پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام حسن روحانی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین روحانی با تاکید بر این که عزت و شرف امروز ما مرهون امام خمینی(ره) و همه شهدای عزیز، جانبازان و آزادگان سرافراز است، تصریح کرد: ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری های فراوانی کرده و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی، عصر امروز، در مراسم تحلیف دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران که در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، بعد از ادای سوگند، در سخنانی با تبریک ایام ولادت امام رضا(ع)، گفت: یاد بنیانگذار انقلاب اسلامی و همه شهدای عزیز، جانبازان و آزادگان سرافراز را گرامی می دارم و در برابر عظمت آنها سر تعظیم فرود می آورم، چرا که عزت و شرف امروز ما مرهون رشادت های آن عزیزان است.

وی ادامه داد: امروز 14 مرداد است و 111 سال پیش در چنین روزی ایران تازه ای از میان آشفتگی های فراوان سر برآورد و حماسه ای نو آفرید. نهضت مشروطیت ایران به عنوان نخستین قیام ملی مردم خاورمیانه پیروز شد و دو مفهوم بنیادین حکومت قانون و حاکمیت ملی را برای ملت و دولت ما به ارمغان آورد و در واقع نخستین قیام ملی مردم آسیا برای آزادیخواهی در این قاره کهن بود.

رئیس جمهور دوازدهم تصریح کرد: ملت ایران برای برپا داشتن اصول آزادی، حکومت قانون، حاکمیت ملی و اعتقادات خود فداکاری های فراوانی کرده و در نهایت انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید.

وی ادامه داد: اکنون قریب به 40 سال از استقرار اسلامیت و جمهوریت در میهن ما می گذرد و امروز دوازدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران آغاز می شود و از آن زمان تاکنون عالی ترین مقام اجرایی کشور با رأی مستقیم تک تک شهروندان انتخاب می شود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی افزود: مردم آگاه و هوشیار ایران با خلق حماسه اردیبهشت و مشارکت کم نظیر در انتخابات ریاست جمهوری بار دیگر به روشنی سخن گفته و نظرات خود را با صراحت اعلام کردند. آنها با زبان رأی خود گفتند چه می خواهند و چه نمی خواهند و با رأی اعتماد مجدد خود رویکرد و راهی را انتخاب کردند که 4 سال در معرض آزمون و نقد و ارزیابی همگان قرار داشت.

رئیس جمهور دوازدهم همچنین گفت: از این پس ما باید پاسخگوی شور و شعور مردمی باشیم که به کشور، نظام و دولت اعتماد مجدد کردند. رأی مردم حادثه نبود، بلکه حاصل بلوغ اجتماعی بود و باید در آن دامنه تغییرات و دایره خواسته های جامعه ایران را دید و دستگاه اجرایی را به رنگ آن نیازها و خواسته ها درآورد.

وی ادامه داد: منتخب ملت باید به درستی بداند که از میان چه خواسته هایی برآمده و چه عهدی با مردم دارد و تا پایان به برنامه و وعده های خود وفادار بماند. امروز به عنوان رئیس جمهوری اسلامی ایران مکلف به استیفای حقوق و مصالح همه مردم هستم و انجام این تکلیف بدون همراهی و همکاری همه ارکان نظام و حضور و مشارکت آحاد ملت میسر نخواهد بود.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد: این دولت می خواهد دولتی معتدل باشد که نه با هر پرخاشی بترسد و نه با هر هیجانی برآشفته شده و بجنگد. ما دولتی مصلح هستیم که در سیاست داخلی و خارجی که صلح را بر جنگ و اصلاح را بر جمود ترجیح می دهیم. ما همواره آماده دفاع از ملت خود بوده و دفاع را صرفا با سلاح ممکن نمی دانیم، بلکه پشتیبان نیروهای مسلح خود هستیم، اما بزرگ ترین سلاح ما رأی ملت ما است، ملتی که بیش از 41 میلیون رأی در صندوق دارد و هرگز در بن بست قرار نمی گیرد.

رئیس جمهور تصریح کرد: این رأی نه تنها پشتوانه دولت و مجلس بلکه پشتوانه ارتش و سپاه نیز هست و در کشور ما حاکمیت دوگانه ای وجود ندارد؛ صلح ما به سلاح ما متکی است و برجام نمونه ای از وفاق ملی در ایران است و بی شک بدون پشتوانه رأی ملت و حمایت مقام معظم رهبری و هماهنگی مجلس و دولت با مردم، برجام به فرجامی نمی رسید و ادامه نمی یافت.

وی افزود: جهان بداند هرگونه نقض تعهدات در معاهده بین المللی با واکنش یکپارچه ملت ایران مواجه می شود، لذا باید بپذیریم نیازمند درک مشترک و توافق عملی بر سر مسائل، مصالح و فرصت های ملی هستیم و روی آوردن به تفاهم ملی ضرورتی تاریخی دارد و باید بدانیم همه ما در این دریای طوفانی یک کشتی و یک کشتیبان داریم و باید با پشتیبانی ملت و سربلندی ایران اسلامی با هم تلاش کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد: مردمسالاری دینی تنها دستاورد نظام جمهوری اسلامی نبوده و این نظام به توفیقات بزرگ دیگری نیز دست یافته است. توفیقاتی همچون استقلال کشور، امنیت بی نظیر، اقتدار نیروهای مسلح و توسعه توان دفاعی، نفوذ قابل توجه در قلوب مردم منطقه که حاصل پایداری ما در سیاست حمایت از مظلوم و هزینه دادن در راه آن بوده و همچنین ارتقای موقعیت کشور در نظام بین المللی که نتیجه پیروی از اصول حکمت، عزت و مصلحت در سیاست خارجی بوده است.

وی همچنین تاکید کرد : باید به هوش باشیم که حفظ دستاوردها و استمرار توفیقات مستلزم برخورداری از اقتصاد قوی و پویا در عرصه جهانی و منوط به توسعه علمی در کشور است که در چهار دهه گذشته پیشرفت های قابل توجهی حاصل شده و سرمایه گذاری های زیادی در زیرساخت ها انجام شده است و در بسیاری از مناطق محروم و دوردست بهبودهای قابل توجهی در استانداردهای زندگی مردم ایجاد شده و فاصله فقیر و غنی به طور معناداری نسبت به ابتدای انقلاب کاهش یافته است.

وی تاکید کرد : برنامه محوری دولت دوازدهم مبتنی بر شعار آزادی، امنیت، آرامش و پیشرفت است و از ابتدای دولت یازدهم مسیر 8 ساله ای را طراحی کردیم تا در سال 4 ابتدایی به ثبات اقتصادی دست پیدا کرده و با کشورهای دیگر تعامل پایدار داشته باشیم که به عنوان پیش نیاز بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی خاطر نشان کرد : دولت همچنین برای همکاری این مهم دست خود را به سوی تمام ارکان دراز می کند و امروز مردم شریف و صبور ما از همه ما انتظار دارند که نشان دهیم می توانیم علی رغم اختلاف نظرها، حول تشخیص مسائل اصلی کشور  و یافتن راه حل برای آنها همفکری کرده و با سازوکارهای موجود و با هدایت رهبری معظم انقلاب به یک اتفاق نظر برای سیاستگذاری و اقدام دست یافته و نشان دهیم که مسائل فرعی و جنجال های سیاسی ما را از مسائل اصلی کشور باز نمی دارد.

وی در ادامه به مسئله برجام اشاره کرد و با تاکید بر این که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، گفت: از سوی مردم و مسئولان کشور به صراحت اعلام می کنم که جمهوری اسلامی ایران آغازگر نقض برجام نخواهد بود، اما در مقابل بدعهدی های آمریکا نیز ساکت نمی نشینیم.

رئیس جمهور تاکید کرد: ملت ایران احترام را با احترام و تهدید و تحریم را با اقدام متناسب و استقامت و مقابله به مثل پاسخ می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین روحانی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران خواستار ارتباط با همه کشورها و همسایگان است. ما دست دوستی به سوی همسایگان دراز می‌کنیم و معتقدیم از این طریق می‌توانیم صلح و دوستی را به همه جهانیان ارزانی کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha