در بیت مرحوم حضرت آیت الله بروجردی در قم برگزار شد، با بیان اینکه در مسائل بانکی مشکلاتی وجود دارد که فعالیت بانکها را تحت شعاع قرار داده است، گفت: از جمله این مسائل موضوع ربا است؛ متأسفانه هنوز شناخت درستی از بانک ها وجود ندارد.

این استاد حوزه عنوان کرد: به بانک ها نباید به عنوان عامل ربایی نگاه کرد، این نگاه اشتباهی است که وجود دارد، زیرا بانک در گذشته و دوران صدر اسلام وجود نداشته، بلکه معاملات و بنگاهای خاص و مؤسساتی جدید است که از سوی غربی ها به وجود آمده و به مردم و جامعه خدمت رسانی می کنند.

وی  گفت: در شرایطی قرارداریم که اقتصاد کشور با مشکلاتی چون تحریم مواجه است و سالم نیست، این تحریم و سالم نبودن اقتصاد به مانع بزرگ در بانک ها تبدیل شده و به آنها ضربه می زند.

 این استاد حوزه عنوان کرد:بانک ها نقش بزرگی در اشتغال و کار آفرینی و رونق گرفتن کسب و کار و تولید دارند و باید کاری کرد تا به راحتی بتوانند خدمت رسانی کنند نه اینکه به فکر گرفتن سود باشند؛ جریمه وام ها، دیر کرد و افزایش سود، تولیدات را از بین برده و کارخانه داران را بیچاره کرده است. باید اقتصاد به سمتی برود که سود بانکی افزایش پیدا نکند؛ بنابراین تا سود بانکها پایین نیاید، مشکلات هم از بین نخواهد رفت.

آیت الله علوی بروجردی گفت مسئله دیگر این است که مردم فکر می کنند کار اصلی بانک نگهداری از پولها است و بعد هم با خیال راحت سود پول خود را بگیرند، چون جای امنی برای سرمایه حساب می کنند؛ این نگاه هم باید برای برون رفت از مشکلات و رونق گرفتن تولید، عوض شود؛ اگر مردم بدانند فعالیت اصلی بانک اشتغال و رفع مشکلات اقتصادی است، قطعا سرمایه خود را برای رونق گرفتن  اشتغال، هزینه خواهندکرد.

نوه مرحوم حضرت آیت الله بروجردی گفت: دولت نباید درکار بانکها دخالت کند؛ لازم است بانک مرکزی سیستم مستقلی داشته باشد؛  بانکها نباید تحت فشار و حواله ای و سفارشی دولت ها فعالیت کنند؛ بلکه باید متخصصین بانک ببینند آیا فلان فرد،  قابلیت گرفتن وام چند میلیونی را دارد یا نه؟ آیا می تواند وامی را که گرفته به بانک برگرداند یا نه؟ نه اینکه در امور بانک دخالت کرده و بر اساس سفارش به کسی وام دهد.

این استاد حوزه با بیان اینکه بانک، صندوق ذخیره نیست، بلکه بانک، بنگاه اقتصادی و صنعت است، گفت: در اقتصاد وجود بانک ضرورت دارد و نیاز واقعی است. سرمایه گذار به دنبال این است که از سرمایه خود سودی ببرد و این زمانی میسر است که نگاه او به بانک به عنوان بنگاه اقتصادی باشدنه بنگاه خیریه. اگر غیر این باشد سرمایه گذار، سرمایه خود را در جای دیگر هزینه خواهدکرد و نتیجه این امر، ورشکستگی بانکها است.

 آیت الله علوی بروجردی عنوان کرد: باید دولت جدید وضع و جایگاه بانک ها را مشخص کند، بانک در جنبش اقتصادی نقش عمده دارد؛ بانک صنعت است مردم به جای اینکه پول را در بانک بگذارند تا سود کنند، باید در تولیدات بکار ببندند.

این استاد حوزه با بیان اینکه اقتصاد فرمول و علم است و اقتصاد اسلامی نداریم و مخالف این نظریه می باشم گفت: اقتصاد اسلامی، اقتصاد عقلایی است و در کل مباحث اقتصادی، غیر از تعداد معدودی، بقیه حکم به امضائی دادن اقتصاد داده اند، یعنی نگاه می کنیم سیره عقلا چگونه عمل می کنند، اگربا سیره مخالفت نداشت، امضاء می کنند؛ سیره عقلایی هم یعنی عقلای عالم و رشته های شناخته شده مقبول پیش همه، شرع هم همین می گوید. اقتصادی مقابل سوسیالیست نداریم.  بنابراین اقتصاد آزاد و رقابت در روایت وجود دارد.

وی گفت: کسی که وارد مباحث اقتصادی می شود، لازم است نظرات خود راکنار بگذارد و سخن عقلاء را بپذیرد؛ بنابراین تورم و رکود مشکلات ودلایل خود را دارد. ارزش خرید موضوعیت دارد نه پول؛ در زمانهای گذشته پول طلا و نقره بود، ارزش داشت، اما الان فرق دارد و پول ارزش ندارد، لذا سود ها واقعی نیست؛ سود 8 درصد واقعی است، نه 18 درصد.  اگر همه چیز واقعی باشد تورم هم پایین خواهد آمد.

آیت الله علوی بروجردی گفت: اگرنگاه به بانک، در سطح کلان اصلاح شود و به عنوان مؤسسات اقتصادی مثبت نگاه شود، نه مؤسسه ای که آمده وامی دهد و سودی بگیرد تا  مشکلات را بیشتر کند؛ قطعا شاهد رونق گرفتن اشتغال خواهیم بود. بنابراین اگر نگاه به بانک به عنوان صنعتی باشد، قطعا صنایع هم درست به  چرخش در خواهند آمد.

این استاد حوزه افزود: وقتی مدیر عاملی خوب کار می کند، باید تشویق کرد، اگر تشویق نشوند این افراد به کشوره های خارجی خواهند رفت و به جای خدمت به کشور، به خارجی ها خدمت خواهندکرد؛ الان مدیران ایرانی در دوبی و بانک های ترکیه هستند که با فکر درست به آنها خدمت می کنند. نتوانستیم شرایطی برای سرمایه گذاری و مدیران موفق درکشور فراهم کنیم تا به کشور خدمت کنند.

آیت الله علوی بروجردی گفت: امیدواریم نظام مدیریت، اقتصاد و استقلال بانک مرکزی و بانکها در روال درست خود قرار گیرند تا شاهد پیشرفت درکشور باشیم.

این استاد حوزه با بیان اینکه اقتصاد کشور سالم نیست و برخلاف دیگران نسبت برجام بدبین نیستم و برجام اگر همین فایده را داشته کشورهای اروپایی را از آمریکا جدا کرده است همین اندازه کافی است افزود: الان  همه تحریمها برداشته نشده و همین مشکلاتی رابرای بانکها به وجود آورده؛ به همین دلیل باید اقتصاد را با و جود همه مشکلات قضاوت کرد.

وی  با بیان اینکه امیدواریم مدیران کارهای  اصلی را فدای برنامه های فرعی نکنند گفت: بانک ها لازم است در تولیدات وارد شوند و سرمایه گذاری کنند تا مشکلات دربحث اقتصاد از بین برود.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha